Søg Garagen Hej Gæst! Register

Flot stempel
#25
(15-05-2017, 20:59)MSJ1982 Skrev: Er olien ikke tykkere end 10w hvad siger i andre til at bruge denne olie Rullende øjne

Ved ikke til scooter men ved at der anbefales en 5/ 50 til Saab biler af de sidste årgange og har noget med viscotistieten at gøre altså de 5/50 at gøre at den selv  ved lave temperaturer er let flydende ( godt smørende )og ved høj ydelse meget varme stadig holder sin smøreevne som er et krav fra Saab fabrikkerne ved det som skrevet om ikke det hjælper en lille scooter men kan ikke skade andet en pengepungen .
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#26
(15-05-2017, 20:59)MSJ1982 Skrev: Er olien ikke tykkere end 10w hvad siger i andre til at bruge denne olie Rullende øjne

Har altid brugt 10w40 på min, mener også det er det der står i manualen.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#27
Ja præcis det mener jeg også stod i min. Har engang prøvet 15w og det syntes jeg var for tyndt.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm - 32000 km
Svar
#28
5w-40 er tynnere enn 10w-40 når oljen er kold. 15w40 er tykkere enn 10w-40 når oljen er kold. 
En 10w-30 er tynnere enn 10w-40 når oljen er varm.   

Første tall forteller hvor tykk oljen er kold. Andre tall forteller hvor tykk oljen er varm. Høyere tall, tykkere olje.
Svar
#29
(15-05-2017, 23:49)rune75 Skrev: 5w-40 er tynnere enn 10w-40 når oljen er kold. 15w40 er tykkere enn 10w-40 når oljen er kold. 
En 10w-30 er tynnere enn 10w-40 når oljen er varm.   

Første tall forteller hvor tykk oljen er kold. Andre tall forteller hvor tykk oljen er varm. Høyere tall, tykkere olje.

Du mener altså at varm olie er tykkere end kold olie.

Må da være omvendt.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
(15-05-2017, 23:49)rune75 Skrev: 5w-40 er tynnere enn 10w-40 når oljen er kold. 15w40 er tykkere enn 10w-40 når oljen er kold. 
En 10w-30 er tynnere enn 10w-40 når oljen er varm.   

Første tall forteller hvor tykk oljen er kold. Andre tall forteller hvor tykk oljen er varm. Høyere tall, tykkere olje.

Nei jeg mener ikke det. Varm olje er alltid tynnere enn kald olje.  Di to tallene har ikke noget med hverandre at gjøre. 5W (det første tallet) er tynnere enn 10W. 10w er tynnere enn 15W. Når oljen er kold.

30 (det andre tallet) er tynnere enn 40. 40 er tynnere enn 50. Når oljen er varm.

Til skandinaviske forhold med temperaturer fra -20 og opp til 30grader vil en 5W-30 evt 0W-30 olje være et godt valg. Det vi ønsker er en så tynn olje som muligt, kold og varm, men at den samtidig smører godt. Vi ønsker tynn olje for den løper lettest i motoren og minst mulig energi går tapt.
Svar
#31
(16-05-2017, 10:15)rune75 Skrev: Nei jeg mener ikke det. Varm olje er alltid tynnere enn kald olje.  Di to tallene har ikke noget med hverandre at gjøre. 5W (det første tallet) er tynnere enn 10W. 10w er tynnere enn 15W. Når oljen er kold.

30 (det andre tallet) er tynnere enn 40. 40 er tynnere enn 50. Når oljen er varm.

Til skandinaviske forhold med temperaturer fra -20 og opp til 30grader vil en 5W-30 evt 0W-30 olje være et godt valg. Det vi ønsker er en så tynn olje som muligt, kold og varm,  men at den samtidig smører godt.  Vi ønsker tynn olje for den løper lettest i motoren og minst mulig energi går tapt.

Det skal så også bare blive inde i motoren Fortvivlet
Simmeringene har det med at blive utætte.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm - 32000 km
Svar
#32
Helt enig med Rune75. Dog kan en tyk olie afhjælpe lidt hvis motoren kører for varm - og så tager den tykke olie også evt. skramlelyde på en slidt motor. Der findes bla. 20W-50 olie til motorcykler med luftkølede V2 motorer. De har lidt varmeproblemer med den bagerste cyl. der ikke får vindkøling nok og så er der jo mange slidte HD motorer, der kan nyde gavn af den tykke støjdæmpende olie.. Smil
Svar
#33
(16-05-2017, 10:15)rune75 Skrev: Til skandinaviske forhold med temperaturer fra -20 og opp til 30grader vil en 5W-30 evt 0W-30 olje være et godt valg. Det vi ønsker er en så tynn olje som muligt, kold og varm,  men at den samtidig smører godt.  Vi ønsker tynn olje for den løper lettest i motoren og minst mulig energi går tapt.

Jeg har harft et par biler med motorer som havde kørt mange kilometer og her er jeg blevet anfalet at vælge en tykkere olie fordi den smører bedre i lejer med stort spillerum. Det mener jeg også er god latin for veteranbiler (fra 60 erne) og sådan betragter jeg en PGO motor fra Taiwan. Men det kan være jeg tager fejl.
Jeg er bange for, at det er blevet lidt for off topic, så jeg må hellere stoppe her.

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
Syntes ikke det er off topic, det har da noget med oplægget at gøre hvis det er det.

Jeg har netop problemer med bænke lyde, eller lyden af en slidt motor. Selvom det ikke har kørt så mange km, og har jo investeret i en naraku tap. 
 Hvilken tykere olie vil i anbefale, jeg tænker ikke d en skål være voldsomt tykkere end den jeg har nu.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm - 32000 km
Svar
#35
Tror sgu jeg prøver denne:
https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/...495911421/
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm - 32000 km
Svar
#36
(16-05-2017, 22:25)Bigfoot Skrev: Jeg har harft et par biler med motorer som havde kørt mange kilometer og her er jeg blevet anfalet at vælge en tykkere olie fordi den smører bedre i lejer med stort spillerum. Det mener jeg også er god latin for veteranbiler (fra 60 erne) og sådan betragter jeg en PGO motor fra Taiwan. Men det kan være jeg tager fejl.
Jeg er bange for, at det er blevet lidt for off topic, så jeg må hellere stoppe her.

Med venlig hilsen
Bigfoot



Mine oljeanbefalinger gjelder friske moderne motorer i gjennomsnittlig god tilstand. Det vil alltid være motorer med spesielle behov.
Svar


Forum spring: