Søg Garagen Hej Gæst! Register

Projekt motorcykel (hygge projekt)
#1
Hej.
Som mange af jer har set, har jeg fundet en bette Motorcykel. Her vil jeg poste billeder som projektet skrider frem. Cyklen kostede 1050kr.

Info om cyklen
Mærke: Fym.
Model: A3 125.
KM: 1350.

Den har ingen defekter, så det meste ligger egentlig i det kosmetiske, den har et par revner og lidt ryst og ir. Planen er den skal slibes ned og males. Have en ordentlig tur mht at få serviceret motoren, nyt olie, luftfilter, tændrør osv. Få alt chromen til at skinne igen.

Vil poste neden under, som projektet skrider frem.

[Image: 353276-mit-lille-hyggeprojekt-foerste-mc]
[Image: 353277-mit-lille-hyggeprojekt-foerste-mc]
Knallert lagt på hylden for nu.

PT kørende i en splinterny Renault Twingo fra 21/1 2014

Smuksere min dejlige Fym A3 125'er :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Har været ude og handle lidt, og har købt dette som på billedet.
Eneste bekymring er den mørke grønne farve, vil lige teste den og se om det er noget først, ville ellers have haft gul eller brun, men det fandtes ikke i jemogfix Smil

Skal også lige have gjort op med mig selv om jeg vil pletmale stellet med det billige sorte spray, eller om det skal have en ordentig tur med noget hammarite på hele stellet, da der er noget rust nogen steder omkring motoren.
[Image: 353278-mit-lille-hyggeprojekt-foerste-mc]
Knallert lagt på hylden for nu.

PT kørende i en splinterny Renault Twingo fra 21/1 2014

Smuksere min dejlige Fym A3 125'er :)
Svar
#3
Her er hvad jeg har brugt min weekend på.
Der var et lille opbevarings rum i bagskjoldet, men da der både var flækket et lille stykke plastik af, en lille revne og låsen ikke duede, har jeg bare spartlet det hele sammen, det kommer forhåbentlig også til at se godt ud Smil Mangler bare lige at få det helt slebet færdig med lidt mere korn 500, og tilsidst 1200.

Udover det har jeg poleret udstødningen med Autosol, og den ser faktisk ret godt ud nu, bortset fra dens små betændte prikker som er i chromen Neutral

[Image: 353906-mit-lille-hyggeprojekt-foerste-mc]
[Image: 353908-mit-lille-hyggeprojekt-foerste-mc]

[Image: 353893-mit-lille-hyggeprojekt-foerste-mc]
[Image: 353930-mit-lille-hyggeprojekt-foerste-mc]

[Image: 353885-mit-lille-hyggeprojekt-foerste-mc]
[Image: 353886-mit-lille-hyggeprojekt-foerste-mc]
Knallert lagt på hylden for nu.

PT kørende i en splinterny Renault Twingo fra 21/1 2014

Smuksere min dejlige Fym A3 125'er :)
Svar
#4
Ser da fin ud og sikke da et forholdsvis nemt projekt. Din forskærm har det dog vist ikke så godt?Grin
Hvis du nu skulle gøre det ekstra godt så få sandblæst og pulverlakeret stellet. Det er ikke dyrt.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#5
(24-02-2014, 17:34)Russer60 Skrev: Ser da fin ud og sikke da et forholdsvis nemt projekt. Din forskærm har det dog vist ikke så godt?Grin
Hvis du nu skulle gøre det ekstra godt så få sandblæst og pulverlakeret stellet. Det er ikke dyrt.

Giver stellet en gang hammerlak.
Skal den sandblæses og pulverlakeres, så er pointen i at købe en billig cykel helt ødelagt Smil

Mht forskærmen skærer jeg den nok bare til, så den bliver kortere, til at starte med.
Måske jeg bestiller en original Suzuki forskæm (gs125 ''samme mc'') men det koster knaster da det er orginalt og skal sendes fra England eller tjekkiet hvor jeg har fundet det Smil
Knallert lagt på hylden for nu.

PT kørende i en splinterny Renault Twingo fra 21/1 2014

Smuksere min dejlige Fym A3 125'er :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Status er således at jeg har brugt noget af dagen på at spartle højre sideskjold sammen, det var knækket i 3 dele.

Har været i Thansen og hente noget glasfiber spartel (tidligere spartlet skjold var med kemisk metal hvilket nok ikke er optimalt, samt dyrt! ved ikke lige hvad jeg tænkte da jeg brugte det Smil)
Skjoldet er næsten færdigt.

[Image: 354185-mit-lille-hyggeprojekt-foerste-mc]
[Image: 354186-mit-lille-hyggeprojekt-foerste-mc]
[Image: 354189-mit-lille-hyggeprojekt-foerste-mc]
[Image: 354187-mit-lille-hyggeprojekt-foerste-mc]
[Image: 354188-mit-lille-hyggeprojekt-foerste-mc]
Knallert lagt på hylden for nu.

PT kørende i en splinterny Renault Twingo fra 21/1 2014

Smuksere min dejlige Fym A3 125'er :)
Svar
#7
Cool og interessant projekt du har 'kørende' der. Jeg er interesseret i at høre om dine fremskridt, problemer og din oplevelse af livet med lige præcis sådan en slags bette motorcykel. For mig kunne sådan én være en fin vintercykel Smil

Mange har advaret mig mod de små kinesermotorcykler. Snakken har primært gået på manglende køreegenskaber samt lav byggekvalitet og holdbarhed i det danske klima.

Efter hvad jeg kan se af ovenstående billeder, er forgaffel og potte hårdest angrebet - typisk mangel på kvalitet i forchromning og overfladebehandling. At plasten er ødelagt kan vist ikke udelukkende tilskrives lav kvalitet, men i lige så høj grad den tidligere ejers manglende passelighed med grejet.

Har du været ude at køre på den? I givet fald, hvad er din umiddelbare bedømmelse? Hvordan er svingegenskaber; er den blød i stellet? Bremser? Jeg vil antage at motoren stadig lyder sund?

Fortæl!
'Rudi', blå Honda CB500 '01 med 84k på klokken.
'Færgen', Citroën Xantia 1.8i 16V Break '99; nu med Klima
Giantco Stealth '08 (45'er) - 36.000 km. Opklodset og ude af drift.
Projekt Fønix - 36.000 km og nysynet.
Svar
#8
(26-02-2014, 07:13)stormbringer Skrev: Cool og interessant projekt du har 'kørende' der. Jeg er interesseret i at høre om dine fremskridt, problemer og din oplevelse af livet med lige præcis sådan en slags bette motorcykel. For mig kunne sådan én være en fin vintercykel Smil

Mange har advaret mig mod de små kinesermotorcykler. Snakken har primært gået på manglende køreegenskaber samt lav byggekvalitet og holdbarhed i det danske klima.

Efter hvad jeg kan se af ovenstående billeder, er forgaffel og potte hårdest angrebet - typisk mangel på kvalitet i forchromning og overfladebehandling. At plasten er ødelagt kan vist ikke udelukkende tilskrives lav kvalitet, men i lige så høj grad den tidligere ejers manglende passelighed med grejet.

Har du været ude at køre på den? I givet fald, hvad er din umiddelbare bedømmelse? Hvordan er svingegenskaber; er den blød i stellet? Bremser? Jeg vil antage at motoren stadig lyder sund?

Fortæl!

Jeg vil nu godt forsvarer maskinen lidt.
Den er fra 2007, så at der er noget rust (ganske lidt på stellet faktisk) er der intet at sige til. Udstødningen, ja der er lidt huller i chromen men det er SLET ingen ting iforhold hvad der kunne have været, feks et knallertudstødning. Kan lægge et billed op af den på et tidspunkt, har poleret den op så der faktisk næsten intet er at se på den.

Mht plastikken er det ikke pga kvalitet, men simpelthen fordi den har været nede at ligge formoder jeg. Den har skrabe mærker i frontkåben, spejlet samt skjoldet som er flækket i 3 dele. alt sammen på venstre side. Som sådan når jeg sidder og sliber synes jeg ikke skjoldene virker ''billige''.

Altså motorcyklen så egentlig fin ud som den stod da jeg hentede den, men meningen var at finde en og lave 100% til når jeg skulle kører på den.

Den har kun gået 1340km og ALT el fungere på den, der er intet i vejen overhovedet ved motor og elektronik.

Den kommer først på plader til næste sommer 2016. Men jeg har da prøvet op og ned af vejen et par gange, og den lyder sund men den er jo heller ikke andet end lige kørt til, og faktisk ganske kvik

Ifølge importøren af Geely grand puma som er 100% identisk bortset fra det er en 150ccm istedet for 125ccm, har de eksempler på flere som har rundet de 100,000.

Men det er jo en kinøjser, men altså, en motorcykel hvor alt fungere til 1050, så kan kvaliteten jo næsten være ligemeget bare skidet fungere. Det jo selvfølgelig ikke en Yamaha, men de menesker der fordømmer kinøjserne er jo somregl dem der kører rundt på deres 50,000+ maskiner, dem der har dem selv er jo glade nok for dem. Sådan er det jo også med scootere Smil

Men følg med i projektet her, det bliver jævnligt opdateret som det skrider frem.

Edit: Du kan se masser af billeder af cyklen her
Og en masser af billeder af projektet her, det kun enkelte billeder der kommer frem herinde, da jeg ellers ville kunne bruge hele dagen på at indsætte billeder Smil
Knallert lagt på hylden for nu.

PT kørende i en splinterny Renault Twingo fra 21/1 2014

Smuksere min dejlige Fym A3 125'er :)
Svar
#9
OK. Jeg noterer mig særlig dine ord om den 'gode fornemmelse' mht kvalitet af f.eks. plast.

Billeder: Jeg kigger. Alletiders.

Tilbage står så spørgsmålet om køreegenskaber. Du har været en tur eller to op og ned ad vejen (hvilket jeg også ville ha' været!), men derfra og til at ha' en mere erfaringsbaseret ide om køreegenskaberne er der altså et stykke vej (pun intended!).
Hvad er dit sammenligningsgrundlag? Er det scootere, så kan du ikke blive andet end positivt overrasket, for de kører IMHO simpelthen forfærdeligt.

Jeg spørger sådan lidt ind til emnet, fordi min eneste anden reference er min kørelærer Thomas, som - vel nærmest for sjov - investerede i sådan en 125'er til undervisning på A2-niveau. Jeg var med til at se ham teste den på manøvrebanen, og medmindre han er fuld af løwn (rigtig meget usandsynligt!) er der ikke meget at hente. Ka' ik' bremse, blød og slatten i stellet, underlig styregeometri og helt åbenlyst ringe kvalitet. Koblingspunktet flyttede sig 1.5 cm - nok til at det skulle justeres - på de første 65 km, og han tabte tilliden til den så meget at den blev returneret til forhandler efter få dage. Erstattet med en D-tracker 125, som udover at ha' redline ved vistnok 11.000 o/m og være en sjov bette frækkert, glimrede ved at være aldeles ude af stand til at følge med trafikken på motorvej og hvor der ellers skulle gåes bare lidt til stålet.

Og så går det hele sådan lidt OT herfra...

Jeg lærte af dette at jeg skulle vælge en større (jeg er 49, så jeg kan vælge en større) maskine og så måtte jeg leve med at det blev brugt. For med et budget på 25k var valget nemlig mellem en NY Honda CBF 125 og en BRUGT Honda etellerandetstørre.
'Etellerandetstørre' blev en parallel-twin 500cc SOHC 8-valve vandkølet all-time-classic med 12 år på bagen. En naked no-nonsense 'first big bike'.

Hvilket har vist sig at være een af mit livs rigtige beslutninger.

De 50 heste på bagdækket rækker til 180 km/t. Men jeg har ikke lyst til at køre stærkere på dén cykel. Ved 180 ligger man fladt ned over tanken, klamrende sig til styret og med tanken 'Holy shit!' i hovedet. Sjovt nok kan man stort set ikke høre motoren - men det kan man på vej op gennem gearene, hvor hylet fra de ca. 9.000 omdrejninger (powerpeak), får isninger til at fordele sig ned over ryggen. Pludselig forstår man hvorfor lige præcis denneher model dominerede 500cc thundersports-klassen i 90'erne.

Faktisk kan man med sådan en fesen gammel køreskolemotorcykel uddele smæk til sorte Audier! Ikke på motorvejen, forstås - men op til ca 100 km/t fra lyset. Her har de færreste biler en chance.

Så jeg er overbevist om at jeg indenfor budgettet har ramt hovedet på sømmet. Liv og glade dage i motorafdelingen, kapacitet til længere ture (Tyskland, Norge mv.), benzinøkonomi et sted først i 20'erne, soliditet og bæreevne samt et udseende der gør den uattraktiv for de langfingrede.

At jeg så er interesseret i dine erfaringer med den noget mere adstadige kineser-125'er skyldes perioden 1. december til 28. februar. 'Vintercykel'.
'Rudi', blå Honda CB500 '01 med 84k på klokken.
'Færgen', Citroën Xantia 1.8i 16V Break '99; nu med Klima
Giantco Stealth '08 (45'er) - 36.000 km. Opklodset og ude af drift.
Projekt Fønix - 36.000 km og nysynet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Har kigget billeder.

Du har da gjort en rigtig fin handel dér!

Cyklen er ganske nøjagtig som jeg forventer en 2007-model vil være. Og at du har fået den for en flad tusse er bare iorden!

Du er ude at køre før du får set dig om Smil
'Rudi', blå Honda CB500 '01 med 84k på klokken.
'Færgen', Citroën Xantia 1.8i 16V Break '99; nu med Klima
Giantco Stealth '08 (45'er) - 36.000 km. Opklodset og ude af drift.
Projekt Fønix - 36.000 km og nysynet.
Svar
#11
Du har ret, jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med. Kan kun sige jeg syntes jeg sidder godt trodsalt jeg er snart 2m høj. Affjedring osv, ved jeg ikke noget om, men igen, det jo heller ikke en racercykel Smil

Men hvis det er til sjov havde jeg valgt en stører, nu det kun fordi jeg ingen penge har jeg købte sådan en som jeg gjorde.

Se evt denne den er jeg ret forelsket i, pisse fed til de få penge! det også en kinøjser.
Knallert lagt på hylden for nu.

PT kørende i en splinterny Renault Twingo fra 21/1 2014

Smuksere min dejlige Fym A3 125'er :)
Svar
#12
(27-02-2014, 20:43)Shakon Skrev: Se evt denne den er jeg ret forelsket i, pisse fed til de få penge! det også en kinøjser.

Hehe. Faktisk var det en Shineray Thomas returnerede - og jeg gætter på den kom fra Rasmussen i Feldballe Smil

Men ja; den er kanonflot at se på.

Pengeproblemet er kun alt for velkendt. Gæt hvorfor jeg endnu ikke har anskaffet en erstatning for Stealth'en som vintercykel.

Oh well. MC-sæsonen starter til midnat, så når jeg vågner i morgen er det en ny og dejligere verden Smil

Skynd dig nu at få gjort FYM'en færdig. Vi venter på dig derude på vejen; come join the fun!
'Rudi', blå Honda CB500 '01 med 84k på klokken.
'Færgen', Citroën Xantia 1.8i 16V Break '99; nu med Klima
Giantco Stealth '08 (45'er) - 36.000 km. Opklodset og ude af drift.
Projekt Fønix - 36.000 km og nysynet.
Svar


Forum spring: