Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco er ikke fejlfri - langfra
#13
Intet er fejl frit.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm - 32000 km
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#14
(15-12-2015, 10:13)MSJ1982 Skrev: Intet er fejl frit.

Det er selvfølgelig rigtigt nok, men det er normalt ment at være dårlig ingeniørpraksis, hvis det er den dyre del (motorblokken) der går noget i stykker på frem for en billigere del, som kunne være en bolt der knækker. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#15
Der er jo rigtig mange historier om motorkøretøjer, især biler og deres motorer. Nogle motorer er simpelthen ikke til at slide op, på andre motorer går krumtapslejerne for et godt ord o.s.v.
Jeg har selv haft en bil hvor knastakslen gik i stykker for et godt ord. Det gjorde den så ikke på min, fordi mekanikeren havde erfaring med motoren og kunne fortælle mig hvordan jeg bedst passede på den. Selvom man opfatter en ingeniørs arbejde som meget konkret, så tror jeg at der er tusindvis af tagen stilling og hensynstagen til det ene og det andet, at vi (heldigvis) får mange forskellige motorerGrin

Venligst Erik.
Svar
#16
(15-12-2015, 21:07)Scooterballe Skrev: Der er jo rigtig mange historier om motorkøretøjer, især biler og deres motorer. Nogle motorer er simpelthen ikke til at slide op, på andre motorer går krumtapslejerne for et godt ord o.s.v.
Jeg har selv haft en bil hvor knastakslen gik i stykker for et godt ord. Det gjorde den så ikke på min, fordi mekanikeren havde erfaring med motoren og kunne fortælle mig hvordan jeg bedst passede på den. Selvom man opfatter en ingeniørs arbejde som meget konkret, så tror jeg at der er tusindvis af tagen stilling og hensynstagen til det ene og det andet, at vi (heldigvis) får mange forskellige motorerGrin

Venligst Erik.

Det er der. Smil
Jeg bliver også mere og mere overrasket over, hvor meget af ingeniørkunsten der er erfaringsbaseret. Der er dog også en del sandsynlighedsregning i det. Blandt andet kuglelejer er der ikke nogen bestemt tærskel for belastning at holde sig under for at de holder for evigt, men man har testet lejer og er kommet med formler der indeholder en såkaldt levetidsfaktor således at hvis man for et kugleleje holder sig under en vis belastning er 90% af lejerne stadig intakte efter 10.000 driftstimer og så behøver man ikke rigtig regne noget sandsynlighed ud.
Med konstruktionsdele, hvor belastningen svinger forudsigeligt kan man sætte en maksimal spænding som man holder sig under og så vil en ståldel holde for evigt.
Hvis spændingerne dog ikke er forventelige og at der nogle gange svinges med høj amplitude og nogle gange med lav og så nogle gange kommer nogle stød er det straks værre og det er så vidt jeg har forstået ikke en del af diplomingeniør uddannelsen. Der vil man i stedet bare overdimensionere indtil det holder så lang tid at det er rust der gør at styrken svækkes for meget. Grin
Hvis man laver sådan noget som tog og fly på den anden side, så kan det lige pludselig godt betale sig at bruge mange timer af de mest erfarne ingeniører til at beregne ting og sager, men så er prisen på slutproduktet jo også derefter. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#17
(16-12-2015, 13:48)Baddi Skrev: Det er der. Smil
Jeg bliver også mere og mere overrasket over, hvor meget af ingeniørkunsten der er erfaringsbaseret. Der er dog også en del sandsynlighedsregning i det. Blandt andet kuglelejer er der ikke nogen bestemt tærskel for belastning at holde sig under for at de holder for evigt, men man har testet lejer og er kommet med formler der indeholder en såkaldt levetidsfaktor således at hvis man for et kugleleje holder sig under en vis belastning er 90% af lejerne stadig intakte efter 10.000 driftstimer og så behøver man ikke rigtig regne noget sandsynlighed ud.
Med konstruktionsdele, hvor belastningen svinger forudsigeligt kan man sætte en maksimal spænding som man holder sig under og så vil en ståldel holde for evigt.
Hvis spændingerne dog ikke er forventelige og at der nogle gange svinges med høj amplitude og nogle gange med lav og så nogle gange kommer nogle stød er det straks værre og det er så vidt jeg har forstået ikke en del af diplomingeniør uddannelsen. Der vil man i stedet bare overdimensionere indtil det holder så lang tid at det er rust der gør at styrken svækkes for meget. Grin
Hvis man laver sådan noget som tog og fly på den anden side, så kan det lige pludselig godt betale sig at bruge mange timer af de mest erfarne ingeniører til at beregne ting og sager, men så er prisen på slutproduktet jo også derefter. Blink med øjet

He

Min far, som har været maskiningeniør, konstruerede også ud fra erfaring - og den vigtigste regel var "jern er stærkere end du tror" Blink med øjet

Havde også en lærer på teknikum der fortalte om de forskellige standarder der findes for konstruktion og hans kommentar til det, helt specifikt omkring huse, var "Der skal skvatte et hus sammen en gang imellem, ellers overdimensionere vi jo for meget" Grin

Så det er ikke helt løwn - vi laver alting for kraftigt - men jern er jo også billigere end ingeniørtimer hvis det ikke er noget meget stort eller noget der skal bygges i mange eksemplarer Blink med øjet
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(16-12-2015, 14:05)JanVen Skrev: He

Min far, som har været maskiningeniør, konstruerede også ud fra erfaring - og den vigtigste regel var "jern er stærkere end du tror" Blink med øjet

Havde også en lærer på teknikum der fortalte om de forskellige standarder der findes for konstruktion og hans kommentar til det, helt specifikt omkring huse, var "Der skal skvatte et hus sammen en gang imellem, ellers overdimensionere vi jo for meget" Grin

Så det er ikke helt løwn - vi laver alting for kraftigt - men jern er jo også billigere end ingeniørtimer hvis det ikke er noget meget stort eller noget der skal bygges i mange eksemplarer Blink med øjet

Til det første er jeg så af den opfattelse at man må kunne lave materialetests og model simuleringer for at man kan skrabe så meget vægt som muligt af uden at der skvatter huse sammen, men ellers er jeg helt enig. Grin
Det er langt billigere at lægge en sikkerhedsfaktor på et par stykker på end det er at bruge ingeniørtimer på at lave forsøgsopstillinger, modeller, analyser og alt det andet der følger med at man gerne vil være pænt sikker på ting. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#19
Èn ting (blandt 1000 andre) har jeg aldrig helt forstået. Så vidt jeg har erfaret, hørt og læst, så går der ofte toppakninger på biler. Mekanikeren skal næsten ha`skilt motoren halvt ad for at reparere og udskifte den. Hvorfor i hulen laver man ikke en toppakning der holder? Eller er det for at holde mekanikere beskæftiget? En toppakning er sgu da en simpel ting, som man burde kunne lave i et holdbart materiale. Undskyld off-topic, men nu er vi jo lige inde og vende omkring emnet.

Venligst Erik.
Svar
#20
(16-12-2015, 22:55)Scooterballe Skrev: Èn ting (blandt 1000 andre) har jeg aldrig helt forstået. Så vidt jeg har erfaret, hørt og læst, så går der ofte toppakninger på biler. Mekanikeren skal næsten ha`skilt motoren halvt ad for at reparere og udskifte den. Hvorfor i hulen laver man ikke en toppakning der holder? Eller er det for at holde mekanikere beskæftiget? En toppakning er sgu da en simpel ting, som man burde kunne lave i et holdbart materiale. Undskyld off-topic, men nu er vi jo lige inde og vende omkring emnet.

Venligst Erik.

Njaa - nu har jeg haft bil siden 1984 stort set - og har ikke på noget tidspunkt oplevet en ødelagt toppakning, så det med "ofte" skal vist tages med et gran salt Blink med øjet
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar


Forum spring: