Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tænkte på hvilke begrænsninger der er i elscooter?
#1
Overskrift siger det hele.
Hvilke begrænsninger er der i en el-scooter.

Tak på forhånd. :D
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(01-04-2011, 16:30)nicras Skrev: Overskrift siger det hele.
Hvilke begrænsninger er der i en el-scooter.

Tak på forhånd. Grin

Der er selvfølgelig en elektrisk spærring i Grin

61 år gammel, men føler mig som en 25 årig :P :D
Big1 2001-12, Big2 2009-15, Big3 2012-15, Big4 2014-15. Kymco Super 8 2015- 11.000 km.  Kymco 3 15.000 km.

Svar
#3
I en el-scooter foregår styringen og overvågning af batterier via computerbaserede systemer.

For at undgå overbelastning af motor, drivsystemet, batterier etc. er der indprogrammeret begrænsninger og overvågning, herunder bl.a:
- Maks. effekt til motor.
- Maks. strøm som controlleren må belastes med.
- Temperaturovervågning(er) af bl.a. batterier, motor og effektelektronikken.
- Maks. antal Wh som batteriet må tappes for under drift (batteriers levetid)
- Batteriernes ladetilstand.
- ... og sikkert meget meget mere.

Der er i controlleren også indprogrammeret den maksimale hastighed som køretøjet må køre med i det pågældende land, den er solgt i.

Disse, sikkert 100'vis af parametre kan læses via et eller andet servicemodul som kun fabrikken og/eller et autoriseret serviceværksted har adgang til.
Parametrene er sikkert password beskyttede i niveauer, således at de mest kritiske kun kan ændres af f.eks. fabrikkens udviklingsafdeling.

Når en el-scooter kommer på markedet, og den får en vis popularitet, vil der ganske sikkert - på samme måde som med PC programmer - være hackere der bryder disse koder og laver kopi af servicemodul således at man ganske uautoriseret kan ændre scooterens køreegenskaber og herunder dens hastighedsbegrænsninger.
Man skal så bare være klar over at det kan have ganske alvorlige konsekvenser for f.eks. batteriernes levetid eller man kommer til at overbelaste noget elektronik med fatalt nedbrud til følge.
--
Hilsen Ole
Svar
#4
Har man en Giantco E-Buddy 30 kan man angiveligt uhyre nemt "lave den om" til en 45'er ved blot at afbryde et sort stik med hvide ledninger som er loopet ud fra controlleren. Med andre ord er det controlleren alene som begrænser top-farten til 30 km/t. Til gengæld mister man de omkring 10 km i rækkevidde pr. opladning som 30'eren kører længere end 45'eren...

Cool
Svar
#5
(02-04-2011, 17:58)Runnerdude Skrev: Har man en Giantco E-Buddy 30 kan man angiveligt uhyre nemt "lave den om" til en 45'er ved blot at afbryde et sort stik med hvide ledninger som er loopet ud fra controlleren. {...}

Cool

Tror jeg nu ikke. T-Hansen sælger 2 forskellige controllere, en til 30 og en til 45. Hvis der kun skal
afbrydes en lus, er der ingen grund til at have 2 controllere på lager. Blink med øjet
Citat:"Problemet med citater på internettet er, at du aldrig ved, om de er sande" - Abraham Lincoln

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(03-04-2011, 12:57)barden Skrev: Tror jeg nu ikke. T-Hansen sælger 2 forskellige controllere, en til 30 og en til 45. Hvis der kun skal
afbrydes en lus, er der ingen grund til at have 2 controllere på lager. Blink med øjet

Jeg har to andenhånds vidneberetninger som siger det modsatte. Det er korrekt at de to controllere har forskellige serienumre, men de er angiveligt hardwaremæssigt identiske bortset fra nævnte lus... som er loopet ud og samlet i et stik så man ikke engang behøver at åbne controlleren.

Scootergrisen - som tilsyneladende har haft mulighed for at skille et eksemplar ad - har endda lavet et billede som udpeger nævnte stik...

   

Som du kan se på type betegnelsen, er dette en 30'er controller. Strategien giver også godt mening for en lavpris-producent som Giantco som lever af at producere meget store volumen af helt identiske scootere. I stedet for at lave et eller andet dyrt programmerings-udstyr som skal bruges for at justere begrænsningerne på Aprilla og Gilera laver man bare en ledning....

Cool




Svar
#7
(03-04-2011, 12:57)barden Skrev: Tror jeg nu ikke. T-Hansen sælger 2 forskellige controllere, en til 30 og en til 45. Hvis der kun skal
afbrydes en lus, er der ingen grund til at have 2 controllere på lager. Blink med øjet

Jo da, det hedder mer-salg Griner
Svar
#8
(03-04-2011, 17:07)Teddy Skrev: Jo da, det hedder mer-salg Griner

Ja det skulle nok passe, eller også ved de ikke hvad de har med at gøre. Der må jo være en bette forskel. Grin
Citat:"Problemet med citater på internettet er, at du aldrig ved, om de er sande" - Abraham Lincoln

Svar
#9
der er en masse men ikk mere end du kan lave om selv, men hvis du skal tune en el-scooter så skal du os a anden starter på den siden den vil brænde af med alle de AH og voldt du sætter i den med et andet batteri som er en meget god ting at sætte i for god fart, og pære går os let til så men der er andre måder at tune den på uden det men det giver ikk ret meget. Jeg kan sige at en el-scooter er meget let at tune og os let at få op på de +100 km/t men den kører os meget korter før den skal lades igen (uden nyt batteri) og for noget kan kører dobbel så stærk så skal det have ca 4 gange så meget prower, så tun til el scooter uden nyt batteri går ikke ret godt men hvis man gider at bruge penge på det så går det da os bare godt. Hvis det er i gerne vil vide mere om tun med el-scooter så spørg i bare løs, siden jeg har en her hjemme som jeg er ved at tune samme med en ven og vi fik den op på de 100 på en aften og vi har ikk gjort ret meget ved den ind til vidre (ud af de ting man kan)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Støre hjul giver let mere fart men det er ikke ret mange el-scotoer men der er nogen få nogenGrin
Svar
#11
(12-04-2011, 20:24)mads180 Skrev: der er en masse men ikk mere end du kan lave om selv, men hvis du skal tune en el-scooter....

Dit indlæg er svært at læse - delvis på grund af at du ikke inddeler det i afsnit.

Som jeg forstår dit første indlæg, har I fået en el-scooter til at køre op mod 100 km/h med få ændringer.

I stedet for at skrive en udokumenteret og usammenhængende smøre, så skriv - gerne i en ny tråd - På hvilken el-scooter type der er foretaget ændringer, hvad I har foretaget af ændringer, hvordan det gøres og dokumenter hvilke følgevirkninger det har på scooterens performance (f.eks. batteriets levetid, rækkevidde m.v.)

Det vil sandsynligvis desværre kun være et spørgsmål om kort tid inden I har fået brændt en eller flere komponenter af i elektronikken:
- Effekt controller.
- Ødelagt batteri(erne)
- Overbelastet / smeltet kabler.
- Ødelagt motoren.
--
Hilsen Ole
Svar
#12
(13-04-2011, 07:22)OlePagh Skrev: Det vil sandsynligvis desværre kun være et spørgsmål om kort tid inden I har fået brændt en eller flere komponenter af i elektronikken:
- Effekt controller.
- Ødelagt batteri(erne)
- Overbelastet / smeltet kabler.
- Ødelagt motoren.

Motoren kan godt kunne holde til det siden det er en Børsteløs motor som sidder på den. Og vi har skifte om til to "lille" 24 volt batteri og skifte pæren ud til nogen andre. Og skifte ca 90 % af alle kablere (fordi vi var usikker på om de kunne holde til det). Og så har vi fjerne tændinglåsen. og legen lidt med controllere som fik den op omkring de 20 mere

Svar


Forum spring: