Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Montering af 70cc-kit på Giantco Sprint
#37
Echo Skrev:Men jeg tvivler da på at 70cc cylinderen tager mange flere omdrejninger? Så skal der i hvert fald en noget anden timing på ventilerne end standard :P
70ccm cylinderen tager ikke ret mange flere omdrejninger, end 50ccm cylinderen, men den har lettere ved at holde dem, og effekbåndet bliver udvidet. Timingen af ventiler Fortvivlethock: Den er den samme.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#38
Altså lige nu har jeg 5,5 grams Dr. Pulley og det er dem der også sad i da jeg kørte 50ccm men jeg regnede også med at jeg skulle op i omkring 6-7 gram.. Smil
Svar
#39
Echo Skrev:Men jeg tvivler da på at 70cc cylinderen tager mange flere omdrejninger? Så skal der i hvert fald en noget anden timing på ventilerne end standard :P

At jeg mener der skal tungere ruller i har ikke så meget med rpm at gøre.
Mere at den har fået flere kræfter, og derfor trækker den bedre med nogle lidt tungere ruller, end den ville gøre med dem man er normalt køre med.

Man ændre jo på effektbåndet når en større cylinder kommer ind i billedet, og de ruller der sidder i er tilpasset det gamle effektbånd.

Derfor skal der nogle nye på hvis du vil udnytte din nye cylinder fuldt ud. :wink:
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#40
Når jeg skrev flere omdrejninger var det fordi vi snakkede topfart :P Hvis den ikke tager mange flere omdrejninger, så kommer vi jo ikke højere op i fart uden en ny gearing også Grin
Og timing af ventiler.. Tænkte på at en ny knastaksel måske ville give flere omdrejninger på den nye cylinder?
Er ikke lige specialist i 4 taktere, men det lyder da ikke helt forkert det jeg siger, vel Griner
Svar
#41
Knasten optimere bare optrækket på maskineriet.. Men den er ikke helt så god som Naraku's racer knast.. :P
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#42
Som Big fremhæver, så er det det, at effektbåndet rykkes og øges, der gør, at rullevægten skal ændres - ikke forøgelsen af maksomdrejningstallet, som iøvrig ikke er lig med makseffekttallet, der ligger under maksomdrejningstallet :wink: Det er makseffektomdrejningstallet, du skal forsøge at ramme så længe som muligt med rullevægten og variatorens glidebane, hvis du vil have en livlig maskine.
Jeg gik fra standard 6,5 til 6,3 med standardvariator og cylinder på min. Herefter måtte jeg ned på 6g med den lidt bedre optimerede Multivar. Med den større cylinder, måtte jeg op på 6,5 igen, og med gliderne er jeg oppe på 7g, og skal nok prøve, at gå en tand mere op. Vægtene er selvfølgelig individuelle for hver enkelt knallert plus fører, men tendensen synes klar.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#43
Nu er omdrejninger ikke lige så vigtig en ting som på en 2-taker. (Dermed er det ikke sagt det ikke er vigtigt.)

På en 4-takter gælder det om at køre med de rigtige omdrejninger, mere end det gælder om at køre med så mange omdrejninger som muligt.

En 2-takter har et meget breder effektbånd, og derfor betyder flere omdrejninger i de fleste tilfælde mere fart, hvor på en 4-takter, skal man ramme et vidst antal omdrejninger, for at få bedre topfart. Smil

Og som ChemicalBoy siger så giver knasten kun lidt bedre optræk på maskinen, når du når over 50km/t, ikke omdrejninger, eller behov for at ændre på timing af ventilerne. :wink:
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#44
ChemicalBoy Skrev:Knasten optimere bare optrækket på maskineriet.. Men den er ikke helt så god som Naraku's racer knast.. :P
Den "optimerede" knast har bare en "spidsere" top, der bevirker en hurtigere fuld åbning af ventilerne. Det er dog mere en diskutabelt, om det har nogen reel betydning på en lille firtakters accelerationsevne. På cylindre >80 ægte ccm sidder der iøvrigt større ventiler, der ville nedsætte effekten på mindre cylindre. Det er derfor, man ikke bør udskifte topstykket, når man monterer 72ccm cylindre. Når det gælder topfart, er det snarere for svage fjedre, der kan volde problemer. En lettere aksel derimod, ville kunne give noget, alene pga. den mindre vægt, der skal flyttes rundt.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#45
Hmm, men hvis man kører sin gearing ud med standardcylinderen, hvilket jeg formoder den ER lavet til, så får man ikke højere topfart af samme gearing + omdrejninger jo.. Flere hk ville ikke give dig højere topfart med samme gearing ;/
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#46
Echo Skrev:Hmm, men hvis man kører sin gearing ud med standardcylinderen, hvilket jeg formoder den ER lavet til, så får man ikke højere topfart af samme gearing + omdrejninger jo.. Flere hk ville ikke give dig højere topfart med samme gearing ;/
Min er bygget til at køre med en 80ccm cylinder, som standard, og det eneste, der er ændret, er cylinderen til 50ccm-markedet - gearingen er derfor ikke ideel, da de 50ccm ikke er nok til at trække den op på de ideelle omdrejninger. De første Agilityer til det europæiske marked med 50ccm motor var dog med anden gearing, da de kun havde 10" hjul. De første 12" udgaver, der havde samme gearing som 10" modellen kørte derfor "lovligt" for hurtigt pga. af den større diameter på hjulene Griner indtil fejlen blev opdaget Ked af det og gearingen udskiftet.

Flere hk er ikke altid ensbetydende med flere omdrejninger, og flere omdrejninger er ikke altid ensbetydende med højere topfart. Det er den rigtige kombination af hk, omdr, og gearing, der giver den største effekt på baghjulet. Kun at ændre på en af delene, er derfor meningsløst.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#47
kragen Skrev:Den "optimerede" knast har bare en "spidsere" top, der bevirker en hurtigere fuld åbning af ventilerne. Det er dog mere en diskutabelt, om det har nogen reel betydning på en lille firtakters accelerationsevne. På cylindre >80 ægte ccm sidder der iøvrigt større ventiler, der ville nedsætte effekten på mindre cylindre. Det er derfor, man ikke bør udskifte topstykket, når man monterer 72ccm cylindre. Når det gælder topfart, er det snarere for svage fjedre, der kan volde problemer. En lettere aksel derimod, ville kunne give noget, alene pga. den mindre vægt, der skal flyttes rundt.

Jep jep det er jeg klar over Smil

Men jeg har bestilt sådan et prøvesæt med ruller som Big7000 andbefalede og så nogen 7.5 grams Malossi HT ruller så må vi se hvornår det dukker op Smil
Svar
#48
kragen Skrev:70ccm cylinderen tager ikke ret mange flere omdrejninger, end 50ccm cylinderen, men den har lettere ved at holde dem, og effekbåndet bliver udvidet. Timingen af ventiler Fortvivlethock: Den er den samme.

Timingen af ventiler er IKKE den samme, grundet den nye knast.
Svar


Forum spring: