Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny elscooter fra Earthenergy
#25
Micras Skrev:Hej BS

Jeg har lige siddet og surfe lidt rundt på EartEngery.dk, men blev overrasket over at de åbenbart ikke sælger el-scooter mere, eller er det bare mig, for jeg kan ikke finde linket til deres webshop, som de altid har haft.

Ja, jeg surfede også for et stykke tid siden til Earthenergy. Det ser ud til at de har droppet det.

Tror heller ikke nogensinde det bliver til noget seriøst med EL-Scooter, ihvertfald ikke så længe der er et nemmere alternativ, som nu. Smil
Citat:"Problemet med citater på internettet er, at du aldrig ved, om de er sande" - Abraham Lincoln

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#26
Citat:Tror heller ikke nogensinde det bliver til noget seriøst med EL-Scooter, ihvertfald ikke så længe der er et nemmere alternativ, som nu.
Elcykler er ved at få godt tag i befolkningen - og af motoriserede transportmidler, er de klart billigst per kilometer, og i udgifter.

Skal el-scootere blive populære i Danmark, tror jeg de skal tilbyde noget, som el-cyklen ikke kan - her tænker jeg specielt på en hydbrid-scooter. Men de store producenter på markedet, ser totalt ud til at halte bagud. De sælger benzin, og de sælger 2-taktere, som de altid har gjort. Ingen har endnu, en billig scooter, der kan køre på både el, og diesel/benzin. De få hydbridscootere der er på markedet, kommer fra ukendte virksomheder, der tør prøve ukendte veje. De store, og gamle - som har økonomien - tør ikke prøve nyt. For dem, vil en el-scooter være nyt, men for andre har de eksisteret i snart 10 år. Dog findes mange Kina-scootere på markedet, der er el-benzin hydbrid.

Jeg tror mest på el-cykler, hydbrid biler og scootere, og så naturligvis Nasa's puffin...
Svar
#27
[quote="Super 8"]
Citat:Skal el-scootere blive populære i Danmark, tror jeg de skal tilbyde noget, som el-cyklen ikke kan...

Så som et tykt og komfortabelt sæde, ægte affredjring, afskærmning mod vind og vejr, intet krav om at træde i pedaler, høj bagagekapacitet...
:wink:


Næh, grunden til at el-knallerten næppe har en stor fremtid her til lands er at den er en "knallert" som vi (dem der bestemmer) pr. definition hader. Grunden til at det samme ikke gælder el-cyklen er at vi elsker cykler. Så det har mere med racisme at gøre end teknik.
Svar
#28
Super 8 Skrev:(...)Jeg tror mest på el-cykler, hydbrid biler og scootere, og så naturligvis Nasa's puffin...
Hybridbiler er, og forbliver i en overskuelig fremtid, en bastard, som man ikke burde bruge så mange kalorier på, at serieproducere. Der findes idag ikke en eneste serieproduceret hybridbil, der ved normal kørsel, ikke bliver slået i brændstofforbrug og "miljørenhed" af flere benzin/dieseldrevne biler i samme størrelse. Så Honda Prius folket kan godt fjerne "miljøglorien". Biler, der kører på batterier, er ikke en reel løsning, og er da også et "projekt", flere bilfabrikanter helt har opgivet. Batteriteknologien vil ikke i en overskuelig fremtid kunne løse mobilitetskravene. Man bør måske snarere koncentrere sig om fremstillingen alternativt brændstof, som f.eks. brint.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#29
Hybrid uanset om det er biler eller scootere tror jeg heller ikke på, da det er alt for dyr en løsning, da den jo kræver 2 driftsystemer, og dermed også meget mere vedligehold.
Hybrid i navnets forstand virker dog på elcykler, fordi begge drift typer her har hver sine fordele, og koster ikke ekstra i produktion. Derfor vil elcykler helt sikkert også blive populære, når folk finder ud af hvad denne nye type køretøj kan bruges til.

Mange tror jo stadigvæk at en elcykel blot er en cykel med en hjælpemotor på, men i praksis er der meget stor forskel på hvordan de virker og føles at køre på. Der er virkelig sket meget i udviklingen her de sidste 3-4 år.
Til gengæld vil man kunne få elcykler fremover i prislaget fra ca. 5000-30000kr, men kvaliteten (holdbarheden) og virkemåden vil svinge rigtig meget. (både mekanisk og el-teknisk)

Med hensyn til elknallertere så er det største problem idag det samme som med elbilerne, at rækkeviden er begrænset, med hensyn til hvad der økonomisk opnåelig i forhold til hvad folk vil betale for et sådan køretøj.

Spørgsmålet er så hvor meget folk er villige til at betale ekstra for et grønt køretøj der kører på el, hvis der skal ekstra opnåelig distance på iforhold til idag.
Allerede i år vil man på elknalletere kunne få valgfri kapacitet på helt op til ca. 150km per opladning, og dermed er det de færreste der ikke har nok km i "tanken" til en dags forbrug.

Så er problemet bare at man skal bestemme sig for hvor stort er behov man har, og hvilket batteri man vil have monteret i sin elknallert fra ny.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Kite Skrev:Hybrid i navnets forstand virker dog på elcykler, fordi begge drift typer her har hver sine fordele, og koster ikke ekstra i produktion. Derfor vil elcykler helt sikkert også blive populære, når folk finder ud af hvad denne nye type køretøj kan bruges til.
Jeg tror også på, at el-motoren mere vil være reglen end undtagelsen på cykler om en fem års tid. Men dermed mister den sikkert også sin "obskuritets-fordel" idet politiet og lovgiverne bliver opmærksomme på fænomenet og begynder at reagere med særlovgivning, begrænsninger, rullefelter og bøder. Idag har el-cyklen alle cyklens fordele plus en motor. Det vil desværre næppe vare ved...


Kite Skrev:Spørgsmålet er så hvor meget folk er villige til at betale ekstra for et grønt køretøj der kører på el, hvis der skal ekstra opnåelig distance på iforhold til idag.
Allerede i år vil man på elknalletere kunne få valgfri kapacitet på helt op til ca. 150km per opladning, og dermed er det de færreste der ikke har nok km i "tanken" til en dags forbrug.
Ja det er ikke længere vægten der er problemet - det er prisen. En el-cykel vil altid have en maksimal batteri-vægt på en ti-femten kilo uanset kapacitet og med moderne batterier giver det lidt over 10 AH. En knallert kan mageligt bære 100 kg batterier eller mere. Så nu har de kapacitet nok til at konkurrere med benzin-knallerterne - så mangler vi at få prisen ned...

8)
Svar
#31
De tunge blybatterier er ikke interessante fremover, da de er alt for tunge, men også er alt for dyre når man tager kostprisen i forhold til hvor mange km man kan få ud af batteriet.
Det nytter jo ikke noget at et batteri er billigt, hvis antal opladninger og opnåelig distance per opladning er for lave.

Et andet problem med blybatterier er også, at effekten falder forholdsvis hurtigt under afladningen, således at man ikke kører lige stærkt i hele batteriets rækkevide.
Litium batterierne har den fordel at de yder næsten lige meget hele vejen igennem afladningen af batteriet, mens ulempen herved er at når batteriet er dødt, ja så skal du trække hjem...
Blybatteriet kan slæbe i langsomt tempo i noget længere tid.

Vægten på et 324watttimers batteri til en elcykel som er nok til de flestes behov vejer omkring 2,7kg. (Ca. 50-60km rækkevide for utrænede ved ca. 25km/t)
På en elknallert kan man ikke fysisk have blybatterier nok til at kunne køre f.eks 80-100km per opladning, og derfor er blybatterier også kun velegnet til folk som har behov for forholdsvis korte køreture.
Et litium batteri der kan klare op til 130-150km, og vil veje ca. 30-35kg, og det er ikke noget problem, hverken fysisk eller vægtmæssigt på en elknallert som jo ikke har en benzintank, motor og udstødning at slæbe rundt på.
Svar
#32
Og en opladningstid på hvor længe :?
Hvad gør folk, der bor på fjerde sal, når de skal have opladet deres knallert?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#33
Det kommer jo an på hvor stort et batteri der vælges... ;-)

Man kan allerede nu få elknallertere der har aftagelig batteri, således det kan tages med ind eller op i lejlighed for opladning. Se f.eks dem her: http://www.fantombike.dk/pl/El_Knallert_...d_144.aspx

Problemet med lang kapacitet og opladning i lejlighed, vil blive svært at løse. På grund af sikkerheden skal tunge batterier helst være særdeles godt skruet fast, og det er også de færeste der vil slæbe 30-35kg batterier op i lejligheden...
Men litium batterier med en rækkevide på f.eks 50km, vil man noget lettere kunne tage med op i lejlighed for opladning, eller for den sags skyld lang distance i frostvejr...

Litium batterier oplades ofte med 80% på 20% af tiden, så man kan hurtigt få tanket en hel del på.
Det er dog bedst generelt at lade den oplade fuldt ud, da batteriets levetid dermed er mest optimal.
En fuld opladning vil derfor typisk tage 3-6 timer alt efter hvilket system der benyttes.

På et tidspunkt når der begynder at komme elbiler, må vi formode at der kommer "parkometre" med mulighed for køb af strøm, da de jo også skal oplades på gaden.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
Det med fastmonterede batterier giver i øvrigt en yderligere komplikation her til lands for scootere og visse cykler - lithium batterier tåler ikke ret godt frost. Og det er ikke på samme måde som "gammeldaws" batterier som blot går ned i kapacitet. De kan rent faktisk ødelægges af det. Det var noget jeg kom til at tænke på for et stykke tid siden da en af mine vennter stolt fremviste sin nye vildt dyre men også ret flotte Batavus el-cykel. Den har batterierne inde i stellet og så vidt jeg kan se er de ikke beregnede til at man selv piller dem ud. Det giver et attraktivt og strømlinet design, men hvis man ikke har en opvarmet garage ser jeg visse problemer med en vinter som denne.

Et muligt work-around kunne være at have opladeren sluttet til konstant når cyklen/scooteren er parkeret - trickle charging vil nok generere tilstrækkelig intern varme i batteriet til at holde det frostfrit. Men cykler hvor batteriet nemt kan afmonteres har afgjort en fordel på dette punkt. Med hensyn til scooteren kunne man også vælge at bære den ind i huset og lade den overvintre i bryggerset eller soveværelset. En el-scooter er renlig og lugter ikke af benzin eller drypper olie. Har man en meget stor stue er der i princippet intet i vejen for at køre rundt indendørs. Den største risiko ved dette er, at man med ret stor sandsynlighed bliver skilt....

8)
Svar
#35
Nu er det ikke lige en normal scooter, men ja der er MEGET der gør en forskel, jeg har en sygdom der minder om gigt, så har også en af de der bedstefar-minicrossere. Og den kan på en god varm dag køre de 30-35km. (brochure siger 45km.) Og der ham der arbejde ved dem i Herning var her med den for mange år siden sagde han også at de 30km. Er hvad man kan forvente, men kommer teperaturen under 0 grader så bliver det halveret. Og det passer også meget godt med de gange jeg har kørt her siden December.
Og selv om sommeren, kan jeg mærke forskel på den hvis jeg kører ruter som skove hvor der ikke kommer sol, og hvis jeg kører en rute på asfalt med sol, det giver 5-10km. Forskel!
Svar
#36
Det er rigtig nok at der kan være problemer med frost og litium batterier, men det er hovedsagligt et ladeproblem, da laderen skal kunne styre det.

Problemer er at hvis der oplades hurtigt, og isoleringen mellem cellerne er froste (og dermed mindre isolerende), så kan strømmen finde på at springe (den korteste vej) og dermed ødelægge cellen.

Det burde ikke være et problem at aflade (køre på batteriet) da der her ikke er "chock" spændinger på samme måde.

Derfor vil det være en fordel at have aftagelige batterier hvis man ikke kan have sin scooter til at stå frostfrit om vinteren (eller tilsluttet en lader konstant), da man således også vil have fordelen ved at kunne køre på tempererede batterier og dermed i højere grad kan opnå samme distance per opladning sommer/vinter.
Laderen bruger stort set ingen strøm når den er tilsluttet scooteren, men blot "holder øje" med det fuldt opladede batteri.
Iøvrigt skal man helst altid oplade batterierne når man har haft dem i brug. (litium/bly)
Det er dog ikke alle opladere der er selvstyrende, og slet ikke lidt ældre opladere.

Fordelen ved litium kontra blybatterier er ud over vægt/størrelse også, at tophastigheden er mere ens igennem afladningen af batteriet.
Ulempen er investeringen fra start, men økonomisk vil litium for de fleste være billigst på sigt, da man kan køre længere per Amp, og at batteriet kan holde til flere ladecykluser.
Svar


Forum spring: