Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvad er lettest at tune?
#13
(28-12-2016, 19:20)Sømmetibund Skrev: Altså det er nogen som ligner en lille del af det sidste bremsehåndtag, som kan skuppe ind på en tynd lang stift, som har en ledning. Prøvede at trykke ind på stiften så meget jeg kunne, men den bremsede ikke. Videoen er ikke så tydelig fordi jeg kun havde en lille lygte og kunne ikke holde den konstant :P 

https://www.youtube.com/watch?v=dA81aV-7AWw

Her er videoen Smil

Du skal ud og købe nyt bremsehåndtag og kabel. Begge dele burde kunne få's hos Thansen.
61 år gammel, men føler mig som en 25 årig :P :D
Big1 2001-12, Big2 2009-15, Big3 2012-15, Big4 2014-15. Kymco Super 8 2015- 11.000 km.  Kymco 3 15.000 km.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#14
Skrev til deres kundeservice tideligere idag, og de havde kun bremsebakkerne :P Hvor meget vil et kabel og håndtag komme til at koste?
Svar
#15
(28-12-2016, 20:27)Sømmetibund Skrev: Skrev til deres kundeservice tideligere idag, og de havde kun bremsebakkerne :P Hvor meget vil et kabel og håndtag komme til at koste?

Tror de koster max 100 kr stykket. Tjek på Speedline Blink med øjet.
61 år gammel, men føler mig som en 25 årig :P :D
Big1 2001-12, Big2 2009-15, Big3 2012-15, Big4 2014-15. Kymco Super 8 2015- 11.000 km.  Kymco 3 15.000 km.

Svar
#16
Fantastisk Grin  Men hvad gør de der ruller enlig?
Svar
#17
Så du fik gang i den igen?? (Hvad var fejlen?)
"Billig" fart, er som regel den mindst holdbare.. Når du skriver at det kun er skiven der er fjernet, går jeg ud fra at du også har original udstødning (Som altså ikke duer til fart overhovedet!)

Du har et par muligheder, alt efter hvad evnerne og pengepungen evner Smil

1. 100% Ubegrænset
Fjern tragten i din studs/membran (hvis din PGO har en)
Anden udstødning, evt en billig 45'er udstødning som du kan fjerne begrænsningen på (du skal IKKE pille i din originale udstødning...! Den er dyr!)
Herefter skal karburator og variator trimmes ind, altså dyseskift, og rulleskift som minimum.
Du burde ende på 60-65km/t for omkring 600-1200kr 

2. Ubegrænset + evt sportstun.
Alt ovenstående plus et sæt som dette: R-setup (Skriv lige til dem og hør om de ikke sælger 9k udstødningen til PGO, istedet for 11k)
En sports variator og evt en 17.5/19mm karburator ville give rigtig god mening i denne sammenhæng.
Karburator og variator skal indstilles, og koblingen skal muligvis have en smule strammere tryk og trimfjedre.
Du burde nu ende på en 80-90km/t for omkring 1500-2500kr.

Husk, at der her er tale om ÆGTE km/t og ikke Scootergalleri km/t (Hvor enhver knallert kan rende 110kmt med standard 50cc cylinder  Rullende øjne )

Jeg foreslår at du starter med at gøre din pgo 100% ubegrænset, inden du bruger penge på tundele..
Du skal både have styr på at føre knallerten, og styr på hvad du laver, før at det bliver forsvarligt Blink med øjet
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(28-12-2016, 20:46)Sømmetibund Skrev: Fantastisk Grin  Men hvad gør de der ruller enlig?

Variatorens virkemåde er et stort emne, prøv at google lidt rundt og tilegn dig lidt generel viden omkring systemet :Smil

Meget kort og simpelt forklaret, så er rullernes funktion at styre variatorens "gearing".
Vægten afgør hvilke omdrejninger motoren tager under acceleration, er rullerne for tunge, vil motoren tage for få omdrejninger, og være langsom i optrækket. Er de for lette vil motoren tage mange omdrejninger, men uden rigtig at flytte sig..

Mange hævder at "lette ruller = godt optræk, dårlig topfart & tunge ruller = dårligt optræk, god topfart" hvilket er en løgn...
Den korrekte rullevægt vil give det bedst mulige optræk og topfart, som motoren er i stand til! Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#19
Lige til at starte, virkede min scooter fint. Min ven kom over til mig, tog kickstarterskjoldet af, og prøvede elstart og så startede den. Det burde og gjorde ikke en skids forskel om skjoldet er på eller ej. Hans forklaring var ''Magichands''  Grin

Skal lige siges at jeg har INGEN forstand på navne og alt sådan noget. Har kun været ''heldig indtil videre''  Grin

Indtil videre er pengepungen helt tom og har kun tænkt mig at fjerne begrænsningerne. Har tænkt at tage den der tragt ud, men ved ikke hvor den sidder og er ikke så mekanisk begavet :P Hvis der fandtes en video om hvordan man fjerner den, havde jeg gået igang med det samme, og ved ikke engang om min hot har en studs/membran eller hvad det overhovedet er. Smil Hvis nu jeg køber ny udstødning, ville jeg så ikke lige så godt kunne sælge min orginale udstødning, eftersom jeg burde kunne få lidt for den  Grin

Hvad betyder ''Herefter skal karburator og variator trimmes ind, altså dyseskift'' ...?   Smil

Har fundet ud af at mit speedometer virker, dog var jeg meget skeptisk i starten eftersom min vens knallert var meget hurtigere end min, og den viste 45-50. Har ikke været ude og kører helt endnu, men lidt har jeg. Jeg modtager min hjelm imorgen og prøver en ordenlig tur der Smil 
Svar
#20
Hvilke størrelse ruller ville du så tænke at der ville passe til mig?   Grin
Svar
#21
Og en ting mere. Kan man se forskel på om en knallert er før eller efter knallertloven?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(28-12-2016, 21:14)Sømmetibund Skrev: Lige til at starte, virkede min scooter fint. Min ven kom over til mig, tog kickstarterskjoldet af, og prøvede elstart og så startede den. Det burde og gjorde ikke en skids forskel om skjoldet er på eller ej. Hans forklaring var ''Magichands''  Grin

Skal lige siges at jeg har INGEN forstand på navne og alt sådan noget. Har kun været ''heldig indtil videre''  Grin

Indtil videre er pengepungen helt tom og har kun tænkt mig at fjerne begrænsningerne. Har tænkt at tage den der tragt ud, men ved ikke hvor den sidder og er ikke så mekanisk begavet :P Hvis der fandtes en video om hvordan man fjerner den, havde jeg gået igang med det samme, og ved ikke engang om min hot har en studs/membran eller hvad det overhovedet er. Smil Hvis nu jeg køber ny udstødning, ville jeg så ikke lige så godt kunne sælge min orginale udstødning, eftersom jeg burde kunne få lidt for den  Grin

Hvad betyder ''Herefter skal karburator og variator trimmes ind, altså dyseskift'' ...?   Smil

Har fundet ud af at mit speedometer virker, dog var jeg meget skeptisk i starten eftersom min vens knallert var meget hurtigere end min, og den viste 45-50. Har ikke været ude og kører helt endnu, men lidt har jeg. Jeg modtager min hjelm imorgen og prøver en ordenlig tur der Smil 

Den har højest sandsynligt været druknet i benzin, efter de mange mislykkedes startforsøg Smil Godt at det kører Blink med øjet  

Fornuftigt at du ikke kører uden hjelm! Smil  (Du burde også få styr på dine bremser før du kører!)
Her er lidt forskellige guides her fra BS
Bremser
Variator system
At finde og fjerne tragten (Måske JPS kan gøre noget ved de manglende billeder? Smil )
Skift af hoveddyse i karburator

Menbran og studs har alle scootere, også din PGO Smil 

Hver gang du laver ændringer på motoren, så skal "alt det andet" indstilles så det passer sammen.
Så skifter du udstødning til en ubegrænset, så skal du skifte hoveddysen i din karburator (Den styrer groft sagt hvor meget benzin motoren får) da motoren ellers vil brænde sammen (og det GØR den, hvis ikke dysen skiftes...)
samtidig skal rullerne skiftes, da motorens "kræfter" nu ligger anderledes end førhen.


Du kan gøre hvad du vil med din udstødning selvfølgelig, men du skal lige have i mente hvad en ny koster.. Den er som sagt dyr!
bliver du stoppet af politiet, og skal lave scooteren lovlig, så er det den ENESTE som scooteren må køre lovligt med, Imo er den bedst at gemme Smil
En uoriginal der vil fungerer godt til en ubegrænset 50cc kunne fx være denne (Bemærk prisforskellen...)

De analoge speedometre på scootere viser som vinden blæser... (Det er derfor at du hører om scootere der kører 80km/t kun med pillet skive..) folk undlader bare at skrive, at deres speedometer viser 20-30km/t for meget  Rullende øjne
Brug en GPS app på din smartphone til at få en præcis måling, på Android bruger jeg "Ulysses speedometer app"

Jeg gentager lige.. Du burde (i stor grad) få lavet bremserne inden du kører! Specielt nu når det er glat, koldt og du er uerfaren.. Du ligger dig på siden første gang du kommer til at blokere forbremsen fordi det er glat Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#23
Jeg har en reserve PGO motor liggende, så går det helt i hårknude, så skriv lige her igen. så skal jeg tage en røvfuld billeder Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#24
(28-12-2016, 21:35)Sømmetibund Skrev: Og en ting mere. Kan man se forskel på om en knallert er før eller efter knallertloven?

Den bliver du nødt til at uddybe Smil
Mener du nummerplade?
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar


Forum spring: