Søg Garagen Hej Gæst! Register

Peugeot vender tilbage på el-scooter markedet
#13
Der er et par praktiske problemer, med at købe batteri efter behov. Jo flere - og større batteri - som du har i scooteren, jo mindre er belastningen på batteriet. Derfor skal batteriet helst have en vis minimum størrelse, for at de kan holde til en scooter. En 30 scooter, behøver ikke så stor minimumsstørrelse som en 45 scooter.

Man kan godt lave det sådan at antallet af batterier bestemmer noget for rækkevide og egenskaber. Som eksempel, kan bruges standard cykelbatterier på 36V / 9A. Med 3 af disse, får du en kapacitet som scoot elec, og omtrent samme egenskaber. Nøjes du med to batterier, får du mindre tophastighed, mindre accellerationsevne osv. men kan måske netop nå de 45 km/t. Og med kun éet batteri, så må du nøjes med 30 km/t "sparemode".

Hvis du ikke lægger sådanne begrænsninger ind, vil batterierne hurtigt brænde af, og kun holde til få opladninger.

Dertil kommer naturligvis, at du får mindre kapacitet og rækkevide, hvis du har et mindre batteri. Ved 30/45 kan der dog køres 1.5 gange så langt per watt ved 30 km/t, så det betyder at et batteri, vil holde 1.5 gange færre kilometer ved 30 km/t, end to batterier vil ved 45 km/t. Med 3 batterier, får du større holdbarhed, og scooteren vil kunne belaste batterierne hårdere, så der opnås bedre præstationer i form af accelleration.

For en 30 scooter, vil du ikke kunne komme under 36V/9A, hvis batteriet skal holde rimeligt godt. Så under 3.000-4.000 kroner er ikke muligt. For en 45'er, vil du behøve mindst to batterier, så her koster batteriet 6.000 - 8.000 kroner. Og, vil du have "luxus" i form af bedre accelleration, længere batterilevetid, og længere rækkevide, så må du op på 3 batterier, hvor prisen er 10.000-12.000 kr.

Det er lidt nemmere med en elcykel. Her kræves kun den halve strøm af en 30 scooter, så her kan nøjes med et batteri til 1500 - 2000 kr. Og det betyder også, at du kan udvide efter behov. Sættes flere batterier på, får du længere rækkevide - men også i princippet længere levetid, da strømmen fordeles over batterierne og bliver mindre. I praksis, kan det dog diskuteres, om det er bedst at bruge batterierne enkeltvis. Problemet er at opladning/afladning også belaster, og det kan spares for det ene batteri, hvis du kun bruger det andet. Skal du køre en lang strækning, så begge batterier vil skulle oplades, er det bedst at køre med dem begge, så du under afladningen opnår mindst forbrug på hvert batteri. Er det en kortere tur, hvor du kan nøjes med kun éet batteri, ved jeg ikke hvad som er bedst. To batterier belastes mindre, men kræver en unødig opladning, for det ene batteri. Jeg vil tro at dette, samt at batteriet ikke helt aflades, er afgørende, og gør at det bedst kan betale at kun køre med et batteri ved korte ture.

Det tætteste man kan komme batteri efter behov, er at sætte et elendigt batteri i, når det købes, og så må køberen købe et bedre batteri.

For biler, vil batteri efter behov også give større mening. Men igen, så vil et lille batteri, kun give mening i en lille bil, der har lav accelleration, og lav tophastighed. Den kan være overdimmensioneret med motor, så flere batterier, giver større ydelse, og større tophastighed. Den bedste måde, at få batteriprisen ned på, er at anvende dårlige batterier - f.eks. blyaccumulatorer - og lade dem følge med bilen i starten. En ellert, kører på 4 blyaccumulatorer, og jeg vil tro at selv en stor bil, nemt vil køre på 10. Batterierne koster ca. et par tusind per styk, så det er en pris på ca. 20.000 kroner. For en bil, giver det stor mening, at have både el og benzin sammen - en stor del af prisen, er karosseri og interiør. Motor udgør kun mindre del af prisen. Den faktiske pris for den, bestemmes nok af prisen for genbrugsjern... Og forarbejdningen af jernet, er forholdsvis simpel i forhold til forarbejdningen af bilens andre materialer. En elmotor, er hellerikke dyr, så merprisen for en hydbridbil er minimal. Det er mest et spørgsmål om, at designe og udvikle dem, samt at få dem sat i større produktion. Der er naturligvis udgifter til batteriet, og hvis det er en god hydbridbil, vil den også have et dyrt batteri. Nogle batterier, kan genoplades millioner af gange til elbilsbrug, for regenerativ bremsning, men et sådant batteri koster jo også. Et billigt batteri, med kort levetid, og som kun kan køre få kilometer per opladning, vil ikke gøre en normal bil væsentligt dyere.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#14
Super 8 Skrev:Der er et par praktiske problemer, med at købe batteri efter behov. Jo flere - og større batteri - som du har i scooteren, jo mindre er belastningen på batteriet. Derfor skal batteriet helst have en vis minimum størrelse, for at de kan holde til en scooter. En 30 scooter, behøver ikke så stor minimumsstørrelse som en 45 scooter.

Man kan godt lave det sådan at antallet af batterier bestemmer noget for rækkevide og egenskaber. Som eksempel, kan bruges standard cykelbatterier på 36V / 9A. Med 3 af disse, får du en kapacitet som scoot elec, og omtrent samme egenskaber. Nøjes du med to batterier, får du mindre tophastighed, mindre accellerationsevne osv. men kan måske netop nå de 45 km/t. Og med kun éet batteri, så må du nøjes med 30 km/t "sparemode".

Hvis du ikke lægger sådanne begrænsninger ind, vil batterierne hurtigt brænde af, og kun holde til få opladninger.
Det kan ikke være svært at lægge noget funktionalitet ind i motor controlleren så den "mærker" hvor mange batterier den har og aldrig trækker mere strøm pr. celle end de kan tåle.

Apropos strøm, så lader den da til at trække en del. Motoren opgives til 4 kW og hvis vi antager at den kører på 36 volt trækker den op til 111 Amp ved fuld effekt! Og hvad mere er, med en rækkevidde på 80-100 km og en max hastighed på 45 km/t kan den risikere at skulle gøre det kontinuerligt i op til to timer. Jeg håber søreme at de har brugt noget tykt kabel...

8)
Svar
#15
Runnerdude Skrev:Jeg kan ikke huske om Elec'en havde det, men det tror jeg ikke... og det ville heller ikke virke ret godt på den gamle batteriteknologi...

Det havde den (regenerativ bremsefunktion), men det fungerede ret primitivt - således at den kun motorbremsede fra f.eks. 45 km/t ned til ca. 30 km/t og det gjorde den med kun én, ret kraftig, styrke. Herefter måtte man bruge de alm. bremser. Kun ned ad bakke kunne man mærke funktionen i længere tid.

I øvrigt en funktion der ikke bidrog væsentligt til rækkevidden, da man på el-scooteren hurtigt vænnede sig til at køre økonomisk - dvs. at være forudseende og gasse ned i god tid hvis man kunne se fremefter at man skulle stoppe i f.eks. et lyskryds.
--
Hilsen Ole
Svar
#16
Citat:I scoot elec'en, var spændingen på 3 x 6V = 18V. For blandt andet styreelektronikken, er dette en ret upraktisk spænding, da det medfører stor strøm som du skriver. Idag anvendes normalt 36V eller 48V, og strømmen er normalt noget lavere. Det er ikke et problem at sætte mange elementer i serie. Problemet for Peugeot tror jeg lå i NiCd batterierne, hvor det sikkert var mest optimale løsning på dette tidspunkt. Det var meget specielle batterier lavet af Alcatel SAFT (dem som lavede batteriet der døde på mars...), og de laver nogen af verdens bedste batterier, eller verdens bedste mener franskmændende. Alcatel opgav således batterierne til at kunne klare 3.500 genopladninger, uden deres kapacitet faldt til under 80%. Når man er vandt til batterier der tåler op til 1000 opladninger for et godt batteri, og ned til 200 for et dårligt, så er dette ganske flot. Peugeot trak vist større strøm ved max. belastning, end den som levetiden var opgivet for hos SAFT, og foretrak derfor at kun garantere 1000 opladninger. NiCd batterier, er dog ganske velegnet til at blive mishandlet - specielt vandkølede. Batterierne som blev brugt var vedligeholdelsesfrie, og skulle have påfyldt vand, men tålte ikke batterisyre
.

Det er helt rigtigt. Du har styr på batteriteknologien, kan jeg se. Smil

Jeg nåede op på ca. 1000 ladecykler uden at kunne mærke nogen form for forringelse i kapaciteten.
Problemet var at batteriet lige pludselig "skød" et hul i siden så al væsken rendte ud. Formentlig på grund af en intern kortslutning i batteriet. Så var det batteri færdigt.

Der var også en besværlig regenereringsprocedure hvor ladningen skulle foregå via et specielt regenereringsprogram og der samtidig skulle fyldes vand på cellerne.
Det var en procedure som Peugeot mente SKULLE foregå på værkstedet, men jeg havde tiltusket mig proceduren så jeg gjorde det selv til sidst.
Selv om det var bøvlet, "importerede" jeg også selv et eller to af de omtalte NiCd batterier fra Frankrig via en dansk Alcatel repræsentant, da jeg havde gjort mig så uvenner med Peugeot importøren at jeg ikke ville have mere at gøre med dem (og sikkert også omvendt).
--
Hilsen Ole
Svar
#17
Citat:Det kan ikke være svært at lægge noget funktionalitet ind i motor controlleren så den "mærker" hvor mange batterier den har og aldrig trækker mere strøm pr. celle end de kan tåle.

Apropos strøm, så lader den da til at trække en del. Motoren opgives til 4 kW og hvis vi antager at den kører på 36 volt trækker den op til 111 Amp ved fuld effekt! Og hvad mere er, med en rækkevidde på 80-100 km og en max hastighed på 45 km/t kan den risikere at skulle gøre det kontinuerligt i op til to timer. Jeg håber søreme at de har brugt noget tykt kabel...

Det er intet problem - men resultatet er det samme. Færre batterier, giver mindre effekt, som motoren kan yde. Det betyder, at et "lille" batteri, ikke vil kunne få farten op over 25/30 km/t. At dobbelt batteri, måske lige kan få farten op på 45 km/t. Og at tre batterier, er nødvendige, for at få noget almindeligt optræk, der svarer til scoot-elec.

Jeg ved ikke hvilken scooter du mener bruger 36V/111Amp. Scoot elec, havde kun 18V batterier. Normalt er forbruget ca. 500W ved 30 km/t, og 1kW ved 45 km/t. Dog, skal motoren helst kunne yde det dobbelte, af hensyn til rimelig accelleration.

Problemet er, at batterierne ikke tåler der trækkes væsentligt større strøm, end deres AH. Desto større strøm der trækkes, desto færre genopladninger tåles. Man kan godt aflade et batteri på kun 10 minutter, og trække stor strøm - men ulempen er at de kun kan oplades få gange. Varme mv. kan også være et problem ved stor strøm, og tabet i batteriet øges. Så man kan ikke trække så stor samlet effekt ud, når strømmen er stor. Halv batteristørrelse, kan derved måske kun drive den 1/3 i strækning, eller kortere.


Desto større spænding der vælges, desto mindre strøm behøves. Ulempen er dog, at du må lægge sikkerhed ind i batteriet, så du undgår man kan få stød, når bilen/scooteren er slukket, samt eventuelt en form for HPFI afbryder ordning der måler tab. Hvis dette er indbygget i batteriet, så man "beder" om en mængde strøm hele tiden ved hjælp af datakommunikation, så vil spændingen afbryde få millisekunder efter, at elektronikken holder op med at bede om strøm. Elektronikken, kan samtidigt indeholde en form for HPFI afbryder, der detekterer om der tabes strøm til omgivelserne, og så undlader at bede om strøm, eller HPFI afbryderen, kan måske indbygges i et batteri, hvis det er i metalboks. Med en stor spænding, kan du anvende tyndere ledning, og elektronikken kan gøres billigere og mere effektiv. Der findes transistorer, der nemt klarer 1kV og 10A, uden større køling. Samtidigt er prisen kun en tier. For store spændinger, er batterierne sværre at fremstille da der kræves flere elementer, men elektronikken er billig, og samtidigt er ledningerne tyndere. Der findes transistorer som tåler op til flere kilovolt. Sikkerheden, skal dog være langt større, end ved 40 - 50V. Idag bruges normalt 36V eller 48V til scootere. Det er her, at MOS transistorer fungerer bedst. Ved større spændinger, skal bruges andre former for transistorer, f.eks. normale bipolære, IGBT, thyristorer, eller andet. Ved 36V og 48V, kræves hellerikke større sikkerhedsordninger på grund af højspænding.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Citat:Jeg nåede op på ca. 1000 ladecykler uden at kunne mærke nogen form for forringelse i kapaciteten.
Problemet var at batteriet lige pludselig "skød" et hul i siden så al væsken rendte ud. Formentlig på grund af en intern kortslutning i batteriet. Så var det batteri færdigt.

Det var vel kun et af de tre batterier...

Jeg har hørt om en cykelmekanikker, der hældte batterisyre på, i stedet for vand. De troede, at det var normale syrebatterier. Så man skal aldrigt gå ind til en cykelsmed, der ikke har kendskab til el-scootere, med en el-scooter. Det var i øvrigt samme cykelsmed, som opgav min benzinscooter. Han fortalte selv historien, for at overbevise mig om, at Peugeots elscooters batterier, var noget møj. Kun kort tid efter, at han lige havde hældt syre på, så døde batteriet...
Svar
#19
Citat:Det var vel kun et af de tre batterier...
Ja da... Kun ét af gangen Griner

Citat:Jeg har hørt om en cykelmekanikker, der hældte batterisyre på, i stedet for vand. ]
Rigtig dårlig idé, for væsken er nemlig en BASE (kan ikke lige erindre hvilken).

Det er jo heller ikke syren der fordamper på et alm. blybatteri, men vandet. Batterisyre skal der vel kun på et nyt tørladet batteri, eller evt. hvis man har haft det tømt af en eller anden grund, eller hvis det er væltet og indholdet er løbet ud.
--
Hilsen Ole
Svar
#20
Super 8 Skrev:Jeg ved ikke hvilken scooter du mener bruger 36V/111Amp. Scoot elec, havde kun 18V batterier. Normalt er forbruget ca. 500W ved 30 km/t, og 1kW ved 45 km/t. Dog, skal motoren helst kunne yde det dobbelte, af hensyn til rimelig accelleration.
Der er den nye Peugeot jeg mener. De oplyser motoren til at yde lidt over 5 hk svarende til 4 kW. Ved 36 V svarer det til 111 Amp - men som du siger kan det jo være at den kører med 48 V i stedet.

8)
Svar
#21
Lige lidt update.

Kommer på markedet i marts 2011.

Instrumenteringen ser spændende ud.

[attachment=222]

http://www.e-vivacity.com/en
Vivacity ´99 , Afmeldt  08.10.17 Og sat i opbevaring. I 2024 kan den veteranforsikres. :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Tak for updaten. 2011 lader til at blive et spændende scooter-år. Jeg glæder mig til at se hvad prisen på batterierne bliver, når den - forhåbentlig - kommer til Danmark.

Grin
Svar
#23
Ja, og det er også spændende hvad prisen bliver for selve el-raketten?. Smil

Forhåbentligt ikke omkring de 20.000kr, som sidste gang. Fortvivlet
Vivacity ´99 , Afmeldt  08.10.17 Og sat i opbevaring. I 2024 kan den veteranforsikres. :)
Svar
#24
Så er der kommet pris på i Tyskland, hvor den kommer på markedet i sommeren 2011...

   

3600 Euro svarer til en pris i Danmark på omkring 27.000 kr. Dette kommer sikkert til at passe nogenlunde (og så kommer der en tusse mere på i leveringsomkostninger) så jeg tvivler på at Fantombike, T. Hansen og Harald Nyborg ryster ret meget i bukserne.

Blink med øjet

Svar


Forum spring: