Søg Garagen Hej Gæst! Register

Køb/ projekt Typhoon
#13
Man skal også tage med at nyprisen var tæt på 15.000kr 
Oså er prisniveauet bare højere på sjælland! 
Jeg kigger på den i morgen  Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#14
(09-01-2017, 11:34)Jacob k Skrev: Man skal også tage med at nyprisen var tæt på 15.000kr 
Oså er prisniveauet bare højere på sjælland! 
Jeg kigger på den i morgen  Smil

Synes nu tit der billige scooter derover :P
men kig på og måske vist du kan dejre motor rundt så kan du jo høre hvordan den har det Smil
Svar
#15
Jep  Smil
Du må gerne finde en fornuftig scooter 30 til under 5000kr, ligenu er der intet...  Rullende øjne

Det værste er stadig udstødningen! Sådan en må findes brugt hvis den er værd at købe  Grin
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#16
(09-01-2017, 12:14)Jacob k Skrev: Jep  Smil
Du må gerne finde en fornuftig scooter 30 til under 5000kr, ligenu er der intet...  Rullende øjne

Det værste er stadig udstødningen! Sådan en må findes brugt hvis den er værd at købe  Grin

http://www.dba.dk/peugeot-peugeot-tkr-20...030361797/ 

http://www.dba.dk/pgo-hot-50-2013-6905-k...030417247/

Det var måske to der var værd og byde på
Svar
#17
Piaggio er bare lidt lækrere bygget end PGO og Peugeot - specielt designløsningerne og komforten er en klasse højere - for ikke at tale om tunings-potentialet, der indikerer en robust og effektiv opbygning af motoren. Hvis man selv kan renovere den motor, så har man en super dejlig scooter, der også ser fræk ud.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Nå jeg skylder en update. 

Jeg endte med at købe den, selvom veninden ikke vil have den.. Hvad jeg skal med den, aner jeg ikke, men den er bare fin (ja jeg blev nok lidt forblændet)  Grøn grin

Jeg har ikke haft tid til at gå den igennem, men lige umiddelbart så snurrer elstarten virkelig hurtig rundt! Og jeg fik lavet et hul i styrskjoldet, så det skal også skiftes..  Rullende øjne
Forbremsen hænger (forventeligt efter to års stilstand)
Den er pæn i skjolde (ja nærmest ny) og "alt" virker blink, dyt båt osv  Smil

Men hvor er den lækker i forhold til de scootere jeg ellers har haft mellem fingrene! Lækker saddel! Fed detalje med lås i selve sædet, og batteri/olie/ benzin samlet under sadlen. 
Og et lille "handskerum" i inderskjoldet der udløses ved at trykke på nøglen i tændingen  Smil
Selv knapperne og blinklyset (der er helt lydløst uden et relæ der klikker amok) er lækkert, hvor mærkeligt det end lyder  Fræk

Er spændt på at få gået den igennem i løbet af de næste dage, forhåbentlig kan et nyt cylinder kit og et service få den på vejen igen Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#19
(10-01-2017, 22:46)Jacob k Skrev: Nå jeg skylder en update. 

Jeg endte med at købe den, selvom veninden ikke vil have den.. Hvad jeg skal med den, aner jeg ikke, men den er bare fin (ja jeg blev nok lidt forblændet)  Grøn grin

Jeg har ikke haft tid til at gå den igennem, men lige umiddelbart så snurrer elstarten virkelig hurtig rundt! Og jeg fik lavet et hul i styrskjoldet, så det skal også skiftes..  Rullende øjne
Forbremsen hænger (forventeligt efter to års stilstand)
Den er pæn i skjolde (ja nærmest ny) og "alt" virker blink, dyt båt osv  Smil

Men hvor er den lækker i forhold til de scootere jeg ellers har haft mellem fingrene! Lækker saddel! Fed detalje med lås i selve sædet, og batteri/olie/ benzin samlet under sadlen. 
Og et lille "handskerum" i inderskjoldet der udløses ved at trykke på nøglen i tændingen  Smil
Selv knapperne og blinklyset (der er helt lydløst uden et relæ der klikker amok) er lækkert, hvor mærkeligt det end lyder  Fræk

Er spændt på at få gået den igennem i løbet af de næste dage, forhåbentlig kan et nyt cylinder kit og et service få den på vejen igen Smil

Tillykke med den "nye" knallert. Smil
 45 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 14.000 km 
Svar
#20
(10-01-2017, 22:46)Jacob k Skrev: Nå jeg skylder en update. 

Jeg endte med at købe den, selvom veninden ikke vil have den.. Hvad jeg skal med den, aner jeg ikke, men den er bare fin (ja jeg blev nok lidt forblændet)  Grøn grin

Tillykke med den nye, sådan en maskine med hiper er simpelthen også bare for lækker. Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#21
Hermed en update! (Og lidt spørgsmål..)
i går fik jeg splitet den ad, og hold nu op et mas! Hele bagenden af knallerten er endt med at komme af, bare for at pille sædekassen af.. Ikke hvad jeg er vant til, med de billigere modellen jeg har erfaring med. (Hvor en sædekasse kan fjernes med 4 bolte..)
Men der kommer da et par glædelige overraskelser undervejs!
Benzintanken er kæmpe! Jeg gætter på min. 10l uden at vide det..
Den har to seperate oliebeholdere, en i toppen af sædekassen hvor påfyldningen sker (Her sidder benzinlåg og batteri også gemt) og en længere nede ved siden af cylinderen.

[Image: 20170112_105015.jpg]
Første opgave! Forbremsen hang efter 2 års stilstand..
Super nem at have med at gøre, nemt system med låsestifterne der holder klodserne (istedet for metalclips) Stemplerne var rigtig fine, efter de blev tørt af for gammel bremsestøv/snask

[Image: 20170112_104951.jpg]
[Image: 20170112_105002.jpg]
Så til det største problem, den manglende kompression.. Det krævede som sagt at en masse blev fjernet (Lidt ekstra er også røget af, for at det kan blive vasket/renset Smil )

[Image: 20170111_123639.jpg]
[Image: 20170112_104225.jpg]
Ja den manglende kompression er der ikke så meget at sige til.. Den hurtige har opdaget at øverste stempelring mangler på første billede af stemplet..
De var begge knækket, men sad dog så meget sammen, at øverste ring først faldt fra hinanden da cylinderen blev taget af.

[Image: 20170111_124044.jpg]
Ens for både stempel og topstykke, er at de begge er 100% fri for sod, ja de ser nærmest spritnye ud...

[Image: 20170112_104935.jpg]
Og nu er jeg nået til at give det nye stempel et par timer i den "dårlige statoil olie" som havde fået skylden, men egentlig ikke fejler noget Smil

Men når det nu ikke er olien der er synderen, hvad er så?
Jeg fandt en samling imellem snorklen fra karburatoren og luftfilterkassen der ikke sad 100% ordentligt sammen.. Jeg gætter derfor på at den har suget et fremmedlegeme ind, som har lavet rav i den..
Lejer løber og lyder helt normale, de bevæger sig lydløst uden knasende lyde, som jeg ellers blev bekymret for! Alligevel er krumtapshuset blevet skyllet en 8-10 gange med benzin, for at være 110% sikker på at der ikke har forvildet sig et lille sandkorn ind et sted, hvor det ikke skal være.
Derudover er nåleleje i "ny" stand (Det bliver skiftet alligevel) og bundleje i tappen er bundsolidt, intet slør udover den smule sidevejs der nu skal være der Smil


Så er det tid til spørgetime!
[Image: 20170112_104156.jpg]
Erstatningscylinder og den originale cylinder.. Den begrænsning der sidder i den originale, er det en "original" begrænsning, ellers kan det være noget fra Gianelli GO udstødningen der har sat sig fast der? (jeg har ikke rokket for meget i den ring, så jeg ved ikke hvor godt den sidder fast) 

 
Jeg har læst mig til at den skal bruge BR8ES tændrør, kan nogen bekræfte det?

Bruger denne model udstødningspakning? (Cylinder og udstødning er konisk)

Ved nogen 100% hvad den originale 17.5mm karburator er født med af dysestørrelse? (Den er iøvrigt med guldplade)

Hvad dysestørrelse ligger de typisk på ubegrænset?

Undskyld til dem med langsom forbindelse, for den relativt billede tunge post Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(12-01-2017, 11:28)Jacob k Skrev:  
Jeg har læst mig til at den skal bruge BR8ES tændrør, kan nogen bekræfte det?

Bruger denne model udstødningspakning? (Cylinder og udstødning er konisk)

Ved nogen 100% hvad den originale 17.5mm karburator er født med af dysestørrelse? (Den er iøvrigt med guldplade)

Hvad dysestørrelse ligger de typisk på ubegrænset?

Undskyld til dem med langsom forbindelse, for den relativt billede tunge post Smil
Det med cylinderen ser lidt sjovt ud, det kunne dog være en løsning der er lavet netop så maskinen ikke ville køre for hurtigt med giannelli go udstødningen

BR8ES lyder korrekt, er dog en torsk til at huske nummere, men et 8'er med langt gevind, så er det fint.

De bruger ikke udstødningspakning.

Jeg er ikke 100% sikker ang dysestørrelse, men det plejer at være mellem 52 og 54, når maskinen er begrænset, og så omkring de 70-72 når den er ubegrænset.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#23
Ja, uden rist er det godt med en # 70 hoveddyse. Jeg tror også¨den har kørt for magert, den udstødning tager jo flere rpm, der giver mere varme, så den interne køling har sikkert været for lav - også derfor den er så ren for sod indvendig.

Et godt råd er, at få fat i en "rigtig" 17,5mm karb., den virker meget bedre på gasgivningen og kører faktisk mere økonomisk fordi den arbejder mere harmonsik end den droslede 17,5'er.

Det med udstødningsporten, ser meget underligt ud, det skulle da være nyt hvis det er en drosling. Jeg ville prøve at vrikke lidt i den med en skruetrækker for at se om det er blødt metal som en pakning bla. er lavet af. Man ved aldrig hvad forrige ejer har lavet når man overtager et køretøj... :o Men den kommer ihvertfald til at rykke en del bedre med den nye udstødning... Grin



Det er iøvrigt en rigtig flot scooter du har fået for pengene, den ser jo helt ny ud rundt omkring. Stort tillykke herfra.. Blink med øjet
Svar
#24
Så er jeg færdig for idag! Smider lidt billeder og lidt flere detaljer i morgen.

Det var en tyk spændeskive der lå i porten, den passer perfekt (også i den nye cylinder) derfor jeg troede at det var originalt. 

Der sidder en 62# hoveddyse i karburatoren. 
Den har 100% haft poppet luftfilterkassen af, så den har jo slugt en del mere luft end beregnet.

Men nu starter den og den kan holde fin tomgang! Men det var ikke uden kamp! 
Jeg havde "fyldt" krumtap og lejer med 2t olie efter al den skylle med benzin, så der lå en god sjat i krumtapshuset! 
Lidt af en røgmaskine da der kom liv i den  Rullende øjne Grøn grin

Dog synes jeg at den har en lyd der ikke lyder "normal" når den står i tomgang, den forsvinder når den får den mindste smule gas.. Ved ikke om det er rullerne, nåleleje/ringe der lige skal slides til, eller om det er mig der bare VIL høre noget unormalt  Rullende øjne

Uduftning af oliesystemet? Synes jeg har en boble i slangen fra beholder til pumpe, der ikke rigtig bevæger sig...
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar


Forum spring: