Søg Garagen Hej Gæst! Register

17 årige bag rattet er nu en realitet
#1
Ihvertfald ifølge denne artikel:
17 årige må nu køre bil.
61 år gammel, men føler mig som en 25 årig :P :D
Big1 2001-12, Big2 2009-15, Big3 2012-15, Big4 2014-15. Kymco Super 8 2015- 11.000 km.  Kymco 3 15.000 km.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Man kan mene om det hvad man vil, men det er nu en realitet. Så må tiden vise om det var en god eller dårlig ide.

Det bliver også interessant at se, hvad forsikringen kommer til at koste, både for de 17årige der vil have egen bil, men også for alle andre med en bilforsikring, vil deres forsikring blive justeret i forhold til at lade 17årige køre deres bil eller?

Samtidig er det også vedtaget, at 15årige må tage knallertkørekort, hvilken forsikrings pris mon de ender med at skulle betale?

Time will tell..
2001-2004: Suzuki Kantana AY50.
2015- : Honda NSC Vision 50.
Svar
#3
(31-05-2016, 21:50)1234 Skrev: Man kan mene om det hvad man vil, men det er nu en realitet. Så må tiden vise om det var en god eller dårlig ide.

Det bliver også interessant at se, hvad forsikringen kommer til at koste, både for de 17årige der vil have egen bil, men også for alle andre med en bilforsikring, vil deres forsikring blive justeret i forhold til at lade 17årige køre deres bil eller?

Samtidig er det også vedtaget, at 15årige må tage knallertkørekort, hvilken forsikrings pris mon de ender med at skulle betale?

Time will tell..

Ang. det sidste så bliver ansvarsforsikringen, den samme som vi andre betaler. Dvs mellem 600-1.000 kr årligt. Og det er så ikke første gang, at 15 årige må køre på knallert. Det måtte man også i 70'erne Blink med øjet.
61 år gammel, men føler mig som en 25 årig :P :D
Big1 2001-12, Big2 2009-15, Big3 2012-15, Big4 2014-15. Kymco Super 8 2015- 11.000 km.  Kymco 3 15.000 km.

Svar
#4
Jeg tror, at mange af de statistikker der viser at de unge kører dårligere, ikke tager hensyn til, at det i høj grad skyldes erfaringen.

En 17 årig, og en 18 årig, med præcist samme erfaring, og der får kørekort hos samme kørelærer, vil sandsynligvis være en bedre sammenligning, end en 17 årig, og en 22 årig, der har kørt bil i 4 år - eller mere. Det kan også have betydning, om de har traktor kørekort, knallert kørekort, og er vandt til at køre i trafikken før de starter kørekortet. Dem der har kørt på knallert i trafikken et par år ekstra en større erfaring.

Min pointe er, at det ikke er alder alene.

Jeg tror at det kan være en god idé, at give 17 årige kørekort, hvis det gøres korrekt. F.eks. så kørekortet består af to prøver, og man skal bestå den første, for at må køre som 17 årig. Herefter, hvis man ønsker at have lov at køre bil uden en erfaren bilist ved sin side, så skal der bestås den endelige prøve, der først kan bestås, når man bliver 18.

Jeg tror ikke, at alder betyder det store. Mange racerkørere starter før de bliver 18. Det, som betyder noget, er erfaringen i trafikken. Dem på 18 år, har måske 2 års erfaring med at køre på knallert i trafikken. Det gør, at de er mere vandt i trafikken, og bedre kan læse den, end dem der ingen erfaring har. En person, der har kørt på knallert i et par år, vil sandsynligvis være en bedre bilist, og behøve færre køretimer, selv som 17 årig - end en "ny" bilist, der aldrig har kørt på knallert, og kun i bus, og tager kørekort som 18 årig.

Derfor syntes jeg, at det er det helt rigtige, at kunne tage kørekortet i to niveauer. Et, hvor man både har været på manøvrebane, bestået teoriprøve og kørt på køreteknisk anlæg, og hvor man har haft et minimum antal timer i trafikken, godkendt af en kørelærer. Og eventuelt en mindre praktisk prøve. Herefter, kan man så få lov at køre sammen med en erfaren bilist. Og så senere - måske skal der går mindst et halvt år - før man kan tage det rigtige kørekort. Derved sikres, at det bilisten har lært, også er det som "huskes".

Det er muligt, at nogen føler de har haft mindre erfaring som 17 årige, end som 18 årige - men for mange, er det ikke tilfældet. Det kræver jo, at de f.eks. har kørt på cykel eller knallert i trafikken i et år ekstra, hvis de skal have opnået en større erfaring. Venter man et år, og kører alene i bus, så får man næppe stor erfaring ud af det. Derudover betyder kørelæren sandsynligvis også en del. Jeg tror, at det er en god idé, at man starter med at få undervisningen hos en kørelærer. På den måde lærer man det rigtige, og får ikke sin første erfaring fra en "erfaren bilist", der har tillært sig en del "unoder".

Et kørekort delt i to, er det helt rigtige. Og jeg tror, at det er bedre at dele bilkørekortet i to, end at dele det i to, ved at der tages motorcykelkørekort først som 16 årig, og bilkørekort som 18 årig. Blandt andet fordi, at mange jo ikke gør dette.
Svar


Forum spring: