Søg Garagen Hej Gæst! Register

Refleksveste skal forbydes!
#1
Jeg har flere gange måttet bremse hårdt op for personer med refleksveste, der går ude midt på vejen i mørke.

Før refleksveste blev almindelige skete det ikke tit.

Problemet med refleksveste er:

1) De sidder højt - det betyder at lyskeglen først oplyser dem sent.
Reflekser på benene ses meget tidligere, og er tydeligere fordi de bevæger sig.
Keglen på nærlys går nedad, og det betyder at der ikke er meget lys over lygtens højde.

2) De er gule/hvide, og ikke røde. Når det er vådt, og mørkt, så afviger den gule/hvide farve ikke fra omgivelsernes refleksers farve. Skal man oplyse vejen er gul/hvid en god farve. Og den bruges også på kantpæle i siden af vejen. Skal man ses på vejen, er rød en bedre farve - eller bedst et skilt. En cykellygte der blinker rødt, ses langt bedre end en refleks vest.

3) Man forventer, at også dem der går med refleks veste går ude i siden af vejen - og ikke midt på vejen. Når det er mørkt, er det ikke muligt at se hvor vejen er fra større afstand. Og, at de går midt på vejen, kommer som en overraskelse kort tid før,  når lyset oplyser vesten.

I de tilfælde at jeg har måttet bremse, er det typisk flere personer, der holder eller står midt på vejen, og "holder møde". Det er normalt unge mennesker, og ikke børn. Og ofte i flok. Og, det er når det er mørkt.


Hvis dem der bærer refleks veste tror de bliver "udødelige", og går midt på vejen i mørke, så tror jeg at et forbud mod vestene vil være bedst. Reflekser på benene er oftest mere sikre.

Jeg vil anbefale, at man i alle tilfælde bruger reflekser på benene - reflekser skal sidde så lavt som muligt. En centimeter lavere, giver en meters længere rækkevide, hvis bilen har nærlys på. Selv fjernlyset er ikke lavet til at lyse opad - men til at oplyse vejen fremad. Og også med fjernlys ses lavest siddende reflekser tydeligst, i billygtens højde og lavere.




På min knallert gik baglyset ud, når motoren gik ud. Jeg har ændret det, så den nu lyser så snart tændingen er på. Det er mere sikkert, hvis motoren går ud. Og jeg har erstattet lampen med en rød LED pærer, der ikke springer. Selvom det er en rød refleks, og dermed den rigtige farve, så er det naturligvis tydeligere med lys på. På min tidligere knallert, købte jeg et par røde cykellygter, som jeg satte på bagagebæreren, og tændte ved haveri. To røde lygter, der blinker, ses tydeligt. Hvis scooteren/knallertens baglys går ud sammen med motoren, så vil jeg anbefale at man ændrer ledningsføringen og skifter til en LED lygte, eller sætter et par alternative RØDE lygter på (f.eks. baglygter til cykel), som man kan tænde, hvis motoren går i stå i mørke.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Refleksveste skal under ingen omstændigheder forbydes, og slet ikke de fluorescerende "gule" veste. Det ville da være tåbeligt. Dine oplevelser skyldes nok det, at folk tror at de er beskyttet af refleksvesten, men det er de ikke hvis ikke de overholder de almindelige regler for gående, hvilket er at gå imod færdelsretningen (når der ikke forefindes fortove Blink med øjet ). Og står man i samlet flok, hvor flere har veste på, er det vel ikke noget problem, at opdage dem i god tid. Dit lys på køretøjet må stå for lavt, siden du ikke opdager dem tids nok.

Og en rød vest ville jeg ikke køre med, men gerne en orange eller "gul", som jeg bruger hver dag. Kommunalarbejdere bruger tøj med "gul" reflekterende stof. Jeg har aldrig set dem i rødt hernede. Politiet bruger også de "gule" veste.

Jeg har selv oplevet at stå på en bælgmørk vej med en defekt scooter (ikke min), hvor en bilist kom så tæt på mig, at jeg så mig nødsaget til, at kaste en sten efter den. Jeg må åbenbart ha' ramt bilen, for vedkommende stoppede og steg ud. Mere skete der så ikke. Men selv i dagslys respektere bilister ikke altid, at man er på vejen. Jeg har givet mange bilister en røffel af værste slags, på grund af deres kørsel. Jeg er så ingen engel på 2 hjul, selv. Jeg overtræder nok færdselsloven hver gang jeg er ude og køre, men aldrig så der er fare for hverken undertegnede eller bilister og andre på hjul i trafikken Smil.

Btw? Er det denne vest du mener er rød? Smil
[Image: 3203-1120_1.jpg]
 45 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 14.000 km 
Svar
#3
Min gik istykker i lynlåsen så den bruger jeg faktisk ikke ,det var en fra Thansen og jeg kører med en mindre rygsæk stort set alt tid  så reflekserne ville ikke kunne ses for den bag fra.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#4
(26-03-2017, 16:54)Johannes Johansen Skrev: Min gik istykker i lynlåsen så den bruger jeg faktisk ikke ,det var en fra Thansen og jeg kører med en mindre rygsæk stort set alt tid  så reflekserne ville ikke kunne ses for den bag fra.

Dårlig undskyldning Blink med øjet Dutch havde sin vest ud over rygsækken Blink med øjet.
 45 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 14.000 km 
Svar
#5
Problemet er ikke refleksvestene - men at de åbenbart får nogle til at opføre sig tåbeligt.

Selvom flere står sammen, lyser bilens lygter ikke op på vesten tidligere. Måske tror nogen, at de bliver set når de er mange sammen. Min erfaring er, at det gør de ikke.

Under alle omstændigheder er godt med reflekser placeret lavt på bukserne - de ses i god tid.

Min bils lygter overholde forskrifterne.

I et tilfælde husker jeg, at modkørende biler samtidigt blændede, og der var vådt. Det gjorde, at de gående blev usynlige - også med refleksvest på. Det var samtidigt helt mørkt, og jeg blændede ned i god tid på grund af modkørende biler. Med nedblændet lys, så lyser lyskeglen ikke opad. Den rammer ingen refleksvest, da den er over lygtens højde. Lovkravet er, at nærlys skal falde 1%. Nærlyset er sort for en refleksvest.

Det sikre er at gå, som man vil uden refleks vest - i siden af vejen, hvor der ikke kører biler. Og se sig for, inden man går ind på vejen. Og - under ingen omstændigheder - holde møde på midten af vejbanen, selvom man har refleksvest på. Flere i flok, bliver man ikke mere synligt af. En refleksvest har så meget refleks på sig, at det er uden betydning, om der er 1 eller 5 personer der bærer den. Problemet er, at lyset ikke rammer refleksen i over buksehøjde. Det er ulovligt, hvis nærlyset lyser gør det.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(26-03-2017, 16:54)Johannes Johansen Skrev: Min gik istykker i lynlåsen så den bruger jeg faktisk ikke ,det var en fra Thansen og jeg kører med en mindre rygsæk stort set alt tid  så reflekserne ville ikke kunne ses for den bag fra.

Så ved du, at du ikke bliver set.
Der er intet mere sikkert.

En refleksvest kan i nogle tilfælde ses tydeligt, hvis der køres med langt lys på. Men, når der køres med nærlys ses de ikke.

Tag en rød cykellygte med i hånden når du går, og få reflekser lavest på bukserne. Lygten skal naturligvis bæres i hånden, og bevæges i den side, der er ind mod vejen.
Svar
#7
(26-03-2017, 18:08)Super 8 Skrev: Så ved du, at du ikke bliver set.
Der er intet mere sikkert.

En refleksvest kan i nogle tilfælde ses tydeligt, hvis der køres med langt lys på. Men, når der køres med nærlys ses de ikke.

Tag en rød cykellygte med i hånden når du går, og få reflekser lavest på bukserne. Lygten skal naturligvis bæres i hånden, og bevæges i den side, der er ind mod vejen.

Jeg er ikke helt enig i din påstand, en refleksvest vil altid være mere sikker end hvis man ikke har en på, lyset på en bil vil altid lyse lidt opad, også nærlyset, det du nok tænker på er oplysnings effekten af vejbanen, men lyskeglen vil fange en refleksvest på ca. 150 m afstand, her er et billed af det.


Vedhæftede filer Billed(er)
   
Kymco Super 8 2014. (29.000 km.)
Svar
#8
Noget af det ville nok løses ved, at folk der går på cykelstierne, fiser over i den rigtige side, og går imod trafikken i stedet for at vade rundt med trafikken. Jeg har ingen problemer med at se folk med vest, hverken ved nærlys eller fjernlys. Tror altså dit lys må stå lidt for lavt, hvis du har problemer med det.
/Karen Hansen

Peugeot Speedfight 3 årgang 2011, 24/2 2013 , totalskadet 26/3-2015.
PGO Dr. Big, årgang 2015, 10/4 2015, stjålet 15/5 2016, genfundet 30/6 2016



"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#9
(27-03-2017, 01:10)K. Hansen Skrev: Noget af det ville nok løses ved, at folk der går på cykelstierne, fiser over i den rigtige side, og går imod trafikken i stedet for at vade rundt med trafikken. Jeg har ingen problemer med at se folk med vest, hverken ved nærlys eller fjernlys. Tror altså dit lys må stå lidt for lavt, hvis du har problemer med det.

Det værste er dem der ikke har refleksvest på, og har ørebøffer i ørene med musik på fuld styrke, som ikke høre at man dytter, eller dem der har fandens travlt med deres mobil, eller... ja jeg kunne blive ved  Ond
Kymco Super 8 2014. (29.000 km.)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(27-03-2017, 22:25)netuse Skrev: Det værste er dem der ikke har refleksvest på, og har ørebøffer i ørene med musik på fuld styrke, som ikke høre at man dytter, eller dem der har fandens travlt med deres mobil, eller... ja jeg kunne blive ved  Ond

Enig, dem møder jeg mange af her i byen ><
/Karen Hansen

Peugeot Speedfight 3 årgang 2011, 24/2 2013 , totalskadet 26/3-2015.
PGO Dr. Big, årgang 2015, 10/4 2015, stjålet 15/5 2016, genfundet 30/6 2016



"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#11
(27-03-2017, 22:25)netuse Skrev: Det værste er dem der ikke har refleksvest på, og har ørebøffer i ørene med musik på fuld styrke, som ikke høre at man dytter, eller dem der har fandens travlt med deres mobil, eller... ja jeg kunne blive ved  Ond

Møder folk med de hovdetelefoner der følger med mobilen og ørebøffer hver eneste dag.
Derfor fik jeg mit horn udskiftet med et signalhorn fra biltema, så nu lyder det som en lastbil og cykellisterne/bilisterne høre det.
Cykellisterne plejer gerne og hoppe i sadlen når jeg dytter af dem. Griner

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#12
(28-03-2017, 07:27)Quiks Skrev: Møder folk med de hovdetelefoner der følger med mobilen og ørebøffer hver eneste dag.
Derfor fik jeg mit horn udskiftet med et signalhorn fra biltema, så nu lyder det som en lastbil og cykellisterne/bilisterne høre det.
Cykellisterne plejer gerne og hoppe i sadlen når jeg dytter af dem. Griner

Sådan!  Grøn grin Grøn grin Så kan de sq lære det. Seriøst. Bliver sq lidt olm, når jeg ser cyklister fylde hele cykelstien og så hører de ikke en fordi de har musik i ørerne. Gælder i øvrigt også fodgængere på cykelstien.
/Karen Hansen

Peugeot Speedfight 3 årgang 2011, 24/2 2013 , totalskadet 26/3-2015.
PGO Dr. Big, årgang 2015, 10/4 2015, stjålet 15/5 2016, genfundet 30/6 2016



"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar


Forum spring: