Søg Garagen Hej Gæst! Register

Bremser hyler
#1
Jeg fik denne pb men svaret kan vil også bruges af andre, så jeg lægger det her.


”Hej letsindig, jeg har set din fine guide til at ordne bremser, så jeg tænker du ved en del om bremser. Jeg har en giantco shealth, og ind i mellem hyler mine bremser når jeg bremser, det er både foran og bagved, men ofte når jeg bremser lidt hårdt.

Har du nogen ideer til hvorfor den gør det ?”


Tja, hvorfor bremser hyler, det er der bare nogen der gør, når man stryger en violin bue over strengene vil de også vibrer.
I 99% af tilfældene kan det fjernes ved at rense og smøre. Specielt er det bag på klodserne og på siden der hvor den er i berøring med noget ,at lidt kobberfedt kan hjælpe.
Så følg min guide, så er du ude over det problem. Du har samtidig forebygget tæring, så bremsetøjet kan få et langt og problem fri liv, her er det bremsecylinder der er følsom og en smule rust vil gøre den utæt.

Baghjulet behøver vil næppe forklaring, det er såre enkelt, men her skal det samme gøres. Her skal du først have udstødning af for at få baghjulet af, så ved samme lejlighed har du muligheden for at give alle møtrikker kobberfedt. Nu er scooteren ny så det hele vil glide fra hinanden, når du har givet det fedt vil det være lige så nemt, når du engang skal skifte dæk eller udstødning, specielt møtrikker ved cylinder er hårdt udsat for tæring, og kan virkelig give problemer, hvis man ikke har gjort noget.

Jeg er ved at finde nogle billeder frem, så måske skulle jeg udvide guiden til også baghjul, selv om det ikke skulle være nødvendigt, da det er så enkelt så man tror det er løgn.

PS.
Hvis du adskiller bagbremsen, så benyt lejligheden nu kablet er løsnet, og tag det helt af oppe ved håndtaget. Med noget tape danner du en tragt omkring yderkablet, heri hælder du noget tyk olie, gear olie er godt, det tager nogen tid før det er løbet igennem. Herefter vil kablet køre som en drøm i forhold til før, olien gør at det ikke vil ruste, og den mindre friktion gør, at det heller ikke slides meget, vil tro du har 10 doblet kablets levetid.

Nu er det ikke fordi jeg har fået olie eller fedt på hjernen, men det gamle ordsprog – Den der smører godt køre godt - det passer altså, og der hvor der er olie eller fedt kommer der ingen rust eller tæring.

Opdateret efter mad og kaffen mm.
Guide til for bremse: http://www.letsindig.be/kymco/bremse/bremse.htm

Sådan ser det ud når hjulet er taget af, på min skal udstødning af først, da den sidder i vejen

[Image: 2050.jpg]

Her er bremsebakker lirket af, det er let nok. Husk nu berør ikke belægning med fedtet fingere, og det er ikke nok bare at tørre dem af i en ren klud!!

[Image: 2052.jpg]

Her er vist hvor den skal have kobberfedt. For at få armen af tappen skal bolten helt af, herefter kan dreje tappen trækkes ud.

[Image: 2051.jpg]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Giver letsindig ret i at smørelse gør underværker, jeg har dog også erfaret med at smøre de "arme" der holder bremsecaliberen fast i ophænget der er skruet på gaffelbenet med noget syrefri silikone fedt, det gør jeg altid når jeg alligevel er igang med at rense og smøre selv bremsen op med kobberfedt.

Men ellers super forklaring og det bed baghjulet er rigtigt nemt Grin
Skal man lære skal man prøve...
Svar
#3
Tommeltot herfra for det fine svar med billeder Grin
Svar
#4
Gode billeder Grin

Hvis man er så uheldig at sætte fittede fingre eller få noget kobberfedt på selve bremse belægningen kan det lade sig rense af med bremserens!
Skal man lære skal man prøve...
Svar
#5
LETSINDIG Skrev:Jeg fik denne pb men svaret kan vil også bruges af andre, så jeg lægger det her.


”Hej letsindig, jeg har set din fine guide til at ordne bremser, så jeg tænker du ved en del om bremser...jeg har en giantco shealth, og ind i mellem hyler mine bremser når jeg bremser, det er både foran og bagved, men ofte når jeg bremser lidt hårdt.

har du nogen ideer til hvorfor den gør det ?”


Tja, hvorfor bremser hyler, det er der bare nogen der gør, når man stryger en violin bue over strengene vil de også vibrer.
I 99% af tilfældene kan det fjernes ved at rense og smøre. Specielt er det bag på klodserne og på siden der hvor den er i berøring med noget ,at lidt kobberfedt kan hjælpe.
Så følg min guide, så er du ude over det problem. Du har samtidig forebygget tæring, så bremsetøjet kan få et langt og problem fri liv, her er det bremsecylinder der er følsom og en smule rust vil gøre den utæt.

Baghjulet behøver vil næppe forklaring, det er såre enkelt, men her skal det samme gøres. Her skal du først have udstødning af for at få baghjulet af, så ved samme lejlighed har du muligheden for at give alle møtrikker kobberfedt. Nu er scooteren ny så det hele vil glide fra hinanden, når du har givet det fedt vil det være lige så nemt, når du engang skal skifte dæk eller udstødning, specielt møtrikker ved cylinder er hårdt udsat for tæring, og kan virkelig give problemer, hvis man ikke har gjort noget.

Jeg er ved at finde nogle billeder frem, så måske skulle jeg udvide guiden til også baghjul, selv om det ikke skulle være nødvendigt, da det er så enkelt så man tror det er løgn.

PS.
Hvis du adskiller bagbremsen, så benyt lejligheden nu kablet er løsnet, og tag det helt af oppe ved håndtaget. Med noget tape danner du en tragt omkring yderkablet, heri hælder du noget tyk olie, gear olie er godt, det tager nogen tid før det er løbet igennem. Herefter vil kablet køre som en drøm i forhold til før, olien gør at det ikke vil ruste, og den mindre friktion gør, at det heller ikke slides meget, vil tro du har 10 doblet kablets levetid.

Nu er det ikke fordi jeg har fået olie eller fedt på hjernen, men det gamle ordsprog – Den der smører godt køre godt - det passer altså, og der hvor der er olie eller fedt kommer der ingen rust eller tæring.

opdateret efter mad og kaffen mm.
guide til for bremse: http://www.letsindig.be/kymco/bremse/bremse.htm

Sådan ser det ud når hjulet er taget af, på min skal udstødning af først, da den sidder i vejen

http://www.billig-scooter.dk/galleri/2050.jpg

Her er bremsebakker lirket af, det er let nok. Husk nu berør ikke belægning med fedtet fingere, og det er ikke nok bare at tørre dem af i en ren klud!!

http://www.billig-scooter.dk/galleri/2052.jpg

Her er vist hvor den skal have kobberfedt. For at få armen af tappen skal bolten helt af, herefter kan dreje tappen trækkes ud.

http://www.billig-scooter.dk/galleri/2051.jpg


Jeg siger tak for vejledningen Grin

Jeg har lige selv repareret forbremsen, den har "hængt" lidt lige siden jeg købte den fra pp cyker.

Stevens mc shop har heller ikke lavet det, men kun givet mig en regning for det i sin tid.
Det er grunden til jeg laver det meste nu.

Det viste sig blot at det sku renses og have kobberfedt.

Tak Letsindig! Grin
"Mongo only pawn...in game of life!"
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: