Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny elscooter fra Earthenergy
#13
Jeg har en Texas Whisper.

Texas Whisper, og Italia fra eath-energy, ser ud til at have omtrent samme specifikationer.

Texas Whisper, kører 25 km/opladning, ved nyt batteri (100 kg fører og læs). Den er specificeret til 40 km/opladning hos Texas. Batteriet er 12V/22AH, og koster 600 kroner. Der skal bruges 4 styk, og samlet pris, er 2.400 kroner. De holder ca. 3000 - 4000 km. Texas's whisper har en motor på 500W (ofte nævnt som 1000W af texas). Texas Whisper kører 34 km/t som tophastighed efter kilometertælleren, men kan køre hurtigere nedad bakke, såfremt speederen slippes. Texas Whisper klarer lastevne på 150 kg.

Italie, fra eath-energy, har en lidt større motor på 700W, og lidt mindre batteri på 20AH. Jeg gætter på omtrent samme specifikationer, men motoren er måske bedre og stærkere, og batteriet kan være en anden type, af højere kvalitet. Lastevnen, er kun 100 kg, så måske er den importeret fra Kina, og fået earth energys navn på? Den lave lastevne, tyder på, den er lavet til de lette kinesere, der vejer højst 75 kg, plus 25 kg for topboks, incl. bagage.

Inden scooteren købes, så spørg om den er prøvekørt i dansk vintervejr, har været testet en tur i saltvand, og om garantien går, hvis den belæsses med lidt over 100 kg.

Udfra et økonomisk synspunkt, koster min Whisper mere per kilometer, end en benzinscooter incl. vedligeholdelse og benzin.

Pris per kilometer:
Batterier: Ca 1 krone per kilometer, hvis man selv skifter (4*600 kroner, for 2400 kilometer).
Strøm: Max 10 øre per kilometer.
Obl. garanti vedligehold: Mindst 1700 kroner, hver 4000 kilometer, eller ca. 50 øre per kilometer.

Ialt, med diverse andre udgifter, skal forventes ca. 2 kroner per kilometer.

Det er en god idé, at overholde garantieftersyn i starten, da mange dele måske skal udskiftes under garanti. De fleste benzinscootere, har ikke tilsvarende problemer, og behøver ikke "hele scooteren" udskiftet et par gange, på grund af fabrikationsfejlene.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#14
Her skulle så måske lige tilføjes at specs på flere af de nævnte scootere adskiller sig en del. Faktisk er der stor forskel på dem.

Texas Whisper har f.eks. en batteri-kapacitet på 22 AH mens model City fra Earth Energy har hele 60 AH ombord. Dette betyder at sidstnævnte har næsten "3 gange så meget benzin i tanken". En ret imponerende batteri-kapacitet som efter hvad jeg kan regne ud må veje omkring 40 kg! Så hvis en Whisper kører 25 km pr. opladning så lyder det faktisk ikke urealistisk at en City kan køre 60 km under samme betingelser.

Den anden scooter fra Earth Energy - Speedster - har kun en kapacitet på 40 AH, men til gengæld er det Lithium batterier så de vejer og fylder mindre end bly. Måske så meget mindre at man kunne tillade sig at smide et ekstra i hjelmboksen som "reservetank" ved langture. Desuden kører den på 60V (de andre to er 48V motorer). Det giver lidt mere *host* tuningsmæssigt potentiale.

Scooteren fra Zero-E har en 1500 w motor og 38 AH kapacitet og angives til at kunne klare 50-70 km pr. opladning. De 50 er nok mest realistisk. Den virker egentlig fin nok, men desværre noget klein i det. Med en egenvægt på 116 kg og en tilladt totalvægt på 203 kan den kun laste 87 kg så folk som kører på sådan een skal nok passe på med at spise for meget i julen.
:food:


Stod jeg og skulle købe en el-scooter ville jeg nok tage en grundigt kig på Speedsteren og checke hvad den koster som 45'er. Den ser altså ikke tosset ud. Men som Super8 siger så lyder prisen på de batterier næsten for godt til at være sandt....
Svar
#15
Nogen, der kan huske denne ? Grin.
Sådan en, har jeg set til salg hernede. Pris: 1200 kr. Og den kunne ikke køre Ked af det.

[Image: 895.jpg]
Svar
#16
45 scooterne ser fornuftige ud, og rækkeviden ved 30 km/t er realistisk.
Emma har tilmed skivebremsere både foran, og bag.

Batterierne, er sikkert højere kvalitet end Texas Whisper's. Earth energy, giver 1 års garanti, eller 10.000 km. garanti per batteri.

Eneste problem, er at de er indregistreret som en scooter 45, og derfor ikke må køre på cykelsti. Ved 45 km/t, skal forventes 1.5 gange større forbrug per kilometer.

Deres 30 scooter (Italia) synes jeg ikke ser god ud. Dens batterikapacitet på 20AH, er lavere end texas, og de påstår længere rækkevide. Jeg tror ikke den holder, så den er "overspecificeret". Og ellers må den have nogle megaeffektive dæk, der ikke giver god sikkerhed. Selv en el-cykel, kan ikke køre så energieffektiv, og de har ellers meget effektive kuglelejer, og effektive dæk. Så de data holder bare ikke.

Kun 45 scooterne, ser sandsynlige ud, med hensyn til at opfylde data, som angives.

Deres batterier er 2 gange større, og "praler" kun af omtrent samme rækkevide. Det holder.

Skal en el-scooter bruges i praksis, skal batterierne helst være mindst 40AH. Det giver ca. 50 km. kørsel (25 km frem/tilbage). Da det tager en dag at lade/oplade, og batteriet svækkes lidt med tiden, så bør de ikke være mindre.

Scooterne, er fornuftige, hvis de kun kører 30 km/t, og hvis der købes en 45 km/t scooter.
Svar
#17
Tak for den sidste kommentar. Den var meget brugbar. Og til en kommentar tidligere, det er rigtigt prisen er pr. batteri. Da jeg fik opgivet prisen tænkte slet ikke så langt.

Earthenergy fortæller at Prisen på deres Speedster (el-MC) er den samme uanset om den skal bruges til MC eller 45 scooter.

Jeg er stadig hooked på 45 scooteren fra Earthenergy, men baseret på de erfaringer I har haft skal der lige fintænkes lidt over det.
Med Venlig Hilsen

Ralph Elm Hansen, Tennissporten.dk
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Ralph Skrev:Earthenergy fortæller at Prisen på deres Speedster (el-MC) er den samme uanset om den skal bruges til MC eller 45 scooter. .

Fortvivlethock: 35 af de stærke for en 45-scooter??????!!!!

Om det så var en limited edition Piaggio med Louis Vuitton sæde og indbygget oppustelig Jessica Simpson dukke i naturlig størrelse på bagsædet ville det være vildt overpriset. Jeg kan ikke forestille mig at de har solgt een eneste af den model. Hvilket er synd, for det er den flotteste el-scooter på markedet og den første jeg har set som ikke virker underdimensioneret til en voksen dansk mand. Måske er det batterierne som gør den så dyr. Lithium er jo en del dyrere end bly....


-------------- Edit ----------------

Ok - nu fandt jeg ud af hvorfor jeg misforstod prisforskellen fra MC til knallert 45. El-køretøjer er fritaget for registreringsafgift indtil 2012 så derfor vil en prisen på en el-scooter naturligvis være den samme for MC som for knallert.

:oops: Det havde jeg lige glemt....


Men i øvrigt har jeg i mellemtiden fundet ud af årsagen til den høje pris for den pågældende scooter. Den fremstilles i USA af et firma ved navn X-Treme Scooters....

http://www.x-tremescooters.com/

... og der står en detaljeret beskrivelse på denne forhandlers hjemmeside...

http://electroglidecalifornia.com/XM_3500Li_Detail.htm

... hvor den i øvrigt sælges for $4.000,- hvilket nok skal blive til 35.000 kr. efter transport, told og moms. Dermed er prisen alligevel ikke så meget hen i vejret som den først så ud til.

Den kører på lithiumbatterier som angives at have en levetid på 8-10 år eller 2000 opladninger og den har en rækkevidde på knapt 150 km på een opladning. Derudover har den regenerativ bremsning (oplader batteriet når der bremses), to-trins automatgear samt ABS bremser. Og den kan laste 200 kg så en velfodret dansk mand med topboksen fyldt af købmandsvarer skulle ikke give den problemer.

Den er godtnok spændende. Man får helt lyst til at købe en selv.
8)
Svar
#19
Jeg skylder lige at runde det her af med at sige at jeg kontaktede Carsten Elkjær fra Earthenergy og han bedyrer at batteripakken inkl. 4 batterier til City modellen koster mellem 500-800 kr for alle batterierne. Sagen er at han formentlig er Danmarks billigste med batterierne. Så batterierne er altså en omkostning på 500-800 kr. årligt hvis man køber dem hos ham.
Med Venlig Hilsen

Ralph Elm Hansen, Tennissporten.dk
Svar
#20
Ralph Skrev:Jeg skylder lige at runde det her af med at sige at jeg kontaktede Carsten Elkjær fra Earthenergy og han bedyrer at batteripakken inkl. 4 batterier til City modellen koster mellem 500-800 kr for alle batterierne. Sagen er at han formentlig er Danmarks billigste med batterierne. Så batterierne er altså en omkostning på 500-800 kr. årligt hvis man køber dem hos ham.
Med en årlig batteriudgift i den størrelsesorden, og hvis et sæt kan holde til mine ca. 7.500 km/år, så er der en lille økonomisk gevist (20-25 % el. ca. 350 kr/år) frem for benzin. Ved de nuværende benzin-/energipriser. (8,50 kr/l, hhv 2,00 kr/kWh)

Det er derfor næppe muligt at tjene merudgiften for sådan et dyr hjem i dets levetid.

Desuden har jeg intet sted, hvor maskinen kan lades op.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#21
Ralph Skrev:Jeg skylder lige at runde det her af med at sige at jeg kontaktede Carsten Elkjær fra Earthenergy og han bedyrer at batteripakken inkl. 4 batterier til City modellen koster mellem 500-800 kr for alle batterierne. Sagen er at han formentlig er Danmarks billigste med batterierne. Så batterierne er altså en omkostning på 500-800 kr. årligt hvis man køber dem hos ham.
Takker for info'en Ralph. Det er interessant at han kan holde så lave priser. Jeg har indtryk af, at han er en meget entusiastisk fyr som virkelig tror på konceptet, så jeg kunne godt forestille mig at han sælger batterierne til indkøbspris for at få fodfæste på markedet. Sådan noget er jo altid godt for os forbrugere.
Smil



walker1 Skrev:Med en årlig batteriudgift i den størrelsesorden, og hvis et sæt kan holde til mine ca. 7.500 km/år, så er der en lille økonomisk gevist (20-25 % el. ca. 350 kr/år) frem for benzin. Ved de nuværende benzin-/energipriser. (8,50 kr/l, hhv 2,00 kr/kWh)

Det er derfor næppe muligt at tjene merudgiften for sådan et dyr hjem i dets levetid.
Nu kender jeg ikke alle detaljerne i dit beregningsgrundlag, men jeg mistænker at du overser een væsentlig parameter: Udgifterne for at holde Kymco'en kørende stiger med alderen efterhånden som motoren slides. Samtidig daler pålideligheden også med stigende alder. I modsætning til dette har El-scooteren reelt ikke andre sliddele end dæk, bremser og batteri som alligevel skiftes årligt så udgifterne varierer kun med prisudviklingen og holder sig ellers på et konstant niveau i hele knallertens levetid.

Dermed holder en direkte sammenligning af de årlige udgifter kun det første og måske andet år. For en reelt sammenligning af TCO bør man lave en beregning over længere tid, f.eks. 5 eller 10 år, og så taler vi pludselig om meget håndgribelige besparelser på driftsbudgettet.


walker1 Skrev:Desuden har jeg intet sted, hvor maskinen kan lades op..
Det er en komplikation som er svær at komme udenom.

Så vil jeg tillade mig at konkludere at du nok bor i lejlighed og derfor ikke uden videre har mulighed for at bøffe en stikkontakt op på muren udenfor. Hvis du bor lavt kunne du reelt tage knallerten ind i entreen hver aften og sætten den til opladning. En el-knallert har hverken olie eller benzin på og den hverken lugter eller drypper - den har reelt mere tilfælles med din akku-boremaskine end med din Kymco. Hvis din stue er stor nok kan du endda køre med den indendørs uden at naboerne kan høre noget... bortset fra klasket når du rammer væggen med 30 km/t...
:wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Citat:I modsætning til dette har El-scooteren reelt ikke andre sliddele end dæk, bremser og batteri som alligevel skiftes årligt så udgifterne varierer kun med prisudviklingen og holder sig ellers på et konstant niveau i hele knallertens levetid.
Tjek forhandlerens katalog over service og vedligehold. Typisk, skal en el-scooter vedligeholdes som en benzinscooter, og vedligeholdelsesintervallerne (hvis garantien skal overholdes), er som en god benzin scooters (typisk 4.000 km). I starten, som regel kortere interval. De fleste dele, i forbindelse med vedligehold, er præcis som for en benzinscooter. Dertil kommer, at en hub-motor kan have ringe kvalitet, og så er den ikke billigt at skifte. Lejer mv. er placeret i selve hub motoren, og de er ikke så billige at skifte, som for en benzinscooter, eller det kan endog kræve en ny motor, hvis lejrene går itu.

Vi har en elplæneklipper. Den har holdt i 20 år, uden en eneste reparation og har været brugt til en græsplæne, der før måtte slås med le. Den har aldrig haft problem med at starte, og den har været uden både slibning og vedligehold. Den kører bare. Og den kører endnu. En el-motor, skulle jo i princippet kunne opnå det. Men, du kan ikke være sikker på, at din el-scooter, er så god som vores plæneklipper, eller vaskemaskine. Ved plæneklippere, vil jeg bestemt anbefale elplæneklippere, da de er stærkere, holder bedre, ikke har startvanskeligheder osv. En el-motor, kan gøres utrolig pålidelig, og have lejrer, der ikke i deres levetid kræver vedligehold.

Dem, der laver el-scootere anvender en lidt anden teknologi. Her er det - normalt - ikke en "genudvikling" af scooteren, således at alle dele er udskiftet med vedligeholdelsesfri dele, og motoren med en kvalitetsmotor, der aldrig skal skiftes. Derimod, er det i virkeligheden en standard benzinscooter, ofte med standard mekanisk kilometertæller trods hub-motoren har en direkte puls-output der tæller omdrejninger på baghjulet, og hvortil der kan tilsluttes en cykelcomputer, men denne bruges ikke. I stedet, bruges dyre mekaniske kilometertælllere, og dyre mekaniske kilometerkabler, der skal smørres og vedligeholdes. Det betyder, at scooteren i det store hele, har et vedligeholdelsesprogram som en benzinscooter, og hvor der skal tilføjes motorskift og batteriskift, for at ikke tale om afbrændte opladere. Teknologien er ganske ens, og idéen med finansering via vedligehold. De dyre, har længere afstand i vedligeholdelsesintervaller, end de billige. Skruerne, er ganske enkelt lavet til, at falde af, på billige modeller. Præcis som på den billigste benzin model.

Kvalitetsmæssigt, mener jeg, at en el-cykel som Bilka's normalt er at foretrække, f.eks. den med dobbelt batterikapacitet og LiOn.
Svar
#23
En svensk språkkurs. :-)

Under sommaren har jag på Ærø provkört med Earthenergys olika modeller av elskotrar. Fick låna dem av Carsten. Helt klart är elskotrar framtidens melodi.

Min katt gillar att åka elskoter för den varken bullrar eller stinker. Andra djur (och människor) i omgivningen hör inte när man kommer. När katten märker av några spännande dofter då vill han pausa, skall bara av och blir som en lång boaorm med klor. Det är då inget annat att göra än att stanna. Här är en bild från ett sådant tillfälle.

Olämpan med elskotrar är att ifall jag åkt med bensindrivna dito luktar mina kläder, och det märker katten. Han gillar det inte och har strimlat några skjortor.

Under ett halvår har jag följt med i batteriutvecklingen och den är väldigt intensiv, nya framsteg sker varje vecka.

Vad jag önskar är att elskotrar kan tillverkas i Skandinavien. Dels för att minska transporterna (fartygen är ena riktiga miljöbovar), men även för att höja kvalitéten. jag ser ingen vits med att tillverkningen skall ske i Kina. T.ex Sverige är numera ett "lågprisland" och har generellt sett ett väldigt bra kunnande.

I Sverige utvecklas för närvarande högeffektiva plastbatterier som kan ingå som kompositmaterial i bärande karossdelar till bilar, eller varför inte elskotrar?
Svar
#24
Hej BS

Jeg har lige siddet og surfe lidt rundt på EartEngery.dk, men blev overrasket over at de åbenbart ikke sælger el-scooter mere, eller er det bare mig, for jeg kan ikke finde linket til deres webshop, som de altid har haft.
Med Venlig Hilsen.
Micras.
Yamaha Neos 4T, Titanium/Grå EU45, årgang ´13. 17100 km.
Svar


Forum spring: