Søg Garagen Hej Gæst! Register

45-knallert, hvorfor ikke gøre noget?
#13
Jeg er da for så vidt enig med dig, men jeg gør mig ingen illusioner om at kunne påvirke lovgiverne i den retning vi ønsker.
Teddy har sagt det meste, og jeg tilslutter mig absolut at man piller lidt ved scooteren så den kører 10-15km mere i timen. Det gør en meget stor forskel i byen. Man kunne blive ved; skal den køre 50, 60, 70 eller 80? Hvis man skal kunne følge trafikken på landevejen, så er det jo 90km/t i marchhastighed. At den kan køre f.eks. 70km/t gør kun, at biler og (især) lastvogne skal bruge længere tid på overhalinger. For mig er det lidt foruroligende at læse spørgsmålet i TV2-linket. Selvfølgelig skal man da holde så langt til højre som muligt. Alt andet pisser selvfølgelig bilisterne af. Jeg praktiserer selv at holde mig til højre, og når jeg ser en lastbil i spejlet vurdere jeg om den kan komme forbi mig. Hvis jeg vurderer at den ikke kan, så blinker jeg til højre og holder selvfølgelig ind før lastbilen når mig. Så jo, jeg har stor respekt for især lastbiler. Og jeg erindrer ikke, at nogen har dyttet af mig fordi jeg er på vejen. Tværtimod fornemmer jeg, at når jeg holder så langt til højre som muligt, ser bilisterne at jeg gør hvad jeg kan for at trafikken glider. Nogle lastvogne gir mig endda et par trut i hornet når de har passeret mig, og det kan jeg kun tolke som venlige trut. Jeg har generelt et roligt gemyt, og det har jeg absolut også i trafikken. Ellers bliver det en pinsel og farligt at køre 45`er. Så, lad nu være med at holde på din ret. 
 Ellers kunne det være interessant at vide, hvor mange biler der hver dag kører til og fra arbejde med hvor mange passagerer og hvor langt de kører. Så kunne man lave en sammenligning med f.eks. scooter og anslå hvad der spares i tid og brændstof. 

 Vel, det var min mening, en scooterist med over 76.000km på en 45`er.

       Venligst Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#14
Jeg ved godt det nok nærmest er en umuligehed det jeg søger/prøver på, men jeg synes bare at det nok er en af det bedste transportmuligheder, hvis man ønsker noget billigt. For som du selv kommer ind på Scooterballe, så kunne det være sjovt at se på en 45'er kontra billister. For hvor mange biler er der egentligt kun én person i..? - Der er nok en del.
Dvs. på en scooter vil man kunne have mindre kø, mindre CO2 udslip, mindre omkostninger, og listen fortsætter. Er det derimod koldt, så skal man have det helt tykke påklædning på.

Men en delkonklusion vil nok være, at det er en umuligt mission. Jeg mener bare ikke, at det kan være rigtigt, at man "tvinges" til, at skulle pille ved sin knallert. Man burde kunne køre lovligt på sin knallert og stadig kunne følge nogenlunde med trafikken. Det nytter jo ikke noget, at man med en lovlig knallert på selv byveje ikke engang kan følge ordentligt med.. For man mangler i teorien de sidste 5 km/t. Nu er jeg godt klar over, at en std. 45'er nok kan køre en smule mere, men stadig..
Svar
#15
(14-12-2016, 17:03)Teddy Skrev: Vi kan så glæde os over at 45'eren for nylig har fået tilladelse til at trække en mindre trailer. Problemet er så bare, at det ikke er til at opdrive en lovlig en af slagsen. Og at bygge en selv samt få de nødvendige tilladelser, er noget nør umuligt. Ond

Hvis du ejer en Kymco Super 8 45'er kan du købe en trailer og træk i Holland, desværre er det meget dyrt, ca. 12.500,- kr. plus forsendelse... eller hente den selv  Fræk
Kymco Super 8 2014. (23.000 km.)
Svar
#16
(13-12-2016, 22:53)Gerner Skrev: Hej Billig-Scooter, 

Efter 6 år på sidelinjen har jeg endnu engang bevæget mig herind igen. Jeg ejer ikke længere en scooter/knallert, men har imellem tiden fået mig sådan et kørekort til 4 hjul.. Nu efter at have erhvervet mig sådan et kørekort, så har jeg af og til en snak med kæresten om, at en knallert i teorien er et noget mere fornuftigt transportmiddel. Det koster billigt, og må stadig køre på vejene. 

Men men men. 

Jeg kan simpelthen ikke forstå, at de stadig KUN må køre de sølle 45 km/t, som jeg på ingen måde kan se nogen logik i. Det nytter for guds skyld ikke noget, at jeg ligger at fræser med 45 km/t når de resterende transportmidler fræser med 50-80 km/t. De er jo lavet til at kunne køre noget mere end 45 km/t, eller i hvert fald størstedelen af dem.. 

Er det ikke noget man burde gøre noget ved, og hvad ville man kunne gøre? 
Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at et så godt transportmiddel skal begrænses til de farlige 45 km/t, så folk fravælger det. Hvis det måtte køre bare en smule mere, og evt. have endnu en passager med, som nogle af de scootere er lavet til, så havde jeg anskaffet mig en. 

Jeg snakker ikke om toptunede scootere, men en scooter, som kan følge med trafikken, og må have to passagerer. Det er vel ikke for sjov, at selv samme scooter fræser med 60-70 km/t i udlandet med to personer på. 

Det har helt sikkert været oppe at vende før, men jeg synes snart vi burde gøre noget. Lad os da for helvede vise dem, at scooteren er det nye sort indenfor transportmiddel. 

Hilsen
Anders

Du kan starte en forening, noget i stil med cyklistforbundet, men det tager nok mange år før man har så mange medlemmer at man kan komme igennem til politikerne, som mening mand kommer du ingen steder, jeg har prøvet at skrive til en trafik ordføre vedr. trailer på en 30 scooter, men uden at jeg har fået et svar, jeg kan ikke se at det er mere sikkert at køre på cykel med en trailer og 2 børn i...
Kymco Super 8 2014. (23.000 km.)
Svar
#17
(14-12-2016, 21:49)netuse Skrev: Du kan starte en forening, noget i stil med cyklistforbundet, men det tager nok mange år før man har så mange medlemmer at man kan komme igennem til politikerne, som mening mand kommer du ingen steder, jeg har prøvet at skrive til en trafik ordføre vedr. trailer på en 30 scooter, men uden at jeg har fået et svar, jeg kan ikke se at det er mere sikkert at køre på cykel med en trailer og 2 børn i...

Hastigheden på 25 km/t for lille knallert og 45 km/t for stor knallert er vedtaget af EU, så det er svært at gøre noget ved. Langt de fleste knallerter der produceres i verden er lavet til højst 45 km/t. At de så kan køre langt hurtigere, er en anden sag. Ses på specifikationerne fra producenten, så er det max. 45 km/t. Ofte findes knallerter der ligner, som sælges som MC. Men, de har normalt andet stel, og andre bremser. Kinesiske motorcykler er normalt lavet til 80-100 km/t højst. De har et langt mere robust stel, end dem de laver som 45 knallerter. Støddæmpere, motor, og stel samt bremsere, er mere kraftige. Og materialevalget er et andet. Prøv at sammenlign en kinesisk 45 knallert og en motorcykel. Selvom motorcyklen kun er lavet til højst 100 km/t fra producenten, så kan du tydeligt se en forskel. Støddæmperne er kraftigere, stellet er kraftigere, bremserne er bedre, og hjulene er bedre.

Hvis reglerne skal ændres, så er det hos EU der skal gøres noget. Jeg så gerne, at der kom en EU60 eller EU80. EU 80 passer godt med den kinesiske standard for 125cc motorcykler. De er designet til max 80 km/t oplyser producenterne. Over denne hastighed, kan stellet ikke holde. Og bremsen ikke overholde lovkravene.


En knallert 45 må kunne køre op til ca. 54 km/t, og 57.9 km/t ved kontrolmåling. Ved hastighed fra 46 km/t - 57,9 km/t, giver det en fartbøde på 1000 kr. Jeg syntes at en EU60 standard, vil passe langt bedre til den danske trafik. Og 30 km/t passer bedre til små knallerter end 25 km/t.

Da vi næppe kan lave om på reglerne i EU, så tror jeg det bedste er, at man indfører en "praksis" der betyder, at politiet ikke giver bøder ved under 57,9 km/t, med mindre der er andre kritisable forhold end hastigheden. Vi bestemmer jo selv - endnu - størrelsen af bøder. Så hvorfor ikke sætte den til nul ved EU45, så længe de kører under 57.9 km/t, og der ellers køres efter loven?

Jeg tror, at vi vil komme længere ved at indføre en ny "lovpraksis" end ved at søge at ændre EU standarder.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(23-12-2016, 16:16)Super 8 Skrev: En knallert 45 må kunne køre op til ca. 54 km/t, og 57.9 km/t ved kontrolmåling. Ved hastighed fra 46 km/t - 57,9 km/t, giver det en fartbøde på 1000 kr. Jeg syntes at en EU60 standard, vil passe langt bedre til den danske trafik. Og 30 km/t passer bedre til små knallerter end 25 km/t.

Da vi næppe kan lave om på reglerne i EU, så tror jeg det bedste er, at man indfører en "praksis" der betyder, at politiet ikke giver bøder ved under 57,9 km/t, med mindre der er andre kritisable forhold end hastigheden. Vi bestemmer jo selv - endnu - størrelsen af bøder. Så hvorfor ikke sætte den til nul ved EU45, så længe de kører under 57.9 km/t, og der ellers køres efter loven?

Jeg tror, at vi vil komme længere ved at indføre en ny "lovpraksis" end ved at søge at ændre EU standarder.

En anden praktisk detalje, som vi kan indføre uden EU problem (tror jeg), er at tillade omdrosling fra EU45 til EU30 og modsat, hvis man har CoC dokumenterne, eller en registreringsattest der viser, at stelnummeret tidligere har været en 45'er eller 30'er. Det eneste som burde kræves er en ny nummerplade. Købes en knallert, kan man evt. betale for, at få den indregistreret som 45'er og 30'er, så den senere kan ændres op og ned.

I dag er ikke muligt at få ændret hastigheden, hvis den tidligere har været indregistreret. Har den ikke tidligere været indregistreret, så skal man have CoC dokumenter fra producenten, der angiver den maksimale konstruktive hastighed for stelnummeret. På det tidspunkt, at den første gang indregistreres, er dens konstruktive hastighed bestemt resten af livet - med mindre motorregisteret går tabt.

Motorcykler på 50cc, der er synet og godkendt som MC, vil måske også kunne ændres til EU45 eller EU30 ved at bestille ny nummerplade.
Svar
#19
Ja. Emnet har været oppe at vende før.

I min optik er løsningen enkel - og som andre her tror jeg man skal forsøge sig frem med de muligheder man har fremfor at forsøge at gå mod systemet.

Bite the bullet. Få et MC-kort og køb dig en passende maskine dertil. En 125cc-scooter eller måske en 300cc'er. Hvad der nu passer dig bedst.

Jeg har kørt 45'er i en årrække og er efterfølgende skiftet til MC. Jeg har lært følgende; de to kan ikke sammenlignes. De små (den særlig kedelige 50cc-variant som stort set ikke ses uden for Danmark og 125'eren som heller ikke er for vaks) er - over en bred kam - simpelthen for blodfattige til at man bør anvende dem ude i trafikken blandt de tunge køretøjer. De magter ikke at deltage, medmindre vi taler midtby og myldretid. Hvorsomhelst ellers vil man gøre klogt i at agere som Scooterballe: Defensivt.

Og hvis man alligevel skal skifte til noget som kan følge med trafikken, så skal man altså ha opgraderet styrebrevet så det matcher de nye omstændigheder. Ikke så meget for ens egen skyld - det står jo i grunden enhver frit for at slå sig selv til lirekassemand - men mere for de omkringværendes skyld. I min dagligdag i trafikken ser jeg aaaalt for mange eksempler på trafikale klaphatte, og ofte er der netop tale om 45'ere (sikkert ubegrænsede og måske endda tunede) som ikke har fattet at de har medbragt en kniv til en pistolduel. Når nu lastbilerne anser en fuldstørrelse motorcykel for et irritationsmoment på linie med en irriterende flue vil jeg mene, man skal overveje en ekstra gang om man gør klogt i at holde på sin ret når man maser sig over i venstre bane på sin i øvrigt fine 45'er.

Size matters.
Svar
#20
(23-12-2016, 16:16)Super 8 Skrev: Hastigheden på 25 km/t for lille knallert og 45 km/t for stor knallert er vedtaget af EU, så det er svært at gøre noget ved. Langt de fleste knallerter der produceres i verden er lavet til højst 45 km/t. At de så kan køre langt hurtigere, er en anden sag. Ses på specifikationerne fra producenten, så er det max. 45 km/t. Ofte findes knallerter der ligner, som sælges som MC. Men, de har normalt andet stel, og andre bremser. Kinesiske motorcykler er normalt lavet til 80-100 km/t højst. De har et langt mere robust stel, end dem de laver som 45 knallerter. Støddæmpere, motor, og stel samt bremsere, er mere kraftige. Og materialevalget er et andet. Prøv at sammenlign en kinesisk 45 knallert og en motorcykel. Selvom motorcyklen kun er lavet til højst 100 km/t fra producenten, så kan du tydeligt se en forskel. Støddæmperne er kraftigere, stellet er kraftigere, bremserne er bedre, og hjulene er bedre.

Hvis reglerne skal ændres, så er det hos EU der skal gøres noget. Jeg så gerne, at der kom en EU60 eller EU80. EU 80 passer godt med den kinesiske standard for 125cc motorcykler. De er designet til max 80 km/t oplyser producenterne. Over denne hastighed, kan stellet ikke holde. Og bremsen ikke overholde lovkravene.


En knallert 45 må kunne køre op til ca. 54 km/t, og 57.9 km/t ved kontrolmåling. Ved hastighed fra 46 km/t - 57,9 km/t, giver det en fartbøde på 1000 kr. Jeg syntes at en EU60 standard, vil passe langt bedre til den danske trafik. Og 30 km/t passer bedre til små knallerter end 25 km/t.

Da vi næppe kan lave om på reglerne i EU, så tror jeg det bedste er, at man indfører en "praksis" der betyder, at politiet ikke giver bøder ved under 57,9 km/t, med mindre der er andre kritisable forhold end hastigheden. Vi bestemmer jo selv - endnu - størrelsen af bøder. Så hvorfor ikke sætte den til nul ved EU45, så længe de kører under 57.9 km/t, og der ellers køres efter loven?

Jeg tror, at vi vil komme længere ved at indføre en ny "lovpraksis" end ved at søge at ændre EU standarder.


Så vidt jeg er orienteret siger loven i Danmark 30 km/t - at fabrikanterne så levere 25 km/t er noget helt andet, og nu var det ikke den ulovlige hastigheden jeg kommenterede, om det er EU som bestemmer alt det du skriver, ved jeg heller ikke, men er det det, så kan man vel skrive til en i EU som har styr på det, måske du ved det?
Kymco Super 8 2014. (23.000 km.)
Svar
#21
Jeg har forsøgt at gøre noget den politiske vej, uden held. 

Danmark siger at det er op til EU, EU siger at det er rigtig nok men at Danmark selv var stor fortaler for og stemte endda for disse begrænsninger. 

Så alt i alt har jeg skrevet til en hel del uden at det har ændret ret meget og slet ikke i forhold til ændrede hastigheder.

Mere kan læses HER  Cool
2001-2004: Suzuki Kantana AY50.
2015- : Honda NSC Vision 50.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
At lave noget om ved hastigheden på en 45 knallert, giver ikke nogen mening - så er det jo ikke en 45'er.

Det, som vi måske kan komme igennem med, er at få lavere bøder, ved under 60 km/t. Men, nu har vi jo en minimum bøde på 1000 kr. Så det er lidt svært, at komme under den.

Løsningen er måske at lave en 58 kasse. En kasse, som du sætter på knallerten, og som begrænser hastigheden til eksakt 57.9.

Derved kan knallerten tunes vildt - og alligevel, ikke køre så hurtigt, at politiet tager den.


Egentligt, syntes jeg, at man burde kunne godkende motorcykler som 45'er, hvis der monteres en 58 kasse. Mange 45'er mekanisk håbløst dårlige, i forhold til MC'er. Jeg tror, at vi kunne få færre uheld, hvis man tillod at MC'er blev neddroslet til 58 km/t med en kasse, og så kunne synes og indregistreres som 45 knallert. F.eks. vil det muliggøre, at man vil kunne købe 45'ere med rigtig ABS bremse, altså hvis man tillader at 125cc'erne neddrosles.
Svar
#23
Har aldrig forstået vedtagelsen af de 45 km/t. Hvorfor ikke 50 km/t? Så havde det også passet med hastigheden i byerne - ikke kun i DK, men i langt de fleste europæiske byer.
Geely Grand Puma 150 '05 - 73.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
#24
(24-02-2017, 19:25)Mortdk Skrev: Har aldrig forstået vedtagelsen af de 45 km/t. Hvorfor ikke 50 km/t? Så havde det også passet med hastigheden i byerne - ikke kun i DK, men i langt de fleste europæiske byer.

Sig det til pamperne nede i EU Blink med øjet. Det er dem, der har bestemt hastigheden.
61 år gammel, men føler mig som en 25 årig :P :D
Big1 2001-12, Big2 2009-15, Big3 2012-15, Big4 2014-15. Kymco Super 8 2015- 11.000 km.  Kymco 3 15.000 km.

Svar


Forum spring: