Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kan det være stator problemer?
#1
Hej alle sammen, jeg har lige købt en speedfight 2 men alt er ikke helt så godt som jeg havde håbet.

Den starter fint og køre noget af tiden også okay men jeg oplever at den taber gas/mister omdrejninger, skyder fra udstødningen og vil gerne dø. Dør den så kan den være svær at få i gang igen lige med det samme men efter 5 minutter starter den som regel igen. Så køre den lidt igen inden den begynder på det samme forfra... Det virker som om problemerne ofte kommer når den f.eks har holdt længe i tomgang ved et kryds.

Jeg har læst en tråd herinde med en gut der havde lignede problemer, og efter mange udskiftede dele og meget hjælp herinde fra, fandt han ud af at der var problemer med hans stator, efter den var skiftet kørte den igen. Virker det sandsynligt at statoreren er skyld i de problemer jeg beskriver? Jeg syntes ikke og har kunnet finde andre med en defekt stator der skaber de problemer?

Det skal lige siges at jeg køre på 95 med karburator sprit i.

Kan der være stator der skal skiftes eller er det mere sandsynligt der er noget andet?

Håber i kan hjælpe.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Kunne måske være fordi at du bruger karburatorsprit og for meget af det. Men det burde så ikke være nødvendigt at hælde i, når det i forvejen er tilsat benzinen. Statorfejl er også en mulighed.
61 år gammel, men føler mig som en 25 årig :P :D
Big1 2001-12, Big2 2009-15, Big3 2012-15, Big4 2014-15. Kymco Super 8 2015- 11.000 km.  Kymco 3 15.000 km.

Svar
#3
(05-02-2017, 16:33)Jps Skrev: Kunne måske være fordi at du bruger karburatorsprit og for meget af det. Men det burde så ikke være nødvendigt at hælde i, når det i forvejen er tilsat benzinen.

Kan karburatorspirt virkelig medføre de problemer som jeg beskriver?

Den tidligere ejer sagde at det var nødvendigt her i vintertiden.

Det skal lige siges at jeg har prøvet at skifte tændrør + hætte spekulere stadig i om det kan være en defekt stator?
Svar
#4
(05-02-2017, 16:36)speedfight2008 Skrev: Kan karburatorspirt virkelig medføre de problemer som jeg beskriver?

Den tidligere ejer sagde at det var nødvendigt her i vintertiden.

Det skal lige siges at jeg har prøvet at skifte tændrør + hætte spekulere stadig i om det kan være en defekt stator?

Spritten kan sagtens lave ballade, når der hældes for meget i. Jeg brugte max 1-2 hættefulde til 6 liter benzin. Jeg har prøvet at gå istå med for meget sprit, i tanken og stoppede så med at bruge det. Det er så 8 år siden, efterhånden. Og efter benzinselskaberne selv kom det i, så har jeg ikke haft problemer hvad det angår. På min 4takter bruger jeg ikke karburatorsprit om vinteren.
61 år gammel, men føler mig som en 25 årig :P :D
Big1 2001-12, Big2 2009-15, Big3 2012-15, Big4 2014-15. Kymco Super 8 2015- 11.000 km.  Kymco 3 15.000 km.

Svar
#5
Hvis det er statoren der driller, så er det nemmeste at udmåle den med et multimeter, og måle den når den er kold, og så igen når den bliver varm, til dette kan en hårtører fint bruges.

Gør det samme med din tændspole, den kan også fejle når den bliver varm.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Så det er altså ikke utænkeligt at det er den stator? Kunne det måske tyde på andet også?
Jeg tror sku ik det er det med spritten, der er kun kommet en lille sjat i til en hel tank.
Jeg sætter stor pris på svaret og vil prøve og få den målt.
Svar
#7
(05-02-2017, 18:19)speedfight2008 Skrev: Så det er altså ikke utænkeligt at det er den stator? Kunne det måske tyde på andet også?
Jeg tror sku ik det er det med spritten, der er kun kommet en lille sjat i til en hel tank.
Jeg sætter stor pris på svaret og vil prøve og få den målt.

Stator problemer kan godt være lidt drilske at fejlsøge på, eller generelt tændingsproblemer, en hurtig test må være når den begynder at opføre sig åndsvagt og går ud, og så prøve at hive tændrørshatten af og se om gnisten er forsvundet.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#8
Luft eller vandkølet ?

Hvis det er luft, så kan det være, at bekyttelses pladen på blæserkappen mangler. Den forhindrer vand i at blive smidt op på tændrør og hætte - med dertilhørende udsættere. Det er nr.5 på tegningen.

http://www.easyparts.nl/showdrawing/1337...Cover.html
Svar
#9
(05-02-2017, 16:45)Jps Skrev: Spritten kan sagtens lave ballade, når der hældes for meget i. Jeg brugte max 1-2 hættefulde til 6 liter benzin. Jeg har prøvet at gå istå med for meget sprit, i tanken og stoppede så med at bruge det. Det er så 8 år siden, efterhånden. Og efter benzinselskaberne selv kom det i, så har jeg ikke haft problemer hvad det angår. På min 4takter bruger jeg ikke karburatorsprit om vinteren.

Jeg bruger også karburator sprit på min 4 takter og bruger 2 dl til 6 liter benzin.
Ifølge brugsanvisningen på flasken står der 1 liter til 30 liter benzin altså 1 dl til 3 liter benzin.
Og den starter og køre fint med det i benzinen. Grin

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(06-02-2017, 08:25)Quiks Skrev: Jeg bruger også karburator sprit på min 4 takter og bruger 2 dl til 6 liter benzin.
Ifølge brugsanvisningen på flasken står der 1 liter til 30 liter benzin altså 1 dl til 3 liter benzin.
Og den starter og køre fint med det i benzinen. Grin

Det da fint for dig. Men hvorfor spilde penge på "spritten", når det ikke er nødvendigt.
61 år gammel, men føler mig som en 25 årig :P :D
Big1 2001-12, Big2 2009-15, Big3 2012-15, Big4 2014-15. Kymco Super 8 2015- 11.000 km.  Kymco 3 15.000 km.

Svar
#11
(05-02-2017, 20:37)Energy Skrev: Luft eller vandkølet ?

Hvis det er luft, så kan det være, at bekyttelses pladen på blæserkappen mangler. Den forhindrer vand i at blive smidt op på tændrør og hætte - med dertilhørende udsættere. Det er nr.5 på tegningen.

http://www.easyparts.nl/showdrawing/1337...Cover.html

Jeg har set at den faktisk mangler, så det vil jeg da helt klart starte med inden jeg går i gang med stator :Smilusinde tak
Svar
#12
(07-02-2017, 10:35)speedfight2008 Skrev: Jeg har set at den faktisk mangler, så det vil jeg da helt klart starte med inden jeg går i gang med stator :Smilusinde tak

Det kan sagtens være det. De har det med at falde af fordi de kun sidder fast i en rille på blæserskjoldet - du kan evt. lime den fast som ekstra sikkerhed,
Svar


Forum spring: