Søg Garagen Hej Gæst! Register

Mekanisk Doping
#1
Jeg sad lige og læste nyhederne vedrørende beskyldningerne mod stjernerytteren Fabian Cancellara for at have benyttet såkaldt "mekanisk doping" i forbindelse med sin sejr i Paris-Roubaix cykelløbet. Dette skulle angiveligt være foregået ved at benytte en elektrisk motor på cyklen og beskyldningerne er fremkommet fordi Cancellara flere gange accelererede fra feltet på en måde som demonstrerede usædvanlig styrke (eller hjælp fra en motor) samt det faktum at han flyttede hænderne meget rundt på styret (måske for at trykke på en skjult knap).

Den kontroversielle beskyldning kan ses på YouTube her. Cancellara nægter forståeligt nok, men sagen er alligevel alvorlig nok til at den internationale cykel union ICU nu vil indføre metoder til at checke for skjulte el-motorer på cykler jfr. Sporten.dk. Dette er ikke nødvendigvis godt for os. Det er kun et spørgsmål om tid før en eller anden politiker "får øje på" el-cyklen som en mulighed for at profilere sig selv og politiet dermed begynder at checke dem. Og den scanner-teknologi som ICU eventuelt vil udvikle vil utvivlsomt finde vej til politiet før eller siden.

Og nej, man kan ikke bare kigge efter en nav-motor for den sidder slet ikke i navet. Den nye motor kommer fra firmaet Gruber Assist og sidder inde i saddelpinden hvor den driver kranken via et 90 graders gear.

[Image: 3483.jpg]

Systemet er faktisk ret smart og helt usynligt. Det vejer mindre end de traditionelle el-cykler men giver stadig 200 watt power i knapt en time via et tryk på en kontakt. Jeg ved ikke lige hvad prisen er, men interesserede kan jo prøve at kontakte Gruber. Dog er det nok ikke nogen god ide at planlægge at vinde det næste Tour de France med den, for ICU er altså blevet opmærksom på systemet...


8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Runnerdude Skrev:Jeg sad lige og læste nyhederne vedrørende beskyldningerne mod stjernerytteren Fabian Cancellara for at have benyttet såkaldt "mekanisk doping" i forbindelse med sin sejr i Paris-Roubaix cykelløbet. Dette skulle angiveligt være foregået ved at benytte en elektrisk motor på cyklen og beskyldningerne er fremkommet fordi Cancellara flere gange accelererede fra feltet på en måde som demonstrerede usædvanlig styrke (eller hjælp fra en motor) samt det faktum at han flyttede hænderne meget rundt på styret (måske for at trykke på en skjult knap).

Den kontroversielle beskyldning kan ses på YouTube her. Cancellara nægter forståeligt nok, men sagen er alligevel alvorlig nok til at den internationale cykel union ICU nu vil indføre metoder til at checke for skjulte el-motorer på cykler jfr. Sporten.dk. Dette er ikke nødvendigvis godt for os. Det er kun et spørgsmål om tid før en eller anden politiker "får øje på" el-cyklen som en mulighed for at profilere sig selv og politiet dermed begynder at checke dem. Og den scanner-teknologi som ICU eventuelt vil udvikle vil utvivlsomt finde vej til politiet før eller siden.

Og nej, man kan ikke bare kigge efter en nav-motor for den sidder slet ikke i navet. Den nye motor kommer fra firmaet Gruber Assist og sidder inde i saddelpinden hvor den driver kranken via et 90 graders gear.

[Image: 3483.jpg]

Systemet er faktisk ret smart og helt usynligt. Det vejer mindre end de traditionelle el-cykler men giver stadig 200 watt power i knapt en time via et tryk på en kontakt. Jeg ved ikke lige hvad prisen er, men interesserede kan jo prøve at kontakte Gruber. Dog er det nok ikke nogen god ide at planlægge at vinde det næste Tour de France med den, for ICU er altså blevet opmærksom på systemet...


8)




Nu er Paris - Roubaix så vidt jeg husker et langt løb på elendig vej og er på vist nok 300km, men kan man ik kører cykel løb UDEN brug af mini "El motor" så bør straffen næsten være den samme som for at køre med epo og hvad det eller hedder i boldet, være samme straf, især da deres cykler jo er utrolig lette..
Svar
#3
Tror altså der er et eller andet der ikke stemmer. Hvis man skal have hjælp med 200W i en time så skal man jo have et batteri der kan yde minimum 200watttimer og det får man næppe ned under 2-3kg. for hele systemet. Batteriet alene vil jo veje omkring de 2 kg.

Tror mere man som cykelrytter skal have et mindre system som f.eks 80W og så kun benytte det til at give ekstra fart når der stikkes på den stejle strekning, så de andre bliver helt knækket.
Bare 80W ekstra i nogle få minutter vil sagtens kunne gøre en forskel på hvem der vinder et løb, men man skal jo gøre det med måde som de professionelle jo også bruger almindelig dooping.

En cykelrytter der køre 40-50km/t i "hvile" yder omkring de 250W som også er den maks tilladte hjælp på en lovlig elcykel, hvilket jo faktisk svarer til at man har en cykelrytter til at sidde på bagagebæren....
Den tanke er så slet ikke så dårlig, da man jo så kan køre længere, forcerer stejlere bakker i hårdere modvind og stadigvæk nyde cykelturen.... ;-)
Man behøver jo ikke lade "cykelrytteren" arbejde hele tiden, men man har valget efter hvilken situation man er i, og hvor travlt man har.
Svar
#4
Problemet er at motorerne efterhånden er så små og lette (900 gram inklusive batteri) at det begynder at blive muligt at lave en cykel som ikke engang eksperter kan se er elektrisk uden at skille den ad. Og cykelsporten er jo ikke just kendt for udøvernes høje personlige integritet når det kommer til doping. Der skal jo ikke meget til - et 200 watt "spark" på et minuts tid eller to i opløbsfeltet kunne betyde forskellen på en første eller anden plads.

Men det bliver da interessant at se hvad ICU kommer frem til i form af scannere eller lignende. Jeg kan ikke lige regne ud hvordan det kan gøres rent teknisk..

8)
Svar
#5
Jeg kan ikke rigtigt forestille mig, at det er det afbildede Gruber-system, der i givet fald skulle være anvendt. Hvordan, kommer det ned i et "fladt" kulfiberrør ? Hvor gemmer han batterikassen? Hvordan skjuler man "larmen" fra drev og elmotor? Det vil kræve et finere lydløst system, hvor batterierne også kan være i stellet, hvilket så ville skulle være elementer, der er tyndere, end AAA-batterier, og kunne drive en 100-200W motor. Det vil i givet fald kun kunne gøres i få minutter, og vil herefter være "dødvægt". Cyklen skal derfor skiftes umiddelbart før en spurt, eller lige efter et "ryk". Der er ingen ide i, at køre et helt løb på 200 km med den ekstra vægt. ICU, kan derfor bare løbende indsamle udskiftede cykler, og tjekke dem, sammen med det senest anvendte stel. Er der fusk med cyklen, udelukkes rytteren og holdejerne for livstid. Hvor svært, kan det være? I motorsport, hvor der er endnu flere muligheder for snyd, har den form for kontrol været anvendt i årevis. Man kunne også kontrollere og plombere et stel, og forbyde udskiftning af stel under løbet, så ville den potte være ude.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:Jeg kan ikke rigtigt forestille mig, at det er det afbildede Gruber-system, der i givet fald skulle være anvendt. Hvordan, kommer det ned i et "fladt" kulfiberrør ? Hvor gemmer han batterikassen? Hvordan skjuler man "larmen" fra drev og elmotor?

Gruber laver mange specialløsninger på bestilling og cykelsporten er en sport med mange penge i. Der kunne sagtens findes et mere kompakt system til professionelt brug som er specielt designet til at sidde i et racer stel. Personligt tvivler jeg dog på at Cancellara har snydt med sin cykel - jeg tror bare at han er så god - men rent teknisk er vi efterhånden ved at være derhenne kvor det er muligt.

Med hensyn til batterierne, så kan de monteres hvor som helst idet de idag kan fremstilles i en hvilken som helst form. For eksempel kunne man godt lave en saddel som var eet stort batteri. Det ville i hvert fald have kapacitet nok. Nokias kraftigste mobil-batteri er for eksempel på 1600 mAh og har man blot 5 af disse fysisk små batterier i parallel kan man teoretisk drive en 200 watt motor i en time.

Det er nok smart af ICU at være proaktive for historien viser jo at cykelryttere er blandt de hurtigste til at snyde hvor de kan...

8)
Svar
#7
Runnerdude Skrev:Gruber laver mange specialløsninger på bestilling og cykelsporten er en sport med mange penge i. Der kunne sagtens findes et mere kompakt system til professionelt brug som er specielt designet til at sidde i et racer stel. Personligt tvivler jeg dog på at Cancellara har snydt med sin cykel - jeg tror bare at han er så god - men rent teknisk er vi efterhånden ved at være derhenne kvor det er muligt.

Med hensyn til batterierne, så kan de monteres hvor som helst idet de idag kan fremstilles i en hvilken som helst form. For eksempel kunne man godt lave en saddel som var eet stort batteri. Det ville i hvert fald have kapacitet nok. Nokias kraftigste mobil-batteri er for eksempel på 1600 mAh og har man blot 5 af disse fysisk små batterier i parallel kan man teoretisk drive en 200 watt motor i en time.

Det er nok smart af ICU at være proaktive for historien viser jo at cykelryttere er blandt de hurtigste til at snyde hvor de kan...

8)
Helt sikkert. Hvis, eller rettere, når det kan gøres, vil nogen gøre det; så ICU skal da være på vagt. Det er derfor jeg siger, at de skal kontrollere og plombere stellet og hjulene, inden start, og forbyde udskiftning af cykelstel under løbet. Om det har noget på sig med Cancellara, eller ej, ved vi endnu ikke, eller om det bare er misundelse eller bare en "reklame" for bla. Gruber. Jeg husker da stadig de vilde teorier om hemmelige pendulmekanismer og helium i de hemmelige pladehjul, da de kom frem i cykelløb :wink: .

Selv med teoretiske 200 watt i en time, som jeg tvivler lidt på, man kan få i baghjulet, vil det med den øgede vægt, nok ikke være den "ideelle" løsning i et helt linieløb på ca. 250 km, som Paris-Roubaix. Selvom, Cancellara "rykkede" imponerende fra de andre i løbet, var hans gennemsnitsfart for løbet ikke i samme grad imponerende, og lavere, end f.eks. Claes´i 1947, og lavere end gennemsnittet for de seneste 8-10 år, med en enkelt undtagelse eller to :?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
I stedet for, at placere motor og batteri i cykelen - vil det så ikke være en god idé, at placere de mekaniske dele i knæet? Sådanne cykelryttere, har jo masser af knæoperationer, og en lille motor placeret, vil gøre at de kan fortsætte deres sport. Endog med større nydelse.

Handikappede idag, er næsten afhængige af andre personer uafbrudt. Til at skubbe rullestolen, til at hente ting til dem, og til hjælp til at komme ind og ud af biler osv. eller med taxa. De kan ikke have et nogenlunde normalt liv.

Hvis Gruber, i stedet for at designe snydemotorer til cykelryttere, brugte resourcerne, til at udvikle en lille el-motor til knæet, som vil kunne bruges både af cykelryttere, og af handikappede, så vil man slå to fluer med et smæk: Cykelryttere, vil kunne komme hurtigere i mål, og handikappede vil kunne få et normalt liv. En kraftig motor, vil kunne yde mere, end de fleste ben vil kunne yde, og vil kunne give de handikappede et mere normalt liv. Måske forbedret lidt, så de kan løbe hurtigere, cykle hurtigere, gå hurtigere, og ikke behøver at blive træt.
Svar
#9
Robotben.... Hmm gad vide om man har tænkt på om det er tilladt i cykelsporten....

Hvorfor laver man ikke snart en ny sportsgren hvor alt er tilladt, da det må være fremmende for den menneskelige udvikling i stil med, at man siger at mennesket vilje til at komme til månen har givet os rigtig mange nye opfindelser.

Tænkt på alt det, netop den udvikling kunne give af nyttige redskaber og kemi som også kunne hjælpe den almindelige borger, hvor der ikke er økonomisk gevinst i samme kaliber for blot at komme først.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Kite Skrev:Robotben.... Hmm gad vide om man har tænkt på om det er tilladt i cykelsporten....

Hvorfor laver man ikke snart en ny sportsgren hvor alt er tilladt, da det må være fremmende for den menneskelige udvikling i stil med, at man siger at mennesket vilje til at komme til månen har givet os rigtig mange nye opfindelser.

Tænkt på alt det, netop den udvikling kunne give af nyttige redskaber og kemi som også kunne hjælpe den almindelige borger, hvor der ikke er økonomisk gevinst i samme kaliber for blot at komme først.

Så kommer der sgu nok en 300 cc motor bagpå og en på solid elmotor til forhjulet Grin Så kan man da bruge stellet som tank i stedet for at skjule de der små elmotorer....
PGO PMX Sport - 14000 km. Købt d. 27/07/11 :)
Svar
#11
Den må ikke larme - for så et det ikke snyd.

Men brændselsceller i stellet, og at bruge gas som brændstof - det vil måske give mulighed for en letvægtscykel.
Svar


Forum spring: