Søg Garagen Hej Gæst! Register

På Segway i hovedstaden
#13
Kite Skrev:Ærgeligt at de endnu er så dyre...

Du skal tage hele det financielle billede i betragtning Kite. Efter at du har vist dig på din Segway ude i byen nogle gange kan du godt glemme alt om nogensinde at få en date igen. Det vil sige at du vil spare betragtelige summer på den konto...

:wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#14
Kite Skrev:Så mangler der bare lige at komme et sæt pedaler på Segway.... ;-)

Elcyklen er jo kun lovlig hvis der trædes samtidigt med at der fås elektrisk hjælp, så hvis Segway kan komme under cykelloven, så må det ikke vare længe inden at elcykler og scootere også "smelter" sammen til en stor gruppe.....

Tror dog at de 4 måneders prøvetid på Segway skal tages ret bogstaveligt, så det er nok ikke sandsynligt at de får lov til at forsætte herefter. Hvad skal man også bruge en Segway til, hvis man ikke må lave showoff på fortove og strøggader, når man nu ikke må "cykle" der...

Men det er da nu man skal ud og ræse Segway i bymiljøet da det er mægtig sjovt. Har dog kun prøvet det en enkelt gang, og var ret overrasket over hvor let det er. Ærgeligt at de endnu er så dyre, men mon ikke der snart kommer tilsvarende køretøjer fra andre, så priserne kommer ned.
Problemet er netop, at Segwayen ikke kan anbringes i en eksisterende kategori medmindre, den drosles til 5 km/t, og ryger ind under elkørestole o.lign. Det er det problem, EU har længe har brudt hjernen med, at finde ud af. At kategorisere den som cykel, giver, som du selv er inde på, nogle rent praktiske problemer med lovgivningen vedrørende cykler, som ikke er lige til at løse, og ødelægger hele fidusen med, at kunne benytte den på gangarealer. En neddrosling til 5 km/t, er nok heller ikke acceptabel. Realistisk set, må der altså "opfindes" en ny kategori, og det kan kun ske i EU-regi, eller også må den forbydes, på offentlig vej. Jeg tvivler stærkt på, at den "prøveordning", lovgivningsmæssigt "holder vand" - og hvad siger forsikringsselkaberne?

Jeg har prøvet Segwayen, og den er hylende morsom, at køre på, efter et kvarters "træning", men den skal, efter min mening, ikke tillades på offentlige områder. Sorry.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#15
Citat:Jeg har prøvet Segwayen, og den er hylende morsom, at køre på, efter et kvarters "træning", men den skal, efter min mening, ikke tillades på offentlige områder. Sorry.

Jeg vil nok mene det samme om en cykel, hvis jeg kun havde et kvarters træning...

Så vidt jeg husker, må kørestole køre op til 15 km/t. For segway er hastigheden sat til 20 km/t. Så det er "næsten" en invalideknallert. Invalideknallerter, må også køres uden styrthjelm. De må køre på fortov, dog højst med en hastighed på 8 km/t. Vælges, at tillade segway kører på fortov, bør hastigheden også sættes til højst 5 - 8 km/t, som for invalideknallert.

Løbehjul med elmotor er tilladt som knallert ifølge færdselsloven, forudsat de opfylder færdselslovens regler. Det vil være meget naturligt, at Segway tillades som knallert, eventuelt med krav om ekstraudstyr i form af lygter og horn. Jeg kan ikke se, hvorfor den ikke skal kunne monteres med det lovbefalede udstyr, som også godkendte løbehjul har.

På den anden side, vil den også nemt kunne kræves droslet ned til under 15 km/t, så den kun skal opfylde kravene til invalidekøretøjer, og ikke behøver hjelm, samt må køre på fortov, med højst 5-8 km/t. Dette vil være mere i Segway'ens "ånd".

Hvis folkene bag segway'en, satte de nødvendige lygter på, så den kunne godkendes som EU knallert ifølge færdselsloven, vil det være meget nemmere, at indpasse den i lovgivningen som 25 knallert. Men, det vil naturligvis kræve styrthjelm. Måske foretrækker de, at ikke lovliggøre den, for at få ændret lovene i stedet.

Den kan måske også godkendes som invalideknallert, hvis de reducerer hastigheden til kun 15 km/t, og derved undgå kravet om styrthjelm, samt at få tilladelse til kørsel på fortov. Igen, vil det dog kræve, at de læser loven igennem, og forsyner den med de nødvendige blinklys, og reflekser.
Svar
#16
Hvor i færdselsloven har du fundet, at "løbehjul med elmotor" må benyttes på offentlig vej :?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#17
kragen Skrev:Jeg har prøvet Segwayen, og den er hylende morsom, at køre på, efter et kvarters "træning", men den skal, efter min mening, ikke tillades på offentlige områder. Sorry.

Det lyder som om dit argument for dette ikke er teknisk baseret, men primært går på at man ikke kan finde ud af hvilken "kasse" den skal puttes i rent administrativt. Synes du virkeligt at teknologisk innovation skal styres af embedsmænds fantasi eller mangel på samme?

Nu har vi i EU haft flere år til at tænke over Segway'en og andre "balancing scooters" og en legal klassifikation er jo i bund og grund bare lidt tekst på et stykke papir. Hvad pokker ville man for eksempel gøre hvis Audi besluttede sig for at producere deres RSQ som slet ikke har hjul i traditionel forstand og som kan køre sidelæns? Det ville jo tage længere tid at lave en typegodkendelse end det gjorde at konstruere bilen....

[Image: 3462.jpg]

:?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Runnerdude Skrev:Det lyder som om dit argument for dette ikke er teknisk baseret, men primært går på at man ikke kan finde ud af hvilken "kasse" den skal puttes i rent administrativt. Synes du virkeligt at teknologisk innovation skal styres af embedsmænds fantasi eller mangel på samme?

Nu har vi i EU haft flere år til at tænke over Segway'en og andre "balancing scooters" og en legal klassifikation er jo i bund og grund bare lidt tekst på et stykke papir. Hvad pokker ville man for eksempel gøre hvis Audi besluttede sig for at producere deres RSQ som slet ikke har hjul i traditionel forstand og som kan køre sidelæns? Det ville jo tage længere tid at lave en typegodkendelse end det gjorde at konstruere bilen....
Gid det var så vel, at det var embedsmændene, der skulle "fikse" sagen. Sagen er bare, at i denne, som i de andre andre sager, får en politiker en god ide, og så kolliderer den med en masse andre regler og forordninger, både indenlands, men så sandelig også i EU. Vedtager EU f.eks. at den skal kategoriseres som knallert, i de andre EU-lande, så kan Danmark ikke opretholde en kategorisering, som cykel, da det ville stride både mod den fælles kategorisering, og tillige vil blive betragtet som en handelshindring idet, producenter så ikke kunne sælge en "godkendt EU-knallert" i Danmark. Dette ville gælde, uanset, om man herhjemme finder på, at give den en særskilt kategori, eller proppe den ind, i en af de eksisterende. Bliver den, som nu, forsøgsvis kategoriseret, som cykel, skal den enten opfylde alle kravene til en cykel, eller kravene skal ændres til en cykel i den eksisterende lovgivning. Bliver den proppet i kassen med bla. elektriske kørestole til invalide, vil der f.eks. opstå det problem, at den må bruges inde i forretninger, toge osv., og at hastigheden skal reguleres ned i gangtempo. Befinder den sig i kassen med invalidekøretøjer, vil der endvidere skulle ske en ændring i sociallovgivningen, bla. med hensy til de særrettigheder og tilskudsordninger, der hænger i halen på den kategori.

Så det er et "teknisk problem", herunder også et lovteknisk problem, der omfatter flere lovkomplekser og ministerier - EU, ikke at forglemme. Det er altså ikke bare, et "lidt tekst på et stykke papir". Selvom EU har ruget længe nok på den sag, er der altså en grund til, at det ikke er "bare lige". EU ruger på samme problem, med hensyn til quad'erne.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#19
Prøv så lige at forstille sig at den kunne købes for ca. 10.000kr med 30-40km distance, hvor mange ville der så suse rundt på gader, skove, parker, veje og cykelstier?.......

Det med forretninger er da let nok, da et skilt i døren jo er nok. Syntes helt klart at Segways burde hører under Mobility lovgivningen, som siger 15km på vej, og 8km på fortov, og så må man køre på bane hvis der skal køres stærkere.
Men så er det jo det, at den forsikringsmæssigt kommer til at høre under indboforsikringem, og det ved jeg så ikke lige hvad de siger til.....
Svar
#20
Kite Skrev:Prøv så lige at forstille sig at den kunne købes for ca. 10.000kr med 30-40km distance, hvor mange ville der så suse rundt på gader, skove, parker, veje og cykelstier?.......

Det med forretninger er da let nok, da et skilt i døren jo er nok. Syntes helt klart at Segways burde hører under Mobility lovgivningen, som siger 15km på vej, og 8km på fortov, og så må man køre på bane hvis der skal køres stærkere.
Men så er det jo det, at den forsikringsmæssigt kommer til at høre under indboforsikringem, og det ved jeg så ikke lige hvad de siger til.....
Nu kender jeg ikke nogen mobility-lovgivning, men hvis du mener færdselslovens bestemmelser vedrørende elkørestol eller elscooter, så er hastighederne, så vidt jeg husker, maks. 15 på vej, hvor den så følger reglerne for cykel, og maks. 6 km/t på fortov, hvor den så følger reglerne for fodgængere. Det er det første, man forsøgsvis har anbragt Segwayen som. Man har altså ikke givet muligheden for, at kunne skifte mellem cykel og fodgænger, hvilket kunne gøres med en omskifter. De 15 km/t på vej, vil ikke være attraktivt, og ej heller de 6 km/t på fortov. Med en attraktiv pris, på "kinakopier", forudser jeg da også, at der vil opstå enorme problemer med Segwayer på kørebaner og gågader, og forsikringsselskaberne vil rive sig gevaldigt i tøjret. I flere tyske storbyer, har man allerede tilsvarende problemer med "seniorscootere", der ikke alle benyttes af invalide, men i høj grad også af mageligt anlagte helt raske. Til syvende og sidst, bliver det en EU-afgørelse, der bestemmer dens kategori og dermed dens fremtid. Skulle den f.eks. også blive godkendt til brug på fortove, gad jeg vide, hvad DSB, og andre vil gøre, hvis det bliver populært blandt pendlere, at tage Segwayen med i toget til og fra job, hvilket jo i så fald, er en yderst besnærende tanke.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#21
Allerede ved at nævne "elscooter" går det galt, for hvad er det??? På engelsk hedder det istedet "Mobility", og som sådan har det ikke noget at gøre med, om man er fysisk rask eller ej, men et mobilitets køretøj som jo i princippet kan have 3-4-5 eller 6 hjul.
En elscooter er en scooter på el istedet for benzin (altså i mine øre og som typisk har 2 eller 3 hjul), men forstås af mange som et "ældre" køretøj som typisk har 3 hjul eller flere.
Mobility køretøjer er idag også benyttet på f.eks Golfbaner, hvis man ikke gider gå banen rundt 2x 18 huller på en dag....., eller om man vil, på ala Segway´s til dækning af endnu flere behov.

Ikke sært at det er svært at lovgive omkring, når der sproglig ikke engang er styr på hvad der er hvad. Men hvem kunne også regne ud at der kom elkøretøjer til alle og enhver, og lynhurtigt i løbet af blot 5-10 år. (uanset personlig fysik eller socialt status)

Selv en elknallert (eller skal jeg nu kalde den en elscooter....;-) er af de fleste ikke engang opfattet som et "elkøretøj" selv om de måske endda ser og "hører" den køre forbi, da den slet ikke findes i manges bevisthed endnu..... Den ligner jo en almindelig scooter, men til forskel fra elbiler og elcykler så ved de fleste godt at de findes.

Så.... kunne man da bare blive enige om hvad der er hvad, med hensyn til de køretøjer vi allerede har kørende i trafikken, og f.eks kalde Mobility køretøjer for "Mobility" da man her har mere end 2 hjul, og som er køretøjer der må køre på fortov/cykelsti f.eks med fastsatte maximums hastigheder på de nævnte 6km/t på fortov og 15km/t på cykelsti.
"Mobility" er i udlandet mere sigende og retteligt forstået hvilket jo også er en fordel i en EU lovgivning.

Hurtigere end 15km/t kunne blot kræve nummerplade registrering, og så forsat hedde cykelsti/vej og kunne kræve speciel forsikring, hvilket jo også kan lade sig gøre på en Segway. (Som lovgivning er idag med Mobility scootere) Kan heller ikke se hvorfor det skulle være et problem at række hånden ud ved drejning eller for den sags skyld at påbygge signalvisningslygter på Segways også.

At få Segways til at køre alle vegne tror jeg er lidt håbløs uden et nummerplade system ala på knallert.
Tror ikke der er nogen tvivl om at køretøjstypen ala Segways vil blive udbredt massivt hvis de faktisk blev lovligt anvendelige i trafikken, men sådan er der jo så meget.
Man må jo heller ikke sejle i en ordenlig motorbåd uden "kørekort" selv om der er masser af plads på vandet....

Det lange af det korte er egentligt, at så længe vi ikke har betegnelser vi alle kan forstå, så bliver vi jo ved med at snakke "forbi" hinanden, og så gør det jo ikke sagen bedre at vi skal kunne forstå hinanden i mange lande der skal have samme lov, men på forskellige sprog.....

Det er jo f.eks ikke mere end omkring 100år siden hvor der stod i den danske lovgivning, at mødte man et køretøj (underforstået hestekøretøj) på sin cykel, så skulle man straks stoppe op, og træde til side og straks dække sin cykel til med f.eks kviste og blade, således at køretøjet kan paserer uden problemer. (underforstået at hesten(ene) ikke blev bange for det moderne monstrum der jo afligevel bare var en "dille")


.....
Øhhhhh, spørger lige mig selv hvad vil en almindelig elcykel med voksenstøttehjul for balance besværede der ønsker at få frisk luft og motion så skulle under i forsikrings- og lovmæssig katagori....
;-)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
kragen Skrev:Gid det var så vel, at det var embedsmændene, der skulle "fikse" sagen. Sagen er bare, at i denne, som i de andre andre sager, får en politiker en god ide, og så kolliderer den med en masse andre regler og forordninger, både indenlands...

Græder Jeg ved jo godt at det er sådan og at du har fuldstændig ret.

Det frustrerende er bare, at jeg på grund af min mangeårige beskæftigelse med forskning og produktudvikling levende kan forestille mig det enorme ingeniørarbejde der ligger bag et produkt som Segway. Fra det øjeblik hvor Dean Kamen skitserede ideen til de stod med den færdige prototype taler vi nok om et femcifret antal mandtimer og dertil kommer udviklingen af et passende forretningskoncept. Resultatet er et virkeligt flot og gennemarbejdet produkt med talrige anvendelsesmuligheder og som på visse punkter faktisk kunne revolutionere den måde hvorpå vi bevæger os rundt i nærområder.

Men så støder de ind i en mur af papir. Og problemet har tilsyneladende ikke noget som helst at gøre med en objektiv vurdering af sikkerhed, miljø eller andet, men derimod en flok mænd i hvide skjorter som går i mental baglås fordi de ikke lige ved hvad de skal kalde den. Det kan man så snakke op ad vægge og ned ad stolper om i flere år... ja faktisk i længere tid end det har taget at udvikle selve produktet!

Af og til undrer jeg mig over at vi ikke stadig sidder og fryser i vore huler mens vore høvdinge debatterer om ilden skal klassificeres som en gud, en kemisk proces eller et affaldsprodukt fra lynnedslag...

[Image: 3463.jpg]

:roll:
Svar
#23
Problemet er vel at vi i vesten har så meget overskudstid (Vi skal ikke arbejde 14 timer om dagen blot for at skaffe et enkelt måltid mad), at vi kan spekulerer i at undgå regler istedet, for egen vindings skyld og derfor skal regler være så præcise og med lange tekster.....

Det er vel iøvrigt også derfor at vi lige har en global finanskrise, da globale regler ikke kan følge med udviklingen inden for elektronisk handel med værdipapirer olign.

Verden bliver mindre og mindre på både godt og ondt....
Svar
#24
Citat:Hvor i færdselsloven har du fundet, at "løbehjul med elmotor" må benyttes på offentlig vej
De er i færdselsloven omtalt som "lille knallert". For at blive godkendt, skal de have samme udstyr, og opfylde detailforskrifterne for knallerter. Hvis knallerten kører langsommere end 25 km/t, er der ikke helt så høje krav til knallerter, blandt andet sættes ikke samme krav til bremser.

Problemet er, at der ikke er mange el-løbehjul, der kan leve op til detailforskrifterne for knallert.

I hjælpemiddeldatabasen, fandt jeg nogle el-løbehjul egnet til handikappede:
http://www.hmi-basen.dk/r4x.asp?linktype...&sup=55077
og forhandlerens hjemmeside: http://www.tantepaula.dk/TP02/index.htm

Så denne "løbehjul", ser ud til at være godkendt til vej.
Svar


Forum spring: