Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ombygge knallert til El?
#1
En af mine venner og jeg fik en skør ide den anden dag, tage en gammel FZ50'er, købe bagfælg/motor ( http://www.thansen.dk/scooter-knallert-m...207301240/ ) og så svejse et ophæng til det, som kan monteres i de orignale ophæng på FZ stellet, så baghjulet kommer til at sidde der hvor det plejer, og så derefter bygge styringen og batterier på (Min ven er rigtig god til det med elektronik, så styring og batterier osv. er ikke noget problem, det er en udfordring).

Men nu kommer vi til der hvor kæden hopper af, er det lovligt at bygge en gammel knallert som en FZ50 om til el?

Og der er sikkert nogle der vil slå korsestegn over vi vil bygge en FZ om til el, men bare rolig, vi vil gøre det sådan at den altid kan relativt nemt bygges tilbage til original Blink med øjet .

Håber der er nogen der kan hjælpe mig/os med at finde ud af om det er lovligt at bygge den om, inden vi begynder på projektet Smil
Thybo af guds nåde.
Min Gilera Stom
Puch Maxi renovering (Projekt håbløs)


" Remember. Four wheels move the body, but two wheels move the soul."
Hvil i fred Kragen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Tror i løber ind i nogle problemer da den jo skal ha' en ny typegodkendelse, idet knallerten bliver ændret fra benzin til el. Men idé'en er da god Smil.
Kymco Super 8 2015 13.000 km Kymco Super 8 2011 15.000 km.
Svar
#3
Også lidt det jeg frygter Ked af det
Planen var at min ven ville bruge den som knallert til ærinder inde i byen, da han ikke har det godt med at skulle starte bilen (24 år gammel Diesel hakker) op for at køre få kilometer.
FZ'eren står i hans bedstefars skur og planen var oprindeligt at den skulle gøres køreklar, men så kom vi på den anden ide.
Tror dog vi vil prøve og skrive en mail til trafikstyrelsen på et tidspunkt, og høre hvad de siger til det Smil Ellers må vi enten finde på noget andet, eller sætte FZ'eren i stand som oprindeligt planlagt Smil
Thybo af guds nåde.
Min Gilera Stom
Puch Maxi renovering (Projekt håbløs)


" Remember. Four wheels move the body, but two wheels move the soul."
Hvil i fred Kragen.
Svar
#4
Jeg selv, foretrækker den i original stand. Desuden har den DK's bedste affjedring. Jeg prøvede en, for en 12 års tid siden. Det var som at køre på en 2hjulet Citroen 2CV Grin.
Kymco Super 8 2015 13.000 km Kymco Super 8 2011 15.000 km.
Svar
#5
(18-06-2014, 18:57)Thyboen Skrev: En af mine venner og jeg fik en skør ide den anden dag, tage en gammel FZ50'er, købe bagfælg/motor ( http://www.thansen.dk/scooter-knallert-m...207301240/ ) og så svejse et ophæng til det, som kan monteres i de orignale ophæng på FZ stellet, så baghjulet kommer til at sidde der hvor det plejer, og så derefter bygge styringen og batterier på (Min ven er rigtig god til det med elektronik, så styring og batterier osv. er ikke noget problem, det er en udfordring).

Men nu kommer vi til der hvor kæden hopper af, er det lovligt at bygge en gammel knallert som en FZ50 om til el?

Og der er sikkert nogle der vil slå korsestegn over vi vil bygge en FZ om til el, men bare rolig, vi vil gøre det sådan at den altid kan relativt nemt bygges tilbage til original Blink med øjet .

Håber der er nogen der kan hjælpe mig/os med at finde ud af om det er lovligt at bygge den om, inden vi begynder på projektet Smil

Mon ikke denne kan tilpasses, til sådan en FZ? Den passer allerede til HUB motoren. Smil

PS. Når i nu ikke gider bruge HUB motoren mere engang, så send mig lige en PB, så kan jeg måske købe den billigt? :P
Citat:"Problemet med citater på internettet er, at du aldrig ved, om de er sande" - Abraham Lincoln

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(18-06-2014, 19:41)Jps Skrev: Jeg selv, foretrækker den i original stand. Desuden har den DK's bedste affjedring. Jeg prøvede en, for en 12 års tid siden. Det var som at køre på en 2hjulet Citroen 2CV Grin.

Ja, den kører præcis som 2cv. Tror ikke der findes en der er mere magelig at køre på. Grin
Citat:"Problemet med citater på internettet er, at du aldrig ved, om de er sande" - Abraham Lincoln

Svar
#7
(18-06-2014, 18:57)Thyboen Skrev: batterier osv. er ikke noget problem, det er en udfordring).

Ja, det vil jeg godt give dig ret i. Griner
Citat:"Problemet med citater på internettet er, at du aldrig ved, om de er sande" - Abraham Lincoln

Svar
#8
(18-06-2014, 18:57)Thyboen Skrev: En af mine venner og jeg fik en skør ide den anden dag, tage en gammel FZ50'er, købe bagfælg/motor ( http://www.thansen.dk/scooter-knallert-m...207301240/ ) og så svejse et ophæng til det, som kan monteres i de orignale ophæng på FZ stellet, så baghjulet kommer til at sidde der hvor det plejer, og så derefter bygge styringen og batterier på (Min ven er rigtig god til det med elektronik, så styring og batterier osv. er ikke noget problem, det er en udfordring).

Men nu kommer vi til der hvor kæden hopper af, er det lovligt at bygge en gammel knallert som en FZ50 om til el?

Og der er sikkert nogle der vil slå korsestegn over vi vil bygge en FZ om til el, men bare rolig, vi vil gøre det sådan at den altid kan relativt nemt bygges tilbage til original Blink med øjet .

Håber der er nogen der kan hjælpe mig/os med at finde ud af om det er lovligt at bygge den om, inden vi begynder på projektet Smil

Der er da ikke noget ulovligt i at bygge den om, men den bliver så ulovlig at køre på på offentlig vej, da det er en ændring som modellen ikke er typegodkendt med. Tror næppe I kan få tilladelse til at køre på den på vejen, desværre. Ideen er ellers spændende og god, synes jeg Smil
/Karen Hansen

Peugeot Speedfight 3 årgang 2011, 24/2 2013 , totalskadet 26/3-2015.
PGO Dr. Big, årgang 2015, 10/4 2015, stjålet 15/5 2016, genfundet 30/6 2016



"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#9
(18-06-2014, 18:57)Thyboen Skrev: En af mine venner og jeg fik en skør ide den anden dag, tage en gammel FZ50'er, købe bagfælg/motor ( http://www.thansen.dk/scooter-knallert-m...207301240/ ) og så svejse et ophæng til det, som kan monteres i de orignale ophæng på FZ stellet, så baghjulet kommer til at sidde der hvor det plejer, og så derefter bygge styringen og batterier på (Min ven er rigtig god til det med elektronik, så styring og batterier osv. er ikke noget problem, det er en udfordring).

Men nu kommer vi til der hvor kæden hopper af, er det lovligt at bygge en gammel knallert som en FZ50 om til el?

Og der er sikkert nogle der vil slå korsestegn over vi vil bygge en FZ om til el, men bare rolig, vi vil gøre det sådan at den altid kan relativt nemt bygges tilbage til original Blink med øjet .

Håber der er nogen der kan hjælpe mig/os med at finde ud af om det er lovligt at bygge den om, inden vi begynder på projektet Smil

Syntes det er synd for den fine knallert, sæt den dog i stand og sælge den så kan din ven købe en sprit ny el scooter for nogle af pengene fra salget.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Sympatiserer med den gode ide, men jeg tror(!) at det bliver svært at få den gennem lov-møllen.
Ellers ærgerligt. Fin ide.

Hvis kammeraten har behov for kvik transport i nærmiljøet er der en anden vej: Køb et cykelbaghjul med el og fix en 'surprise'-cykel.

Jeg har en kammerat som har ombygget sin gamle havelåge med en kinesisisk import-baghjuls-motor på 1.5 kW.

Det ligner en elcykel med en lille topbox på bagagebæreren. Imidlertid er der træk på, hele vejen op til 80 km/t. Kammeraten har berettet at det er umådelig morsomt at indhente et par af de dér spandex-klædte entusiaster på carbon-stel og med smarte add-ons iført thyborøn-habit - og så køre fra dem, opadbakke!

Men lovligt - det er det ikke. 70 på en gammel havelåge. Til gengæld er det sjovt!
'Rudi', blå Honda CB500 '01 med 84k på klokken.
'Færgen', Citroën Xantia 1.8i 16V Break '99; nu med Klima
Giantco Stealth '08 (45'er) - 36.000 km. Opklodset og ude af drift.
Projekt Fønix - 36.000 km og nysynet.
Svar
#11
Loven siger der ikke må foretages konstruktive ændringer på knallerten, så ideen er død ved fødslen Ked af det
Svar
#12
(24-06-2014, 17:45)onza Skrev: Loven siger der ikke må foretages konstruktive ændringer på knallerten, så ideen er død ved fødslen Ked af det
Du skal have en kraftigere motor på, og indregistrere den som motorcykel, og få den synet.
Svar


Forum spring: