Søg Garagen Hej Gæst! Register

Selvgjort er velgjort
#1
Efter en uheldig episode med det værksted der ellers har vedligeholdt min Kymco fra 2013 til i år, valgte jeg at jeg fremover selv vil vedligeholde den.

Episoden var at de skulle skifte gaskablet - men det var ikke engang sat fast nede ved motoren, så den blokerede hele tiden og det er altså ikke sjovt at skulle køre gennem Kolding på sådan en mc scooter, når den ikke vil slippe gassen Ked af det Og nej, den var IKKE rystet løs - havde kun kørt omkring 40 km efter værkstedsbesøg. Desuden var justeringen ved styret skruet helt i bund, for der var slet ikke noget slør og det har man troet skulle klares med justering - og da det ikke har kunne lade sig gøre, har man bare givet op. Jeg havde desværre ikke tid til at lade værkstdet udbedre det, for opdagede det fredag eftermiddag og jeg SKULLE bruge den mandag formiddag, så jeg fiksede det selv - men har billeddokumentation på det.

Nuvel - det var så tid i weekenden og jeg gik i gang - og mistede dermed den sidste rest af tillid til værkstedet:

1. En af boltene til coveret over remmen er knækket på et tidspunkt - men istedetfor at give mig besked eller bore den ud og sætte en ny i, har man bare ladet det være, så der manglede en bolt.

2. Mellem det cover og selve scooteren skulle der være en tyk gummipakning - men der manglede omkring 10 cm - men ikke der hvor bolten manglede. Det lignede at den var blevet slidt over og man så bare har tænkt "pyt". Ny er bestilt - koster 150 kr.

3. Jeg har hele tiden haft problemer med oliespild fra ventildæksel og det kan jeg godt forstå. Det er en lille rund gummi ring der skal sidde i en dertil fræset rille. Men man har bare spændt den på uden at gøre sig den ulejlighed at sikre sig at den rent faktisk også VAR i den rille, så den var også ude hvor den ikke skulle være og var splattet ud. Løsningen var at klippe en lille pakning i pakningspapir (fåes hos THansen) og så håber jeg at den holder tæt.

4. Ventildækslet har 4 "øjer" som boltene der spænder fast går igennem - og en af dem var flækket. Og ja, de har været klar over det, for som den eneste bolt havde den en skive. Heldigvis var stykket ikke faldet helt af. så gav det en klat superlim og må nu på jagt efter et andet ventildæksel.

Hver især kan tingene godt være sket fra sidste service til den her gang (3500 km) - men det ville dælme lyde underligt hvis ALLE de her ting skete.

Så der røg den sidste rest af tillid til det værksted - nu vil jeg prøve selv fremover at lave hvad jeg kan og så er det kun i yderste nødstilfælde at jeg vil bruge et værksted - og det bliver med garanti ikke det her.
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(19-09-2016, 12:33)JanVen Skrev: Så der røg den sidste rest af tillid til det værksted - nu vil jeg prøve selv fremover at lave hvad jeg kan og så er det kun i yderste nødstilfælde at jeg vil bruge et værksted - og det bliver med garanti ikke det her.

Almindelig vedligehold er normalt ikke sværere, end du selv kan sætte dig ind i det. Og det er en tilfredsstillelse selv at kunne gøre det - plus at man sparer penge. Anskaf evt. en Haynes værkstedsmanual (hvis den findes til din scooter) til de lidt sværere ting Smil .
Geely Grand Puma 150 '05 - 75.400 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
#3
(19-09-2016, 12:48)Mortdk Skrev: Almindelig vedligehold er normalt ikke sværere, end du selv kan sætte dig ind i det. Og det er en tilfredsstillelse selv at kunne gøre det - plus at man sparer penge. Anskaf evt. en Haynes værkstedsmanual (hvis den findes til din scooter) til de lidt sværere ting Smil .

Kan nu sagtens - det har været ren dovenskab fra min side at jeg har betalt mig fra det Smil

Men efter at jeg fik den store motorcykel, hvor jeg absolut IKKE skal have et værksted til at se på noget - det er den altså for gammel og dermed reparationskrævende til - fik jeg også lysten til at skrue i den lille selv.

Har såmænd også serviceret den store for ikke så lang tid siden, men den holder pt stille da jeg er ved at skaffe en ensretter - den gamle/originale er stået af (tror jeg).
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar


Forum spring: