Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco Agility 50, bruger for meget olie!
#13
(02-05-2017, 13:35)Katana Skrev: En 4t maskine skal ikke bruge motorolie. Punktum.

Det er ikke et sundhedstegn hvis den gør - det lærte jeg på den hårde måde, da min forrige Honda brugte motorolie.

Så, N.Blu, ny cylinderkit kan du godt spare sammen til inden længe.

Det er stadig normalt at en 4takt bruger olie, hvor meget kan jeg dog ikke sige. Men det står sørme også i brugsanvisningen.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm - 30750 km
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#14
(02-05-2017, 13:35)Katana Skrev: En 4t maskine skal ikke bruge motorolie. Punktum.

Det er ikke et sundhedstegn hvis den gør - det lærte jeg på den hårde måde, da min forrige Honda brugte motorolie.

Så, N.Blu, ny cylinderkit kan du godt spare sammen til inden længe.

Jeg er fuldstændig enig i, at hvis man har købt en Honda eller Yamaha 4-takt og betalt kassen, skal den ikke bruge olie i en grad, så man lægger mærke til det mellem olieskift (en lille smule olie forbruges rent faktisk af alle 4-takt motorer, men eksempelvis kondensvand kan gøre at man ikke opdager det).
Men en Kymco eller PGO fremstillet i Taiwan? Der er rimelig mange ting der kan gøre at den bruger lidt olie, og det behøves ikke at betyde noget. Der sker dog ikke noget ved at tage topstykke og cylinder af og tjekke dem, hvis man ellers er villig til at bruge tiden på det (plus en del eder). Hvis cylinder og stempel er slidt, så det eksempelvis skal skiftes efter 10.000 km, så er der sandsynligvis noget galt med smøresystemet og man bør kontakte en forhandler eller reparatør man stoler på. I værste fald har krumtap, plejlstanglejer, ventilstyr mm. også taget skade.
Jeg har ikke oplevet en 4 takter ændre lyd pga. slidte ventilpakninger, så jeg kan ikke forestille mig at det vil gøre en forskel, hvis du skifter dem. Jeg tror der er noget andet på spil, men det kan være mange ting. Hvornår er ventiler stillet sidst og har du mulighed for at tjekke kompression? (Det kunne jo være en ventil der ikke er helt tæt)

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar
#15
Tak for de mange indput's!
Jeg vil sige, problemet er ikke blevet mere udtalt gennem vinteren, men det gnaver lidt i min scooter glæde hver gang jeg bliver skubbet op ad bakken om morgenen, hvor jeg rigtigt kan høre den lyd!
Omvendt, så har jeg jo trillet nogle forårsture, og var her søndag på Kalø Slotsruin, hvor jeg egentlig syntes den gjorde det godt! Hjemturen, i ret opfriskende medvind,  Cool jo der spandt maskinen dejligt, og her kunne ingen misyde spolere køreglæden. Så jeg tror heller ikke den sådan pludseligt brænder sammen, hvis jeg bare husker at hælde en slurk olie på af og til, så den aldrig bliver over varm!
Og nu skal den luftes på lørdag, foreløbig sammen med Karen og Katana.
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Kymco Agility 50, Mvh. Niels
Svar


Forum spring: