Søg Garagen Hej Gæst! Register

Baddi's erfaring med Kymco K-pipe (Tidl. titel: Prøvetur)
#1
Hej folkens.

Så har jeg været ude og prøvekøre en Kymco K-Pipe 125 hos MP Motorcykler i Odense.

   

Den er større end den ser ud på billeder, men stadig meget lille. Man sidder meget langt fremme, men det vænner man sig til i løbet af første prøvetur. Spejlene er store og sidder langt ude, hvilket giver et godt udsyn både skråt bagud og lige bag en uden at man behøver bevæge armene nævneværdigt, så det er meget rart. Støddæmperene tænkte jeg ikke vitterligt over for de virkede skam fint. Bremserne fik jeg også prøvet da et lyskryds skiftede og jeg havde vejen næsten for mig selv og de virker skam også fint selvom det er tromle bag.

Den ligger rigtig godt på vejen og føles tjep og sjov at køre på. Den er dejlig i optrækket, som skabt til landevejen men mangler med sine 8,2 hk nogle kræfter til motorvejen. I modvind kom jeg op på en topfart på 88-90 km/t og i medvind 108-111 km/t. Og så var det sku lidt skræmmende at køre på motorvejen, men det tror jeg nu også har noget at gøre med at jeg kom direkte fra 36 km/t på scooter på cykelstien og ud på K-Pipen. Grin

Motoren er en vandret fir-takts motor, som er passivt luftkølet og har en slide-karburator med manuel choker og hvor ventilerne så vidt jeg kunne se justeres med shim-skiver. Udover de manglende kræfter ved høje hastigheder er der kun én finger at sætte på motoren. Over 100 km/t (ca. 10.000 omdr tror jeg) begyndte den at vibrere voldsomt, ligesom Shineray'en gør fra 6.000 og min agility gør fra 10.500. Smil

   

   

Angående motoren, så var der noget der forvirrede mig lidt. Jeg kunne simelthen ikke finde frem til, hvorfor de der udluftningsriller skulle være henne foran. Jeg ville have forestillet mig at det var til at lave noget ram-air intake så den blev fodret med mere luft jo hurtigere man kører, men jeg kunne ikke finde, hvor den sugede luft ind i filterkassen henne. Næste tanke var så, om filterkassen skulle køles ned, da jeg jo på agilityen oplever varm luft ind i motoren, når motoren er varm, men her sidder filterkassen så langt fra motoren at det næsten ikke kan have noget med det at gøre. Mystisk.

Der, hvor den er mærkelig er så med gearene og koblingen. Den er udstyret med 4 gear og et neutralt, hvor det øverste gear er det neutrale og alle gearene så ligger under det. N-1-2-3-4.
Den er lavet således med en slyngkobling at man kan stå stille i hvilket som helst gear uden at gå ud, men sammenligner man 1. gear og N kan man mærke at slyngkoblingen stadig laver lidt i 1. gear, så skal man holde stille og ikke ønsker at slide unødigt på koblingen skal man altså i frigear, selvom man sagtens kan lade den stå stille i 1. gear uden at den bevæger sig nogen steder. Smil

   

Manglen på en manuel kobling gør så også at man skal igennem alle gear når man skal frem mod et kryds, hvilket giver en meget kraftig motorbremsen, hvis man ikke har fuldstendig styr på, hvornår man kan tillade sig at gå ned til det næste gear. Altså er den rimelig mærkelig at køre på, men det forestiller jeg mig, at man hurtigt vænner sig til, når man ejer den.

Ønsker man bare at trille frem mod et kryds lagde jeg dog mærke til, at hvis man trykker på gearskifteren og holder den inde er koblingen sluppet. Og man kan på denne måde muligvis undgå den kraftige motorbremsen, ved at lade hastigheden sænke sig før man indkobler næste gear. Men man kommer ikke uden om at man skal igennem samtlige gear. Sælgeren anbefalede at man muligvis gav lidt gas når man skiftede ned, for at undgå den kraftige motorbremsen, men jeg kan forestille mig at man muligvis vil have en længere bremselængde og også bruger mere benzin sådan.

Angående gearskiftet, så er den udstyret med en tå-og-hæl skifter, således at man trykker nedad med tåen når man skal op i gear og trykker nedad med hælen på en pedal bag fodstøtten når man vil ned i gear. Den pedal ved hælen var dog så højt oppe at jeg blev nødt til at sætte mig op på passagersadlen når jeg ville ned i gear, men den kan man justere på. Man skal bare huske at skrue skidtet ordenligt på, for den maskine jeg prøvekørte havde med sine 960 km lige præcis ikke fået 1000km service, så skifterarmen sad løs og faldt af da jeg kørte af motorvejen. Men så fandt jeg da ud af at man sagtens kan starte og køre i 4. gear. Grøn grin


Alt i alt, meget rar maskine og jeg tror sku næsten det er den det bliver, for skal man ikke køre motorvej er den faktisk rigtig god og sjov og så ser den også ret fed ud i hvid. Skal bare lige sove på det en dag eller to, for MP motorcykler har en med 1300 km på klokken de vil sælge meeeeeget billigt. Grøn grin
Efter min mening er den hverken blær eller dårlig, men både føles som og ligner en god gennemsnitlig begynder cykel. Smil

OBS: Der kommer også lige en film af køreturen i næsten fuld længde, så snart den er blevet uploadet. Jeg har bare ikke lige tid til at klippeklistre i den i dag, da jeg skal til prøve i metallurgi i morgen, så hovedet er fuld af stål i aften. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Tak fordi du gad berette om din prøvetur. Interessant læsning Smil
Geely Grand Puma 150 '05 - 73.800 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
#3
(08-10-2014, 15:59)Mortdk Skrev: Tak fordi du gad berette om din prøvetur. Interessant læsning Smil

Jamen det var da så lidt. Grøn grin

Så er videoen færdig med at uploade. Jeg undskylder vindstøj og mærkelige kameravinkler. Jeg havde glemt det bagcover til kameraet og holderen til kameraet var åbenbart ikke låst den første halvdel af videoen, så holderen sad ikke som jeg havde troet. Grøn grin

Anyway. De første 18 minutter kører jeg rundt og lærer maskinen at kende med chokeren og de gear der. Jeg kører lidt rundt i udkanten af byen i den ende, hvor forhandleren og motorvejen er. Han ville helst ikke have jeg var væk i meget mere end 30 minutter, så jeg turde ikke køre ind i midtbyen, hvis også jeg skulle have mulighed for at prøve topfarten af. Grin
Fra 18 til 24 kører jeg motorvej med modvind og fra 24 af med medvind indtil jeg da jeg kører af finder ud af at gearskifteren er rystet løs og er faldet af og jeg i 4. gear bliver nødt til at køre tilbage og finde den. Heldigvis lå den i den rundkørsel der lå for enden af afkørselsrampen, men mit kamera døde lige omkring da jeg kom derhen. Grøn grin



Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#4
Alle MC-gearkasser er sekventielle - og usynkroniserede. Man kan ikke hoppe fra f.eks 5. til 3 via frigear. Man er nødt til at ta' dem et ad gangen. Men ja, Kymcoen her fordrer at du kobler ind i alle gear, og det skal man bestemt lige vænne sig til.
Omvendt vil jeg nu mene at man med en ordinær box og manuel kobling alligevel kobler ind i alle gear på vej 'ned' - simpelthen for at matche omdrejninger og få motorbremsen med. Jeg 'blipper' tilmed gassen for at undgå de fæle klonk.

Jeg har kørt med sådan en motortype i adskillige år - tro mig, det bliver ganske hurtigt 'normalt'. Kan man virkelig ikke li' halvautomaten, skifter man velsagtens bare højre motorskjold til et manuelt, monterer et passende greb og så er den ged barberet. Husk - denne motortype er verdens mest producerede og der findes masser af tilpasnings-stumper. Injection-kit, opboringskit, knastkit, lettere generator (inner-rotor) som gør maskinen mere revvy, oliekølerkit and the list goes on. For de dovne er der mulighed for at udføre drop-in-replacement af hele maskinsektionen - eksempelvis med sådan én her. Bolthullerne passer. Hvorvidt ordensmagten overhovedet forestiller sig at den ombyttede motor kan være 'uoriginal' aner jeg ikke, men jeg kan love at man skal gøre sig grundigt umage for at få det til at ligne klamp.

At K-pipen forekommer klein kan jeg godt medgive dig. Vend den om; en lille maskine har mindre frontareal/vindmodstand end en stor - og med begrænsede kraftressourcer var det måske værd at overveje om man *virkelig* gider slæbe rundt på eksempelvis en masse skjolde og plastic. Jeg tænker her på din test af tantens Formula 125. Det lød som om du lynhurtigt fandt den hjemmevant og 'kendt', men til gengæld er den vel at sammenligne med at gå med paraplyen slået op i modvind, sammenlignet med den lille K-pipe.
'Rudi', blå Honda CB500 '01 med 84k på klokken.
'Færgen', Citroën Xantia 1.8i 16V Break '99; nu med Klima
Giantco Stealth '08 (45'er) - 36.000 km. Opklodset og ude af drift.
Projekt Fønix - 36.000 km og nysynet.
Svar
#5
(09-10-2014, 10:28)stormbringer Skrev: Alle MC-gearkasser er sekventielle - og usynkroniserede. Man kan ikke hoppe fra f.eks 5. til 3 via frigear. Man er nødt til at ta' dem et ad gangen. Men ja, Kymcoen her fordrer at du kobler ind i alle gear, og det skal man bestemt lige vænne sig til.
Omvendt vil jeg nu mene at man med en ordinær box og manuel kobling alligevel kobler ind i alle gear på vej 'ned' - simpelthen for at matche omdrejninger og få motorbremsen med. Jeg 'blipper' tilmed gassen for at undgå de fæle klonk.

Jeg har kørt med sådan en motortype i adskillige år - tro mig, det bliver ganske hurtigt 'normalt'. Kan man virkelig ikke li' halvautomaten, skifter man velsagtens bare højre motorskjold til et manuelt, monterer et passende greb og så er den ged barberet. Husk - denne motortype er verdens mest producerede og der findes masser af tilpasnings-stumper. Injection-kit, opboringskit, knastkit, lettere generator (inner-rotor) som gør maskinen mere revvy, oliekølerkit and the list goes on. For de dovne er der mulighed for at udføre drop-in-replacement af hele maskinsektionen - eksempelvis med sådan én her. Bolthullerne passer. Hvorvidt ordensmagten overhovedet forestiller sig at den ombyttede motor kan være 'uoriginal' aner jeg ikke, men jeg kan love at man skal gøre sig grundigt umage for at få det til at ligne klamp.

At K-pipen forekommer klein kan jeg godt medgive dig. Vend den om; en lille maskine har mindre frontareal/vindmodstand end en stor - og med begrænsede kraftressourcer var det måske værd at overveje om man *virkelig* gider slæbe rundt på eksempelvis en masse skjolde og plastic. Jeg tænker her på din test af tantens Formula 125. Det lød som om du lynhurtigt fandt den hjemmevant og 'kendt', men til gengæld er den vel at sammenligne med at gå med paraplyen slået op i modvind, sammenlignet med den lille K-pipe.

Ja, jeg har også stort set altid gearet ind ved alle gear, men været vant til at man kan styre det med koblingen med hånden, hvor hårdt man kobler ind. Her styrer du hvor hårdt du kobler ind ved, hvor hurtigt du slipper gearskifteren. Jeg tror helt klart at det er noget man kan lære sig at gøre og da dette er det største problem jeg havde med den er det overhovedet ikke kritisk. Smil

Og ja, det kan godt være at jeg kommer til at undersøge om jeg kan få flere kræfter ud af den. Til den pris kan det jo godt være at jeg finder på at lege lidt med den. Men hvad er det nu motoren hedder? Når jeg søger på K-Pipe tuning kommer der nemlig kun nogle lydpotter frem på e-bay, som godt nok er "road legal" ifølge sælgeren, men koster 1200-1700 kroner. De har så også en udskrift fra et rullefelt, som viser en stigning fra 7,33 til 7,73 hk på baghjulet, men jeg synes nu det er rimelig mange penge at smide efter den lige til at starte med. Grøn grin

Jeg har nu sovet på det én dag og jeg er stadig rimelig sikker på at det bliver den, så jeg tror jeg tager ud til dem i dag og snakker med dem om de kan gøre den brugte model klar til salg. Grøn grin

Med hensyn til 125cc scooteren, så har du ret i at jeg følte mig hjemme på den, for den var så hamrede letkørt og "smooth" imens den accelererede kraftigt hele vejen op. Som jeg i mine drømme husker agilityen da jeg kørte uden begrænsning. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Tror det er en 139fmb motor.
Svar
#7
Fås Kymco Quannon 125 ikke i DK? Den er fed.
Svar
#8
Det lyder som om den dør ved Gas ved 2 min i videoen Flov
Bil: Fiat Punto mk2.

En dreng på 21 der elsker og køre cross, atv, og knallert, og elsker at rode med motorer/knallert.

Min Vga Digita solgt til min mor i 2012.

Igang med Transport, lager og logistik grundforløb og søger læreplads som Lastbilchauffør.
Svar
#9
(09-10-2014, 14:20)emil-jensen Skrev: Det lyder som om den dør ved Gas ved 2 min i videoen Flov

Ja, det er den der manuelle choker der lige skulle slås fra. Grøn grin
Det er jeg jo ikke vant til, da min scooter og alle de motorcykler jeg har kørt på til skolekørsel har været med automatisk choker. Grøn grin

Angående Quannon 125, så har jeg haft kig på den, for den er både kraftfuld, sporty og højteknologisk, men med en pris på 27-30.000 her i landet har Nellemann & Drewsen A/S valgt at holde den ude af programmet, da det også er dem der importerer Honda her i landet og de hellere ville sælge Honda CBR 125R Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(09-10-2014, 13:27)rune75 Skrev: Tror det er en 139fmb motor.

Så må det være en 152fmb eller sådan noget, da de 39 i 139fmb står for en boring på 39mm, hvilket passer med 50cc motorerne. Grin
125cc'ere har vist nok som regel en boring på 52mm. Eller det har agility 125, men den er også overkvadratisk. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#11
(09-10-2014, 15:44)Baddi Skrev: Så må det være en 152fmb eller sådan noget, da de 39 i 139fmb står for en boring på 39mm, hvilket passer med 50cc motorerne. Grin
125cc'ere har vist nok som regel en boring på 52mm. Eller det har agility 125, men den er også overkvadratisk. Smil

Det ser også ud som om K-Pipe fås som 50cc, eller er det bare en and?
Trist med prisen på Quannon, den har jeg prøvet på en ferie i Spanien. Sk*de skæg at køre på. Men det er Hondas mindste garanteret også, og når vi er i det prisleje ville jeg til enhver tid vælge Honda. Mest fordi jeg er træt af ting der ikke dur - og selvfølgelig kan alt gå i stykker - men Honda har jeg nu høj tiltro til (indtil jeg oplever det modsatte engang Grin). Kymco tror jeg nu også rimelig meget på. Har selv kørt lidt på en Super 8 125cc, og det er nok en af de bedste til prisen (14.995 kr.). VGA'en når den ikke til sokkeholderne hvad angår køregenskaber eller bremser og alt andet (jeg har også prøvet VGA'en). Thansen er ikke til at stikke i hvad angår lev.omkostninger, så den lander på 11.500 kr. Og hvis man er lidt heldig, så kan man måske få leveret en Super 8 125cc til de 15.000 kr. Det er en no-brainer i min verden. Men til 15.000 kr. er en K-Pipe sandsynligvis sjovere at køre på end en scooter, så jeg synes det lyder som et godt valg - især hvis du kan få en demo endnu billigere.
Svar
#12
(09-10-2014, 20:42)BaotianDriver Skrev: Det ser også ud som om K-Pipe fås som 50cc, eller er det bare en and?
Trist med prisen på Quannon, den har jeg prøvet på en ferie i Spanien. Sk*de skæg at køre på. Men det er Hondas mindste garanteret også, og når vi er i det prisleje ville jeg til enhver tid vælge Honda. Mest fordi jeg er træt af ting der ikke dur - og selvfølgelig kan alt gå i stykker - men Honda har jeg nu høj tiltro til (indtil jeg oplever det modsatte engang Grin). Kymco tror jeg nu også rimelig meget på. Har selv kørt lidt på en Super 8 125cc, og det er nok en af de bedste til prisen (14.995 kr.). VGA'en når den ikke til sokkeholderne hvad angår køregenskaber eller bremser og alt andet (jeg har også prøvet VGA'en). Thansen er ikke til at stikke i hvad angår lev.omkostninger, så den lander på 11.500 kr. Og hvis man er lidt heldig, så kan man måske få leveret en Super 8 125cc til de 15.000 kr. Det er en no-brainer i min verden. Men til 15.000 kr. er en K-Pipe sandsynligvis sjovere at køre på end en scooter, så jeg synes det lyder som et godt valg - især hvis du kan få en demo endnu billigere.

Kymco K-pipe er en 125cc motorcykel og fås ikke mindre eller større. Smil

Jeg har læst lidt op på den og den er ganske rigtigt en lille model lavet til nybegynderen og med en meget lav vægt på 103 kg tørvægt, så den er nu bare en forvokset knallert, men den er alligevel vokset stor nok til at den kan ses som værende en motorcykel. Grøn grin

Jeg forstår dog godt at du tænker på en 50cc knallert, for billederne snyder godt nok, men sadlen når mig til omkring hofterne og styret mellem 0 og 30 centimeter højere oppe. Billederne snyder en del, for den har 17" fælge og er næsten 2 meter lang, hvilket er omtrent samme størrelse som Yamaha YBR, der dog har 18" dæk, vejer lidt mere og har 1,5 kW mere i motoren. Jeg sidder og har en lille smule svært ved at se, hvad det er der snyder så meget ved de billeder omkring størrelsen, men jeg kan ikke lige sætte ord på det. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: