Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco er ikke fejlfri - langfra
#1
Damm you Kymco Ked af det

For ½ år siden, i sommerferien, røg en af støtteboltene på min Kymco Agility City 200i - den rev simpelthen gevindet ud. Nu er det så også kun en 8 mm bolt, men den sad faktisk også kun 8 mm ind i motoren, hvilket jeg nok syntes er LIDT i underkanten.

Så af sted til værkstedet og få en Helicoil i - pris 1000 kr Græder

Og så onsdag i sidste uge - der larmede den den helt vildt på vej hjem - så var den anden rejst af og havde taget pindbolt og begge møtrikker med - så afsted til værkstedet og få den fikset - 1000 kr ud af lommen igen.

Håber det holder nu - det eneste der er "galt" nu er at den smider olie og grisser sig selv til - tror ikke værkstedet har sat ventildækslet ordentligt på ved sidste service, så må hellere lige kigge efter om der er en skrue at stramme et eller andet sted.
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i til salg - find den på GOG
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(09-12-2015, 08:46)JanVen Skrev: Damm you Kymco Ked af det

For ½ år siden, i sommerferien, røg en af støtteboltene på min Kymco Agility City 200i - den rev simpelthen gevindet ud. Nu er det så også kun en 8 mm bolt, men den sad faktisk også kun 8 mm ind i motoren, hvilket jeg nok syntes er LIDT i underkanten.

Så af sted til værkstedet og få en Helicoil i - pris 1000 kr Græder

Og så onsdag i sidste uge - der larmede den den helt vildt på vej hjem - så var den anden rejst af og havde taget pindbolt og begge møtrikker med - så afsted til værkstedet og få den fikset - 1000 kr ud af lommen igen.

Håber det holder nu - det eneste der er "galt" nu er at den smider olie og grisser sig selv til - tror ikke værkstedet har sat ventildækslet ordentligt på ved sidste service, så må hellere lige kigge efter om der er en skrue at stramme et eller andet sted.

Tjaa, der er et eller andet mærkeligt der, for man vil jo oftest undgå at et gevind rives ud af en kompliceret del. Smil
Roloff/Matek Mascheinelemente, som er en lærebog for konstruktion af ting i maskiner, siger at længden af gevindet af en stålbolt skal være 0,8 gange diameter til 1,4 gange diameter alt efter trækstyrke og boltkvalitet, så det er jo nok det man gar gået efter.
Men hvis det er aluminium, som gevindet jo er, så siges det 1,4-1,6 gange diameter for at bolten knækker før gevindet ryger ud. Fræk
Hvilken sammenhæng man kan sige med diameteren og længden af gevindet når det er stålbolt i aluminiumsgevind siger lærebogen intet om, men jeg vil tro at det skal være længere end aluminium alene, hvis man skal have at bolten knækker før den river gevindet ud af motoren. Smil

En gang imellem synes jeg også at kymcoerne har nogle bummerter, men tjoo, ingeniørtimer er dyre, så hvis et produkt skal laves billigt (og hurtigt) kan det sagtens betale sig at spare lidt på ingeniørtimerne, så længe man kan producere dem så billigt at man har profit selvom der er reklamationer. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#3
(10-12-2015, 22:56)Baddi Skrev: Tjaa, der er et eller andet mærkeligt der, for man vil jo oftest undgå at et gevind rives ud af en kompliceret del. Smil
Roloff/Matek Mascheinelemente, som er en lærebog for konstruktion af ting i maskiner, siger at længden af gevindet af en stålbolt skal være 0,8 gange diameter til 1,4 gange diameter alt efter trækstyrke og boltkvalitet, så det er jo nok det man gar gået efter.
Men hvis det er aluminium, som gevindet jo er, så siges det 1,4-1,6 gange diameter for at bolten knækker før gevindet ryger ud. Fræk
Hvilken sammenhæng man kan sige med diameteren og længden af gevindet når det er stålbolt i aluminiumsgevind siger lærebogen intet om, men jeg vil tro at det skal være længere end aluminium alene, hvis man skal have at bolten knækker før den river gevindet ud af motoren. Smil

En gang imellem synes jeg også at kymcoerne har nogle bummerter, men tjoo, ingeniørtimer er dyre, så hvis et produkt skal laves billigt (og hurtigt) kan det sagtens betale sig at spare lidt på ingeniørtimerne, så længe man kan producere dem så billigt at man har profit selvom der er reklamationer. Blink med øjet

Er selv maskinarbejder/ingeniør, så kender godt alle teorier/beregninger - men tror bar Kymco har valgt at se bort fra det.

Men nu sidder boltene i det mindste i en helicoil og det er stål - så burde det ikke ske igen - forhåbentlig.
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i til salg - find den på GOG
Svar
#4
(11-12-2015, 11:04)JanVen Skrev: Er selv maskinarbejder/ingeniør, så kender godt alle teorier/beregninger - men tror bar Kymco har valgt at se bort fra det.

Men nu sidder boltene i det mindste i en helicoil og det er stål - så burde det ikke ske igen - forhåbentlig.

Det er vel stadig begrænset af måden den helicoil sidder i motorblokken, så det er vel stadig stål mod aluminium, eller hvordan er det nu en helicoil sidder fast? Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#5
(11-12-2015, 12:50)Baddi Skrev: Det er vel stadig begrænset af måden den helicoil sidder i motorblokken, så det er vel stadig stål mod aluminium, eller hvordan er det nu en helicoil sidder fast? Grøn grin

Det er rigtigt - men "længden" af gevindet og dermed indgrebet i aluminiumet er jo større, da helicoil'en jo er større i diameter. Desuden har den så også fået en slat Locktite, så den skulle sidde ekstra fast.
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i til salg - find den på GOG
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(11-12-2015, 12:55)JanVen Skrev: Det er rigtigt - men "længden" af gevindet og dermed indgrebet i aluminiumet er jo større, da helicoil'en jo er større i diameter. Desuden har den så også fået en slat Locktite, så den skulle sidde ekstra fast.

Jo, det er jo egentlig rigtigt nok at hvis man "rullede gevindet ud" ville fladen som man trykkede på være større når diameteren er større.. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#7
Kan godt læse at det jeg lærte om metaller da jeg var på skole/ lære, er puttet i en papkasse som desværre er røget med i containeren ved en fejltagelse.
Når jeg læser jeres samtale.Griner

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#8
(13-12-2015, 17:35)Quiks Skrev: Kan godt læse at det jeg lærte om metaller da jeg var på skole/ lære, er puttet i en papkasse som desværre er røget med i containeren ved en fejltagelse.
Når jeg læser jeres samtale.Griner

Jeg forstår noget af detGrin At jo større diameter gevindet har, des større flade er der til at tage trækket.

Venligst Erik.
Svar
#9
(13-12-2015, 14:37)Baddi Skrev: Jo, det er jo egentlig rigtigt nok at hvis man "rullede gevindet ud" ville fladen som man trykkede på være større når diameteren er større.. Grøn grin

Det var det jeg forsøgte at forklare, men du gjorde det bedre Grin
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i til salg - find den på GOG
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(13-12-2015, 17:35)Quiks Skrev: Kan godt læse at det jeg lærte om metaller da jeg var på skole/ lære, er puttet i en papkasse som desværre er røget med i containeren ved en fejltagelse.
Når jeg læser jeres samtale.Griner

Nu er det 25 år siden jeg blev færdig som maskiningeniør og jeg har stort set ikke brugt den mekaniske del siden (har arbejdet med kvalitetsstyring lige efter uddannelsen) - og de sidste 17 år har jeg været softwareudvikler, så det ligger også MEGET langt væk fra mig Blink med øjet
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i til salg - find den på GOG
Svar
#11
(14-12-2015, 10:18)JanVen Skrev: Det var det jeg forsøgte at forklare, men du gjorde det bedre Grin

Jeg kommer til at tænke på den dybde man har lavet gevind i når du siger længde, men det har nok bare noget at gøre med det ordvalg min underviser har haft, da vi oftest blot siger metrisk gevind i størrelse et eller andet i en længde hen af en akse eller ned i et hul. Grin

(14-12-2015, 10:20)JanVen Skrev: Nu er det 25 år siden jeg blev færdig som maskiningeniør og jeg har stort set ikke brugt den mekaniske del siden (har arbejdet med kvalitetsstyring lige efter uddannelsen) - og de sidste 17 år har jeg været softwareudvikler, så det ligger også MEGET langt væk fra mig Blink med øjet

Jeg er færdig om to års tid, så sidder med snuden nede i det mekaniske hele tiden. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#12
(13-12-2015, 20:31)Scooterballe Skrev: Jeg forstår noget af detGrin At jo større diameter gevindet har, des større flade er der til at tage trækket.

Venligst Erik.

Den var jeg med på, men det er fandme ikke meget af det jeg lærte om metaller da jeg var på EFG og i lære.Grin

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar


Forum spring: